Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Mazowieckie

Powstaną ronda na obwodnicy Mszczonowa. Samorząd wspiera tę realizację

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 24.04.2017

 

 

Powstaną ronda na obwodnicy Mszczonowa. Samorząd wspiera tę realizację
fot. Radosław Botev, Attribution, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Mazowieckie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na obwodnicy Mszczonowa w miejscach dwóch kolizyjnych skrzyżowań, tj. w pobliżu Przedsiębiorstwa Kruszyw Lekkich „Keramzyt” oraz na przecięciu z ul. Żyrardowską, powstaną ronda. O te przebudowy zabiegał Urząd Miejski Mszczonowa. By przyspieszyć realizację miasto z własnych środków pokryło koszty przygotowania prac.
Obwodnica Mszczonowa wiedzie śladem drogi krajowej nr 50, która przebiegając przez Mazowsze spełnia funkcję tranzytowej obwodnicy Warszawy. „Pięćdziesiątkę” zaczęto modernizować jeszcze w okresie przedakcesyjnym, ze środków przyznanych Polsce w ramach programu ISPA. Wówczas właśnie zrealizowano pierwszy etap obwodnicy Mszczonowa (roboty ukończono w 2004 r., a kontynuację ciągu, jako drugi etap, zakończono w 2010 r.).

Inwestycja prosta, lecz bez wsparcia niemożliwa

Budowę pierwszego odcinka obwodnicy wsparło miasto finansując w własnego budżetu dokumentację inwestycji i wykup gruntów. – Wówczas panowały odmienne uwarunkowania dla tego przedsięwzięcia. Panowało przekonanie, że wkrótce powstanie autostrada, więc droga krajowa nr 50 straci na komunikacyjnym znaczeniu – przypomina Józef G. Kurek, burmistrz Mszczonowa.

Droga jednak nadal przenosi natężony tranzytowy ruch ciężkich pojazdów, omijających stolicę. Natomiast na starym odcinku obwodnicy, gdzie pierwotnie zaplanowano tradycyjne, zwykłe skrzyżowania, od pewnego czasu narasta poważny problem. – Tam dochodzi do wielu groźnych wypadków. Wskutek tego blokowany jest też ruch pojazdów – tłumaczy burmistrz.

Gmina Mszczonów chcąc sprawnie rozwiązać istniejący problem ponownie podjęła rozmowy o współpracy z oddziałem GDDKiA w Warszawie. W ubiegłym roku samorząd wykonał na swój koszt dokumentację przebudowy skrzyżowań na ronda i przekazał te opracowania administratorowi mazowieckich dróg krajowych. – Zrobienie tych zdań jest już prostą sprawą – zaznacza Józef G. Kurek. – Otrzymałem przyrzeczenie, że ronda zostaną wykonane w tym roku. To zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo użytkowników obwodnicy i upłynni na niej ruch – podkreśla burmistrz.

Na pewno klarowne zasady współpracy są potrzebne

– Cały czas słyszeliśmy powtarzane zdanie: Nie mamy pieniędzy! – burmistrz Kurek przypomina uzyskiwane z oddziału GDDKiA odpowiedzi na prośby dotyczące przebudowy tak potrzebnej mieszkańcom miasta. Zauważa też, że przyspieszenie realizacji zależy od wygospodarowania z przetargowych oszczędności środków na wykonanie robót, ale ich uruchomienie przez GDDKiA może się odbyć pod warunkiem posiadania już gotowej dokumentacji zdania. Właśnie dlatego gmina ponownie postanowiła sfinansować przygotowania projektowe.

– Po prostu pomogliśmy, inaczej nadal byśmy czekali – zaznacza burmistrz, dodając, że teraz ruch jest po stronie GDDKiA. – To będzie niewyobrażalna ulga – burmistrz Kurek opisuje efekt oczekiwanej przebudowy skrzyżowań.

Dokumentacja została przygotowana i sfinansowana jeszcze przed nowelizacją przepisów ustawy o drogach, na zasadzie zawartego porozumienia. Obecne, już znowelizowane przepisy eliminują wątpliwości prawne, dotąd często przytaczane przez Regionalne Izby Obrachunkowe w ich orzeczeniach, dotyczące możliwość współpracy finansowej między jednostkami samorządu terytorialnego a Skarbem Państwa w zakresie inwestycji drogowych. Te zmiany, jak przyznaje na podstawie zdobytych doświadczeń Józef G. Kurek, były potrzebne.

– Czasami bywają takie sprawy i takie przedsięwzięcia, na które trzeba się złożyć. Jeśli gminie zależy na jakiejś inwestycji na odcinkach sieci krajowej to również powinna podjąć pewien wysiłek, nie licząc wyłącznie na państwo i środki jego budżetu – podkreśla burmistrz Kurek.

O przepisach dotyczących partycypacji w inwestycjach drogowych napisaliśmy TUTAJ i TUTAJ

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS