Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - lubelskie

Startuje drugi megaprojekt powiatów Lubelszczyzny

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfratsruktury.pl 19.03.2017

 

 

Startuje drugi megaprojekt powiatów Lubelszczyzny
fot. Kudak, commons.wikimedia.org, CCA

Więcej z regionu:

lubelskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Powiaty Lubelszczyzny ponownie w partnerstwie sięgają po unijne środki. W poprzedniej edycji Regionalnego Programu Operacyjnego 16 powiatów w tzw. megaprojekcie zmodernizowało łącznie ponad 155 km dróg. W obecnym rozdaniu unijnych funduszy planują inwestycje na odcinkach o długości 220 km. Tym razem w megaprojekcie uczestniczy 20 partnerskich powiatów. A wartość ich inwestycji sięgnie ponad 190 mln zł.
Projekt „Wygodniej, szybciej, bezpieczniej – poprawa spójności komunikacyjnej województwa lubelskiego poprzez budowę i przebudowę dróg powiatowych usprawniających dostępność komunikacyjną do regionalnych i subregionalnych centrów rozwoju” znalazł się w Wykazie Zidentyfikowanych Projektów Pozakonkursowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020.

Trwają ostatnie procedury uruchamiające to wspólne przedsięwzięcie powiatów. Razem na swoje inwestycje pozyskają 120 mln zł unijnego dofinasowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W staraniach o te środki przewodzi powiat lubelski – lider megaprojektu.

Lider logistycznie uzasadniony

W przygotowaniach drugiego megaprojektu powiat lubelski został ustanowiony ponownie liderem. Ten wybór starosta Paweł Pikula uzasadnia zdobytym już doświadczeniem w organizacji poprzedniego. I co ważne: doświadczeniem kadry starostwa. – U nas pracują osoby, które tym się zajmowały. Chodzi więc o to, by wykorzystać ich wiedzę – tłumaczy starosta Pikula.

Kolejnym argumentem za powierzeniem przygotowań powiatowi lubelskiemu jest jego położenie. Starostwo ma siedzibę w Lublinie, w stolicy regionu i w centrum jego obszaru. Ponadto tak zlokalizowane biuro megaprojektu daje możliwość sprawniejszej komunikacji z instytucjami i urzędami decyzyjnymi w realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego.

Wspólny projekt i jego wydatki

Koszty składające się na przygotowanie megaprojektu podzielone są na dwie podstawowe grupy, tj. wspólne i indywidualne. Zadania inwestycyjne poszczególnych powiatów i wkłady własne w ich finasowanie są oczywiście indywidualnymi wydatkami. Natomiast na koszty wspólne składają się nakłady ponoszone na zarządzanie megaprojektem, a więc m.in. wydatki powiązane z opracowaniami dokumentów, np. studium wykonalności. Te wydatki są dzielone proporcjonalnie na poszczególne powiaty, według przyjętego algorytmu podziału kosztów, odnoszącego się do długości dróg.

Poza powiatem lubelskim, który do megaprojektu zgłosił inwestycje na odcinkach o długości 8,3 km, akces do wspólnego przedsięwzięcia zgłosiły powiaty: bialski (21,7 km), biłgorajski (14,5), chełmski (26,7), hrubieszowski (6,6), janowski (8,2), krasnostawski (7,6), kraśnicki (14,7), lubartowski (3,8), łęczyński (7,2), łukowski (0,9), opolski (6,9), parczewski (9,9), puławski (11,4), radzyński (9,6), rycki (12,6), świdnicki (4,3), tomaszowski (26,6), włodawski (7,8), zamojski (19,1).

Trudniejsza powtórka megaprojektu

– Dłuższa droga, którą trzeba przebrnąć, by dotrzeć do podpisania umowy finansowej – starosta Paweł Pikula podsumowuje trudność obecnych przygotowań w stosunku do poprzedniego megaprojektu. – Większe są też wymagania jeżeli chodzi o wybór konkretnych zadań inwestycyjnych do tej edycji RPO – dodaje.

W poprzednim megaprojekcie powiaty dobierając projekty do unijnego dofinasowania brały pod uwagę położenie inwestycji na swoich sieciach dróg oraz ich znaczenie dla ruchu lokalnego i ponadlokalnego. Teraz dobór inwestycji został ostrzej obwarowany wymogami formalnymi. Starostowie mogli wytypować do przebudowy lub budowy te drogi, które łączą się z siecią TEN-T, a więc z głównymi europejskimi korytarzami drogowymi. W przypadku województwa lubelskiego takimi ciągami w układzie transportowym są drogi krajowe nr 12, 17 i 19. Ponadto drogami mogącymi liczyć na unijne wsparcie były te prowadzące do stref aktywności gospodarczej, przejść granicznych i centrów logistycznych. – Te ograniczenia stanowią o zasadniczej różnicy w porównaniu do wcześniejszych warunków – twierdzi starosta lubelski.

Paweł Pikula przytacza jeszcze jedną różnicę. Tym razem techniczną. Obecna edycja RPO realizowana jest już całkowicie w wersji elektronicznej. Ubytek papieru – w opinii starosty – na pewno usprawni przygotowania. Natomiast jego obawy wiążą się z systemem. W przypadku megaprojektu dokumentów przekazywanych elektronicznie będzie bardzo dużo, zatem powstaje pytanie czy system poradzi sobie z takim obciążeniem.

Powiaty na starcie

Stan przygotowań powiatów do uruchomienia inwestycji megaprojektu jest dla wszystkich jego uczestników dość podobny. Część już pozyskała decyzje środowiskowe i zezwolenia na realizacje inwestycji drogowych, inne dysponują kompletnymi dokumentacjami, bądź są na etapie kończenia dokumentacji projektowych.

– Pierwsze inwestycje megaprojektu mają szansę ruszyć w drugim półroczu – twierdzi starosta Pikula. – W najbliższym czasie podpiszemy wstępną umowę, która doprecyzuje terminy i obowiązki stron. Obowiązkiem powiatów oczywiście będzie złożenie kompletnych dokumentacji na wszystkie zadania inwestycyjne megaprojektu oraz studium wykonalności. Ostatnim etapem będzie podpisanie umowy o finasowanie – mówi starosta.

W tej chwili trwają też prace nad formułą szczegółowej umowy partnerskiej, którą wkrótce mają podpisać powiaty uczestniczące w megaprojekcie. Zapisy umowy mają określone wymogi stawiane w RPO.

W megaprojekcie małe i duże zadania

Powiat lubelski w poprzedniej edycji zmodernizował blisko 15 km na swojej sieci drogowej, tj. prawie 9 km drogi Bełżyce – Strzeszkowice, łączącej się z drogą krajową nr 19 i około 6 km trasy Radawiec – Radawczyk, łączącej się z drogą krajową nr 19 i z wojewódzką nr 747. Do drugiej edycji megaprojektu zgłosił budowę drogi łączącej odcinek S17 węzeł Kurów z drogą powiatową nr 1524L oraz rozbudowę drogi nr 2259L Bełżyce (ul. Lubelska) – Strzeszkowice – Krężnica Jara – Lublin (ul. Krężnicka). Całkowity koszt tych zdań to ponad 13,5 mln zł.

Powiatami wiodącymi pod względem długości ciągów zgłoszonych do obecnej edycji megaprojektu jest m.in. powiat tomaszowski. Tam zaplanowano przebudowy dwóch dróg: nr 3514L na odcinku Lubycza Królewska – Machnów Nowy – Dyniska Stare o długości 17,6 km oraz nr 3505L na odcinku Tarnawatka – Werechanie o długości 8,9 km. Szacowany koszt robót sięgnie 11 mln zł.
Z kolei powiat kraśnicki przygotowuje się do modernizacji 14-kilometrowego odcinka drogi wiodącej od centrum Urzędowa do Popkowic i dalej w stronę Dąbrowy Bór i Kraśnika aż do strefy ekonomicznej. Zakładany koszt zadania wyniesie 6,3 mln zł.
Natomiast powiat łukowskiego podjął decyzję o budowie 0,9 km nowej drogi – jest to realizacja trzeciego etapu tzw. małej obwodnicy Łukowa.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS