PZPB: Sędziowie rozpatrujący spory nie znają specyfiki budów - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

PZPB: Sędziowie rozpatrujący spory nie znają specyfiki budów

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 27.11.2017

PARTNER DZIAŁU


 

PZPB: Sędziowie rozpatrujący spory nie znają specyfiki budów
fot. Astaldi

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Konieczność powołania w sądach specjalnych wydziałów wyspecjalizowanych w rozstrzyganiu sporów dotyczących procesów budowlanych, stworzenie regulacji zabezpieczających przed nadmiernym przenoszeniem ryzyk na jedną ze stron oraz przyspieszenie oraz konsolidacja w jednym ręku różnych decyzji dotyczących inwestycji – to główne wnioski wynikające z raportu na temat otoczenie prawnego w budownictwie. Raport opracował Polski Związek Pracodawców Budownictwa.
– W ostatnich latach rola prawników w procesie budowlanym wzrosła – mówi Jan Styliński, prezes PZPB. Zauważa, że panuje przekonanie, iż to prawnicy rządzą rynkiem budowlanym łączona z traktowaniem praw jako bariery w procesie inwestycyjnym. – Nie tylko blokujemy, ale jesteśmy w stanie zainspirować – stwierdza Jan Styliński.

PZPB przedstawił raport dotyczący otoczenia prawnego sektora budowlanego w Polsce, tzw. Red flag. Na podstawie ankiet skierowanych do ok. 200 przedsiębiorców z branży zdefiniowane zostały kluczowe problemy, które wymagają pilnej interwencji – to tzw. czerwone flagi. Opisano je w czterech obszarach: prowadzenia sporów sądowych, prawa cywilnego, zamówień publicznych i prawa administracyjnego.

Sędziowie nie znają specyfiki budów

– Prawie sto procent respondentów krytycznie ocenia to, że spory dotyczące procesu budowlanego trafiają do sędziów, którzy nie znają specyfiki procesu budowlanego i nie mają doświadczenia w tym zakresie – informuje prof. Przemysław Drapała z kancelarii Jara Drapała &Partners, współtworzącej raport.

W raporcie za konieczne uznano stworzenie w sądach specjalnych wydziałów czy też sekcji do rozstrzygania sporów dotyczących inwestycji budowlanych. To pozwoliłoby stworzyć grupę sędziów, którzy będą mieli odpowiednią wiedzę i doświadczenie, by rozstrzygać te sprawy efektywnie. – To spowodowałoby także, że orzecznictwo byłoby bardziej przewidywalne – stwierdza prof. Drapała.

Respondenci ankietowani przez PZPB wskazywali także na długotrwałość rozstrzygania sporów. Krytycznie ocenili także pracę biegłych sądowych.

Brakuje zabezpieczenia przed nadmiernym ryzykiem

Przedstawiciele branży wskazują także na brak przepisów, które chroniłyby wykonawców przed przenoszeniem na nich zbyt dużego ryzyka. Umowy często stawiają zamawiającego w uprzywilejowanej pozycji, co jest konsekwencją wykreślania niektórych klauzul z wzorca umowy FIDIC. Taka sytuacja jest przyczyną sporów, które swój finał znajdują w sądzie.

Jak mówi prof. Drapała, remedium na tę sytuację może być wprowadzenie w kodeksie cywilnym przepisów, które chroniłyby przed narzucaniem ogólnych warunków niewspółmiernych w stosunku do działalności przedsiębiorców. Mogłoby to być coś na wzór tzw. klauzul abuzywnych w odniesieniu do podmiotów prywatnych.

Przedstawicielom branży budowlanej przeszkadza także brak szczegółowych przepisów dotyczących odbioru robót budowlanych oraz nieprecyzyjne określanie standardu wykonywania prac. To kolejne pole, które prowadzi do sporów.

Budowlańcy skarżą się także na nadużywanie przez zamawiających gwarancji dobrego wykonania i brak możliwości ochrony przed taką praktyką. Wskazują także na brak regulacji, która umożliwi sprawne rozstrzyganie sporów o roszczenia dotyczące wykonanych robót dodatkowych. – Sądy zasądzają wynagrodzenie dodatkowe opierając się na przepisach o bezpodstawnym wzbogaceniu – mówi prof. Przemysław Drapała. – To rodzi problemy dotyczące rozliczania, inaczej rozliczamy prace kontraktowe, inaczej bezpodstawne wzbogacenie – mówi prawnik.

Skomplikowane procedury

Tym co przeszkadza w realizacji procesu budowlanego jest także ograniczona możliwość dokonywania zmian w umowach o zamówienie publiczne. Utrudnia to adaptację umowy do zdarzeń i zmian zachodzących na placu budowy. Otwarcie w tym zakresie mogłoby uwolnić sądy od części sporów – wynika z raportu.

Proces budowlany jest utrudniony także przez wielość niezbędnych decyzji i organów zaangażowanych w ich wydawanie. Skupienie tych dokumentów rękach jednego organu pozwoliłoby na szybsze rozpoczęcie realizacji inwestycji.

Raport dotyczący otoczenia prawnego sektora budownictwa został zaprezentowany podczas odbywającej się w Warszawie konferencji „Dobre prawo, dobre budownictwo” zorganizowanej przez PZPB. Portal RynekInfrastruktury.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS