Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Prof. Jan Deja: Powstają kilometry dróg z betonu. To budowanie na lata

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 18.04.2017

 

 

Prof. Jan Deja: Powstają kilometry dróg z betonu. To budowanie na lata
fot. Łukasz Jóźwiak/GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Blisko 140 km autostrady między Tuszynem a Częstochową powstanie w technologii betonowej. W tej technologii wykonana będzie już realizowana A1 między Częstochową a Pyrzowicami, a także duża część drogi ekspresowej z Warszawy do Lublina – wymieniał podczas dzisiejszej konferencji prasowej Stowarzyszenia Producentów Cementu prof. Jan Deja, dyrektor Biura SPC. – Jeśli mamy do wybudowania sieć drogową, to budujmy trwale i na lata – mówił.
Jak zwrócił uwagę profesor, SPC pokazuje możliwości betonu na drogach i zachęca do budowania – wzorem krajów takich jak Niemcy, Czesi czy Austria – obok bitumicznych także dróg o nawierzchni z betonu cementowego od przeszło 20 lat. W ciągu tego czasu w Polsce wybudowano ok. 600 km autostrad i dróg ekspresowych i ponad 600 km dróg lokalnych w technologii betonowej.

Według planów, do roku 2023 w tej technologii ma powstać jeszcze 810 km dróg szybkiego ruchu. – Poczytujemy sobie za sukces wpływania na budownictwo drogowe i na życie gospodarcze w Polsce – stwierdził przedstawiciel SPC.

Dlaczego beton

Jak zauważył, za technologią betonową na drodze idzie wysoka żywotność, brak zjawiska koleinowania, a także bezpieczeństwo. Kierowcy doceniają też jasność nawierzchni, a dzięki temu łatwiejsze rozpoznawanie toru jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych.

Wciąż jednak z tą technologią kojarzone są – nieprawdziwe – jak dowodził –stwierdzenia dotyczące choćby większej głośności nawierzchni. – Przy technologii eksponowanego kruszywa, hałaśliwość jest porównywalna do nawierzchni bitumicznych – mówił Jan Deja.

Czasem mówi się też o większym zużyciu opon pojazdów poruszających się po betonie. – Nie ma na to dowodów, natomiast jest pewne, że dobra szorstkość, to bezpieczeństwo, to niższe opory toczenia, co zwłaszcza w ruchu ciężarowym daje nawet o kilkadziesiąt procent niższe zużycie paliwa – stwierdził ekspert.

Od lat pokutuje także stwierdzenie, że drogi betonowe są droższe. – Teraz wiemy, że w dzisiejszych warunkach cenowych nawet na etapie budowy beton jest tańszy od asfaltu – mówił profesor, podkreślając, że rozmawianie o kosztach budowy to jednak za mało. Istotny jest bowiem koszt całego cyklu życia nawierzchni, a jeśli mowa o kosztach utrzymania wypadają one znacznie korzystniej w przypadku dróg z nawierzchnią betonową.

– Badania niemieckie pokazują, że po 20 latach użytkowania jedynie 5 proc. nawierzchni betonowych wymaga napraw, podczas gdy w asfaltowych należy wymienić całą nawierzchnię – mówił ekspert SPC.

Remonty niepotrzebne

– Wielokrotnie słyszymy też zarzut, że drogi betonowe się źle remontują – dodał przewodniczący SPC, Andrzej Ptak. Jak mówił, to jeden z argumentów za tym, by stosować na drogach technologię bitumiczną. – My mówimy: budujmy drogi tak, by nie trzeba było ich remontować – stwierdził Andrzej Ptak.

Bezpieczeństwo pożarowe

Jan Deja mówiąc o bezpieczeństwie nawierzchni cementowych, odniósł się także do właściwości niepalnych betonu. Odwołał się przy tym do pożaru, który w 1999 roku miał miejsce w tunelu Mont Blanc. Zginęło w nim kilkadziesiąt osób. – Doszło z pozoru do niewinnego wypadku, ale rozprzestrzenił się pożar, który doprowadził do tego, że zaczęła się palić nawierzchnia asfaltowa – mówił przedstawiciel SPC. W tym kontekście jako dobrą wskazał decyzję o budowie nawierzchni z betonu cementowego w tunelu w ciągu południowej obwodnicy Warszawy na Ursynowie.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS