Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Stępień-Pilipczuk: Przywróciliśmy waloryzację w kontraktach, zadbaliśmy o podwykonawców

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 06.02.2017

 

 

Stępień-Pilipczuk: Przywróciliśmy waloryzację w kontraktach, zadbaliśmy o podwykonawców
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wzór umowy, który został wypracowany w ramach Rady Ekspertów jest kompromisem dwóch stron – zamawiającego i wykonawców – oceniła Iwona Stępień-Pilipczuk, zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. Jak poinformowała, zawarto w niej uregulowania dotyczące m.in. waloryzacji cen, kar umownych czy umów z podwykonawcami.
Pod koniec ubiegłego tygodnia Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwo ogłosiło wprowadzenie tzw. nowych standardów w budownictwie drogowym. Ich podstawą jest matryca ryzyk, która zapewnia równowagę stron i stanowi podstawę dla nowego wzorca umowy. Nowa umowa ma obowiązywać w kontraktach, które w najbliższym czasie będzie zawierała GDDKiA.   

Waloryzacja bez ograniczeń

Jako jeden z ważnych elementów wzoru umowy, wicedyrektor GDDKiA wskazała waloryzację cen. Jak zaznaczyła, waloryzacja wprawdzie obowiązywała w poprzednich latach, jednak była ograniczona – nie mogła przekroczyć 1 proc. wartości kontraktu. Wykonawcy wielokrotnie podkreślali, że przy takich obostrzeniach w zasadzie nie można mówić o prawdziwej waloryzacji. – Teraz ona jest bez ograniczeń – poinformowała dziś podczas konferencji "Zmieniamy polski przemysł" w Warszawie Iwona Stępień-Pilipczuk. Jak wyjaśniła, odpowiednie wskaźniki waloryzacji będą wprowadzane do umów zarówno w przypadku wzrostu, jak i spadku cen.

Istotnym elementem nowych umów ma też być możliwość polubownego rozstrzygania sporów. To także coś, o co od dawna wnioskowali wykonawcy. Kierowanie spraw do sądów powszechnych ma być ostatecznością. Najpierw powstające w trakcie realizacji inwestycji problemy będą rozwiązywane przez komisje rozjemstwa i arbitraż. – Chodzi o to, by spory nie czekały po kilka lat na rozstrzygnięcia sądowe, lecz by były rozstrzygane na roboczo, jeszcze w trakcie realizacji kontraktów – powiedziała Stępień-Pilipczuk.

W kwestii sporów na linii wykonawca – zamawiający ma się zmienić także i to, że sposobem na ich ograniczanie przestanie być eskalowanie kar umownych, co było nierzadką praktyką w ostatnich latach. – Jak był problem z wykonawcą, bo nie dotrzymywał zobowiązań, to w następnych kontraktach były wprowadzane kolejne kary umowne. Tak naprawdę wykonawcy mogli być ukarani za wszystko, również za to, co z punktu widzenia realizacji kontraktu nie było istotne – przyznała przedstawicielka inwestora publicznego. Teraz ma się to zmienić. – Przywróciliśmy równowagę w karach umownych – zapowiedziała i wyjaśniła, że teraz będą one dotyczyły typowych przewinień wykonawcy, jak niedotrzymanie terminów, ale także niewywiązywanie się z zobowiązań wobec podwykonawców.

Ochrona podwykonawców i eliminacja firm-teczek  

Relacje z podwykonawcami to kolejna kwestia, która ma być uporządkowana w ramach nowego wzoru umowy. Jak poinformowała zastępczyni szefa GDDKiA, znalazł się tam specjalny katalog dotyczący zapisów w umowach z mniejszymi firmami pracującymi na rzecz generalnego wykonawcy. Ma on zapobiec sytuacjom, jakie miały czasem miejsce, że podwykonawcy nie otrzymywali wynagrodzeń, gdyż te zostały zatrzymane tytułem naliczonych kar umownych. – Ograniczyliśmy pulę kar, które mogą być naliczane. Wprowadziliśmy zapisy, które mówią jakie klauzule między wykonawcą a podwykonawcą nie mogą mieć zastosowania, ponieważ są krzywdzące dla podwykonawców – powiedziała Iwona Stępień- Pilipczuk.

Publiczny inwestor przychylił się także do głosów apelujących o ograniczenie liczy firm-teczek, które wygrywały przetargi nie mając w Polsce żadnych zasobów. W tym celu GDDKiA zamierza korzystać z możliwości jakie daje Prawo zamówień publicznych – zastrzeżenie kluczowej części zamówienia do realizacji przez generalnego wykonawcę. – Mamy nadzieję, że to wyeliminuje firmy, które się znikąd pojawiają a potem znikają pozostawiając po sobie tylko kłopoty – podsumowała zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad.  

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS