Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Zagranica - Polska

Polska wesprze pomocą finansową ukraińskie projekty infrastrukturalne

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfratsruktury.pl 18.03.2017

 

 

Polska wesprze pomocą finansową ukraińskie projekty infrastrukturalne
fot. Kudak, commons.wikimedia.org, GNU FDL

 

Rząd Polski przeznaczył 100 mln euro na modernizację ukraińskiej infrastruktury transportowej.  Strona ukraińska już złożyła Polsce propozycje szeregu projektów dotyczących przebudów ciągów komunikacyjnych, w tym również tras prowadzących do mniejszych przejść granicznych. Teraz nasze instytucje centralne oceniają propozycje wschodniego sąsiada.
Polska kredytuje Ukrainę na podstawie międzyrządowej umowy o pomocy wiązanej. Z kwoty udzielanej pomocy na infrastrukturę aż 68 mln euro zostanie skierowane na poprawę jakości dróg.

Na efekty polskiej pomocy finansowej szczególnie liczą nasze przygraniczne samorządy. Kredyt dla Ukrainy postrzegają jako sposób na pobudzenie lokalnego ruchu granicznego. Tak zainwestowane pieniądze zwrócą się w postaci gospodarczego ożywienia miejscowych gospodarek. O potrzebie tej pomocy finansowej napisaliśmy TUTAJ 

Obecnie strona polska ocenia propozycje projektów do wykonania na Ukrainie, na które skieruje środki kredytu.

Strategiczne w rządowej współpracy

Strategiczne połączenia drogowe Polski i Ukrainy to szlaki: Lublin (droga ekspresowa S12) – Kowel – Sarny – Kijów; Lublin (droga ekspresowa S17) – Hrebenne – Lwów; Rzeszów (autostrada A4) – Korczowa – Lwów – Żytomierz – Kijów. Na tych najważniejszych komunikacyjnie, międzynarodowych połączeniach, strona ukraińska planuje realizację projektów z wykorzystaniem środków z międzynarodowych instytucji finansowych oraz chce sięgnąć po formułę partnerstwa publiczno – prywatnego (PPP).

Podczas spotkania ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka oraz Wiktora Omeljana – ministra infrastruktury Ukrainy, które odbyło się 23 listopada 2016 r. w Krasiczynie, strona ukraińska zaproponowała zorganizowanie spotkania przedstawicieli obu resortów w sprawie omówienia kwestii rozwoju transgranicznej infrastruktury drogowej i kolejowej. – Strona polska nie wyklucza zorganizowania takiego spotkania – poinformował portal RynekInfrastruktury.pl Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Przedstawiciel resortu równocześnie podkreśla, że posiedzenia stałych organów współpracy polsko – ukraińskiej, między innymi grupy roboczej do spraw transportu, odbywają się regularnie. Ostatnie posiedzenie tej grupy, co przypomina rzecznik MIiB, odbyło się w listopadzie zeszłego roku w Kijowie.

Drogi komplementarne po obu stronach

– Po obu stronach granicy infrastruktura powinna być komplementarna i posiadać taki sam standard. To podstawowy warunek dla wszystkich przejść granicznych – podczas ubiegłorocznego, jesiennego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury na Podkarpaciu, mówił Jakub Skiba, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji,  współprzewodniczący Polsko – Ukraińskiej Międzyrządowej Rady Koordynacyjnej ds. Współpracy Międzyregionalnej.

Ukraińskim partnerem do prowadzenia rozmów w ramach tej Rady jest Wiaczesław Nehoda, wiceminister rozwoju regionalnego, budownictwa, mieszkalnictwa i usług komunalnych.

Rozwój strategicznych dla Polski połączeń w tej chwili zależy przede wszystkim od realizacji projektów inwestycyjnych po stronie ukraińskiej. Strona polska szczególnie zainteresowana jest budową autostrady M10 Korczowa – Lwów, jako kontynuacji naszej autostrady A4. Na naszym ciągu autostradowym najważniejszym realizowanym obecnie przedsięwzięciem inwestycyjnym jest odseparowanie ruchu osobowego od towarowego na przejściu granicznym Korczowa – Krakowiec (woj. podkarpackie).  Po przeniesieniu ruchu osobowego na autostradę i po stworzeniu nowego terminala pasażerskiego dotychczasowe przejście graniczne zostanie przekształcone w terminal celny. Po wprowadzeniu zmian przepustowość ruchu towarowego wzrośnie o około 50 proc.

Dla strony polskiej również priorytetowym zadaniem jest kompleksowa modernizacja drogowego przejścia w Dorohusku (woj. lubelskiego). To przejście zostało otwarte w 1990 r., a jego ostatnia modernizacja miała miejsce ponad 10 lat temu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS