Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Stanisław Żmijan: CPL? Nie ma na to pieniędzy

| Emilia Derewienko źródło: RynekInfrastruktury.pl 23.03.2017

 

 

Stanisław Żmijan: CPL? Nie ma na to pieniędzy
fot. Michał Szymajda

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nie milkną echa na temat projektu polskiego rządu, jakim jest budowa Centralnego Portu Lotniczego. – To zły pomysł. To byłoby wydanie środków finansowych, które można wykorzystać racjonalnie: dokończyć program drogowy, wykonać program modernizacji kolei i skomunikować porty regionalne – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Stanisław Żmijan, poseł PO i członek sejmowej komisji infrastruktury.
Media w ostatnim czasie zdominowała informacja o realizacji Centralnego Portu Lotniczego. Wicepremier Mateusz Morawiecki szacował, że lotnisko, docelowo zlokalizowane między Łodzią a Warszawą, miałoby potencjał rzędu 50-180 mln podróżnych rocznie. – Nie ma możliwości, aby wygenerować takie potoki pasażerów na naszym centralnym lotnisku, gdziekolwiek ono by nie było – odpowiada Stanisław Żmijan, zastępca przewodniczącego sejmowej komisji infrastruktury.

Kwota nie do zdobycia

Budowa Centralnego Portu Lotniczego ma pochłonąć od 20 do 30 mld zł, w zależności od lokalizacji i zewnętrznych uwarunkowań. I chociaż na wtorkowej sejmowej komisji infrastruktury wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit zapewniał, że rząd ma czas na wygenerowanie odpowiednich środków i ustalenie modelu finansowania, Stanisław Żmijan pozostaje sceptyczny co do źródeł nakładów inwestycyjnych.

– Za jakie pieniądze mielibyśmy wybudować Centralny Port Lotniczy? – pyta retorycznie poseł. – Unia Europejska sceptycznie podchodzi do tego typu pomysłów i nie chce przeznaczać środków finansowych na takie inwestycje. Nie ma także środków w budżecie, co wynika ze zmiany filozofii wydatków budżetowych – dodaje. Komisja Europejska w istocie niechętnie odnosi się do finansowania infrastruktury lotniskowej, odkąd kilka dobrze zapowiadających się, europejskich portów lotniczych, poniosło sromotną klęskę, stając się nierentownymi lotniskami. Podkreślał to już w ubiegłym tygodniu wiceminister rozwoju, Jerzy Kwieciński, mówiąc o „nieprzychylności” KE.

Stanisław Żmijan przypomina, że chociaż jest zwolennikiem finansowania obszarów społecznych, w każdej inwestycji potrzebna jest równowaga. – Inwestycje są gwarantem rozwoju gospodarczego. Bez niego nie ma dochodów do budżetu państwa. W konsekwencji doprowadza się do tego, że albo się drukuje pieniądze i destabilizuje finanse publiczne, albo dzieli się biedę – tłumaczy poseł PO.

Remedium

Zdaniem posła rozwiązanie jest jedno i nie wymaga budowania całej infrastruktury od podstaw. Podkreśla, że Lotnisko Chopina już teraz jest w stanie odprawiać od 10 do 15 mln pasażerów rocznie, jest w dodatku „doskonale skomunikowane z centrum Warszawy”.

– Infrastruktura drogowa może połączyć miasta regionalne drogami dwujezdniowymi, szybkiego ruchu. Zapleczem w postaci portu centralnego Chopina, wraz z Modlinem i wszystkimi innymi regionalnymi lotniskami, jesteśmy w stanie obsłużyć każdą ilość pasażerów – tłumaczy Stanisław Żmijan w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”. – Środki finansowe można wykorzystać racjonalnie: dokończyć program drogowy, wykonać program modernizacji kolei i skomunikować porty regionalne – podsumowuje poseł PO.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS