Prof. Jan Deja: Powstają kilometry dróg z betonu. To budowanie na lata - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Prof. Jan Deja: Powstają kilometry dróg z betonu. To budowanie na lata

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 18.04.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Prof. Jan Deja: Powstają kilometry dróg z betonu. To budowanie na lata
fot. Łukasz Jóźwiak/GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Blisko 140 km autostrady między Tuszynem a Częstochową powstanie w technologii betonowej. W tej technologii wykonana będzie już realizowana A1 między Częstochową a Pyrzowicami, a także duża część drogi ekspresowej z Warszawy do Lublina – wymieniał podczas dzisiejszej konferencji prasowej Stowarzyszenia Producentów Cementu prof. Jan Deja, dyrektor Biura SPC. – Jeśli mamy do wybudowania sieć drogową, to budujmy trwale i na lata – mówił.
Jak zwrócił uwagę profesor, SPC pokazuje możliwości betonu na drogach i zachęca do budowania – wzorem krajów takich jak Niemcy, Czesi czy Austria – obok bitumicznych także dróg o nawierzchni z betonu cementowego od przeszło 20 lat. W ciągu tego czasu w Polsce wybudowano ok. 600 km autostrad i dróg ekspresowych i ponad 600 km dróg lokalnych w technologii betonowej.

Według planów, do roku 2023 w tej technologii ma powstać jeszcze 810 km dróg szybkiego ruchu. – Poczytujemy sobie za sukces wpływania na budownictwo drogowe i na życie gospodarcze w Polsce – stwierdził przedstawiciel SPC.

Dlaczego beton

Jak zauważył, za technologią betonową na drodze idzie wysoka żywotność, brak zjawiska koleinowania, a także bezpieczeństwo. Kierowcy doceniają też jasność nawierzchni, a dzięki temu łatwiejsze rozpoznawanie toru jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych.

Wciąż jednak z tą technologią kojarzone są – nieprawdziwe – jak dowodził –stwierdzenia dotyczące choćby większej głośności nawierzchni. – Przy technologii eksponowanego kruszywa, hałaśliwość jest porównywalna do nawierzchni bitumicznych – mówił Jan Deja.

Czasem mówi się też o większym zużyciu opon pojazdów poruszających się po betonie. – Nie ma na to dowodów, natomiast jest pewne, że dobra szorstkość, to bezpieczeństwo, to niższe opory toczenia, co zwłaszcza w ruchu ciężarowym daje nawet o kilkadziesiąt procent niższe zużycie paliwa – stwierdził ekspert.

Od lat pokutuje także stwierdzenie, że drogi betonowe są droższe. – Teraz wiemy, że w dzisiejszych warunkach cenowych nawet na etapie budowy beton jest tańszy od asfaltu – mówił profesor, podkreślając, że rozmawianie o kosztach budowy to jednak za mało. Istotny jest bowiem koszt całego cyklu życia nawierzchni, a jeśli mowa o kosztach utrzymania wypadają one znacznie korzystniej w przypadku dróg z nawierzchnią betonową.

– Badania niemieckie pokazują, że po 20 latach użytkowania jedynie 5 proc. nawierzchni betonowych wymaga napraw, podczas gdy w asfaltowych należy wymienić całą nawierzchnię – mówił ekspert SPC.

Remonty niepotrzebne

– Wielokrotnie słyszymy też zarzut, że drogi betonowe się źle remontują – dodał przewodniczący SPC, Andrzej Ptak. Jak mówił, to jeden z argumentów za tym, by stosować na drogach technologię bitumiczną. – My mówimy: budujmy drogi tak, by nie trzeba było ich remontować – stwierdził Andrzej Ptak.

Bezpieczeństwo pożarowe

Jan Deja mówiąc o bezpieczeństwie nawierzchni cementowych, odniósł się także do właściwości niepalnych betonu. Odwołał się przy tym do pożaru, który w 1999 roku miał miejsce w tunelu Mont Blanc. Zginęło w nim kilkadziesiąt osób. – Doszło z pozoru do niewinnego wypadku, ale rozprzestrzenił się pożar, który doprowadził do tego, że zaczęła się palić nawierzchnia asfaltowa – mówił przedstawiciel SPC. W tym kontekście jako dobrą wskazał decyzję o budowie nawierzchni z betonu cementowego w tunelu w ciągu południowej obwodnicy Warszawy na Ursynowie.






VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS