Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Świnoujście

Świnoujście: Przeprawy promowe już nie wystarczają. Budowa tunelu konieczna

| Leonard Dolecki źródło: RyenkInfrastruktury.pl 27.02.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Świnoujście: Przeprawy promowe już nie wystarczają. Budowa tunelu konieczna
fot. swinoujscie.pl

Więcej z regionu:

Świnoujście

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Przepustowość przepraw promowych przez Świnę osiągnęła już maksimum, a to ogranicza rozwój miejscowości i utrudnia poruszanie się. Dlatego konieczne jest zapewnienie płynnego przepływu osób i towarów pomiędzy wyspami Uznam i Wolin – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Janusz Żmurkiewicz, Prezydent Świnoujścia. Miasto już nie może doczekać się kolejnych etapów inwestycji dotyczącej budowy tunelu pod Świną.
Przepustowość barek wykorzystana

Położenie Świnoujścia decyduje o jego istotnym znaczeniu transportowym. Tu krzyżują się szlaki wodne, kolejowe i drogowe, m.in.: port w Świnoujściu oraz droga morska do portów w Szczecinie i Policach, europejska trasa drogowa E65, trasa kolejowa E-59. Od strony Niemiec na polską część wyspy Uznam prowadzi droga krajowa nr 110 (Świnoujście – Rostok) oraz droga krajowa nr 111, będąca łącznikiem z autostradą A20 (biegnącą od Lubeki do autostrady A11 Berlin – Szczecin).

– Trudności pojawiające się przy przekraczaniu cieśniny Świny ograniczają rozwój miasta i regionu. Dlatego konieczne jest zapewnienie płynnego przepływu osób i towarów pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. To uniemożliwiają obecnie funkcjonujące przeprawy promowe, których przepustowość – biorąc pod uwagę także bezpieczeństwo ruchu na torze wodnym, który przecinają promy – osiągnęła już maksimum. Dość powiedzieć ,że w sezonie letnim dziennie obsługiwały ponad 10 tys. pojazdów – mówi Janusz Żmurkiewicz.

Tunel da możliwości

Budowa stałego połączenia, poprzez skrócenie czasu podróży i umożliwienie szybszej dostawy towarów i usług, bez wątpienia będzie miała pozytywny wpływ na koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Tunel zwiększy również atrakcyjność inwestycyjną Świnoujścia. zachęci część przedsiębiorców do rozszerzenia swojej działalności na nowe obszary i grupy odbiorców, a także pozytywnie wpływ na rynek pracowników, zapewniając im większą mobilność i możliwości świadczenia pracy.

– Bezsprzeczne korzyści wynikające z realizacji budowy tunelu będą dotyczyć większej przepustowości transportu, mniejszych nakładów finansowych na utrzymanie przepraw promowych – ponieważ planowane jest utrzymanie tylko miejskiej ,obsługiwanej przez promy BIELIK,zadowolenia społeczeństwa, wpływu na gospodarkę wynikającego z ograniczenia przestojów w pracy przedsiębiorstw, zwiększenia atrakcyjności turystycznej, polepszenia jakości życia, zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców, polepszenia warunków pracy i efektywności instytucji publicznych – komentuje prezydent miasta Świnoujście. – Niewątpliwą korzyścią będzie wzrost bezpieczeństwa ruchu na torze wodnym Świnoujście-Szczecin, polegający na wyeliminowaniu miejsc potencjalnych kolizji jednostek zawijających do Świnoujścia i Szczecina z promami obsługującymi przeprawę miejską oraz przeprawę w Karsiborze – dodaje.

Inwestycja dla wszystkich

– Beneficjentami stałego połączenia będą przede wszystkim mieszkańcy miasta Świnoujścia, zmuszeni obecnie do wielu ograniczeń związanych z funkcjonującą przeprawą promową, a także turyści i pensjonariusze uzdrowiska, w tym goście hotelowi, wczasowicze dla których konieczność skorzystania z promu jest uciążliwa ze względu na długie, często kilkugodzinne ,w sezonie, oczekiwanie na przeprawę, mieszkańcy sąsiednich gmin znajdujących zatrudnienie w zakładach pracy na wyspie Uznam, zarówno w części polskiej jak i niemieckiej – mówi Janusz Żmurkiewicz. – Pozytywnie wpłynie również na przedsiębiorców prowadzących działalność w Świnoujściu, którzy teraz zmuszeni są do transportu materiałów oraz maszyn zawodnymi promami – dodaje.

Obecna sytuacja

Świnoujście otrzyma 775 mln złotych dofinansowania na budowę stałego połączenia wysp Wolin i Uznam. Koszt całej inwestycji szacowany jest na blisko 913 mln złotych. Pozostałą kwotę – 137 mln złotych – miasto dołoży z własnego budżetu. Obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi postępowanie przetargowe dotyczące budowy przeprawy przez Świnę. Do drugiego etapu przetargu zostali dopuszczeni wszyscy zainteresowani, tj. 14 podmiotów.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS