Rzońca: Via Carpatia gotowa do 2025 - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska Wschodnia

Rzońca: Via Carpatia gotowa do 2025

| Bartosz Józefiak źródło: RynekInfrastruktury.pl 29.04.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Rzońca: Via Carpatia gotowa do 2025
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska Wschodnia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Jeżeli nic złego się nie wydarzy, do 2025 roku pojedziemy trasą S19 z Barwinka do Suwałk i Białegostoku – mówi szef komisji infrastruktury Bogdan Rzońca. Poseł nie wyklucza, że pieniądze na utrzymanie tej i innych dróg będą pochodzić z nowych płatnych odcinków autostrad.
We wtorek GDDKiA podpisało umowę z firmą Multiconsult Polska na przygotowanie koncepcji programowej dla odcinka S19 od węzła Dukla do granicy państwa w Barwinku. Opracowanie dla 18-kilometrowego odcinka powstanie za 8 mln zł. Ma być gotowe w ciągu 22 miesięcy.

S19 to inaczej Via Carpatia – sztandarowy projekt infrastrukturalny rządu PiS. Trasa ma połączyć Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. W Polsce ekspresówka będzie liczyła 700 kilometrów. Gotowych jest na razie raptem 40, a w budowie i przetargach kolejne 130 kilometrów. Jednocześnie rząd intensywnie pracuje nad przekonaniem pozostałych krajów do zaangażowania w projekt, a Brukseli: do wpisania Via Carpatii do unijnej sieci transportowej TEN-T.

– Gdy gotowa będzie koncepcja dla odcinka Dukla – Barwinek, ogłoszony zostanie przetarg w trybie „zaprojektuj i wybuduj” na cały 170- kilometrowy odcinek Via Carpatii z Barwinka do Rzeszowa – przekonuje Bogdan Rzońca, poseł PiS z Krosna, przewodniczący komisji infrastruktury. – W innych częściach Polski wschodniej prace nad S19 postępują zgodnie z planem. Jak nie wydarzy się nic złego, to w 2025 pojedziemy ekspresówką z Barwinka do Suwałk czy Białegostoku.

Turcja zainteresowana Via Carpatia

Rzońca podkreśla, że inwestycja nie będzie łatwa. Na Podkarpaciu S19 powstaje w trudnym geologicznie, górzystym terenie.

– Jeśli nam się uda, razem z innymi krajami stworzymy korytarz komunikacyjny od Grecji po Litwę. Już teraz współpracujemy m.in. z Litwą, Słowacją Węgrami, Rumunią. Widzimy też duże zainteresowanie Via Carpatią w Turcji, krajach bałkańskich, na Ukrainie i Białorusi. Zainteresowanie wykazują też dyplomaci skandynawscy – mówi poseł. – Komisja europejska mówi: tak, budujcie trasę, ale na razie z własnych kopert finansowych. Oczekujemy, że pozostałe kraje też to zrobią.

Rzońca podkreśla, że pod Rzeszowem będą krzyżować się autostrada A4 i ekspresówka S19.
– To się musi przełożyć na aspekty gospodarcze, bezpieczeństwo na drogach. Region skorzysta też jako szlak tranzytowy dla Europy wschodniej.

Ale droga wzbudza też kontrowersje: głównie dlatego, że dziś ruch na DK nr 19 jest niewielki. Na przykład: Między Bielskiem Podlaskim a Kockiem na dobę przejeżdża 6 tysięcy pojazdów, a na niektórych odcinkach raptem 3,5 tysiąca. Eksperci zgadzają się, że budowa drogi ekspresowej ma sens, jeśli częstotliwość ruchu przekracza 15 tysięcy pojazdów na dobę.

Czy S19 to pieniądze wyrzucone w błoto? Rzońca nie zgadza się z taką opinią.

– Pewne inwestycje omijają wschód właśnie dlatego, że nie ma tam jak dojechać. W Polsce wschodniej trudno znaleźć wielki biznes. Właśnie dlatego dostępność komunikacyjna regionu to podstawa. Dziś ruch jest mniejszy właśnie dlatego, że drogi są słabe. Bardzo dobra trasa do pogranicza słowackiego, białoruskiego czy na Litwę wygeneruje ruch i ożywi cały region – prognozuje poseł.

Możliwe nowe płatne drogi

Tak mizerny ruch wskazywałby jednak, że zamiast drogi ekspresowej rządzący mogliby postawić na przebudowę starej DK19 w systemie „dwa plus jeden” - czyli naprzemiennie dwa pasy ruchu w jedną stronę, jeden w drugą. Pozwoliłoby to na wyprzedzanie, a budowa byłaby znacznie tańsza.
– Jestem przeciwny takiemu pomysłowi. Jeśli już mamy coś robić, róbmy to porządnie, zgodnie z potrzebami i możliwościami – mówi Bogdan Rzońca.

Ale budowa to jedno. Osobnym tematem jest utrzymanie infrastruktury drogowej. Skąd weźmiemy na to pieniądze? Czy stać nas na nową trasę ekspresową?

– Nie chcemy powtórzyć błędów po poprzednikach. Utrzymanie dróg to poważne zadanie. Będziemy budować tak, żeby było nas stać na utrzymanie – deklaruje szef komisji infrastruktury. - Nie chcę powiedzieć, że wprowadzimy nowe podatki, choć niewątpliwie jeśli ktoś ma firmę z 200 tirami, to powinien czuć się odpowiedzialny za drogi, po których jeździ.

Poseł nie wyklucza, że dobrym krokiem byłoby wprowadzenie nowych płatnych odcinków dróg – także dla samochodów osobowych.

– Nie bałbym się takiego rozwiązania, ale opłaty muszą być dobrze skalkulowane i transparentne, odpowiadające kieszeniom Polaków. Nie może być tak, jak zdarza się na zarządzanych prywatnie autostradach, że ceny nagle szybują w górę. Nowe rozwiązania trzeba też będzie przedyskutować z przewoźnikami.




VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS