Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Tomaszewski: Trakcja składa setki ofert w przetargach

| Jakub Madrjas źródło: RynekInfrastruktury.pl 30.03.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Tomaszewski: Trakcja składa setki ofert w przetargach
fot. Trakcja PRKiI

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– W trudnym dla rynku momencie pochylaliśmy nad każdym zamówieniem. Dlatego w realizacji jest teraz blisko sto kontraktów, a nasze marża pozostają na plusie – mówi prezes Trakcji PRKiI Jarosław Tomaszewski.
Giełdowy wykonawca infrastruktury opublikował wyniki za 2017 roku. Cała Grupa Trakcja utrzymała przychody na poziomie 1,37 mld złotych, ale przy mniejszym zysku netto w stosunku do 2016 roku (32 mln zł – spadek o 43%). Jak tłumaczy prezes Jarosław Tomaszewski, wyniki dla samej spółki Trakcja są lepsze niż rok wcześniej (zysk 32 mln zł, wzrost o 11,6%), ale wynik grupy pociągnęła w dół sytuacja na rynku litewskim, gdzie Trakcja ma dużą spółkę AB Kauno tiltai. – Na Litwie pojawiła się luka inwestycyjna i praktycznie nie ogłaszano tam żadnych przetargów, ale w tym roku spodziewamy się wyraźnego ożywienia – wyjaśnia dodając, że konkurencja na rynku państw bałtyckich o planowane duże zamówienia w ramach Rail Baltiki będzie bardzo zacięta.

Trudny rok dla branży

Bezpośredni giełdowi konkurenci Trakcji poprzedni rok skończyli z mocno ujemnym lub praktycznie zerowym wynikiem netto. Prezes Tomaszewski stwierdza, że w tym świetle wyniki Trakcji należy traktować pozytywnie. – To był trudny rok dla branży. Znacząco wzrosły koszty zarówno materiałów, jak i płac. Można to zaobserwować po obecnych ofertach – w wielu przetargach znacząco przekraczają one kosztorys inwestorski, i to u większości wykonawców. Rynek taniego wykonawstwa skończył się wraz ze wzrostem cen materiałów i spadkiem bezrobocia – mówi.

Jak podaje prezes, do 2015 roku Trakcja składała kilkadziesiąt ofert rocznie. W wyniku zmiany strategii ofertowania, nastąpił skokowy ich wzrost – do prawie 300 ofert złożonych w ubiegłym roku. – Pochylaliśmy się nad każdym zamówieniem, również tymi o wartości zaledwie miliona złotych, choć dla naszej struktury najkorzystniejsze są kontrakty duże i średnie. Dzięki temu zbudowaliśmy stabilny portfel zamówień, który dochodzi do dwóch miliardów złotych – podkreśla dodając, że każda złożona oferta zakłada dodatnią marżę. Koszty stałe dzięki reorganizacji i zmian w systemie zarządzania, zmniejszyły się o kilkanaście milionów złotych rocznie.

– Zbudowaliśmy zespoły kosztorysantów w poszczególnych branżach, dzięki czemu składamy tygodniowo nawet 10 ofert. Tego jednak wymaga od nas sytuacja rynkowa – wyjaśnia.

Dywersyfikacji dawnej spółki kolejowej

Jak podkreśla Tomaszewski, Grupa Trakcja przeprowadziła szereg zmian, które zaowocują stabilną pozycją w kolejnych latach. Spółkę o profilu stricte kolejowym rozbudowano o nowe kompetencje, głównie drogowe, energetyczne i inwestycji miejskich (w tym tramwajowych), W samym segmencie drogowym wartość kontraktów to już na ponad pół miliarda złotych. – Na rynek tramwajowy wróciliśmy dzięki podpisaniu umowy w Gorzowie Wielkopolskim – przypomina. Do realizacji kontraktów drogowych spółka dysponuje już profesjonalną kadrą i specjalistycznym sprzętem.

Po okresie zwolnień grupowych (odeszło ponad sto osób) Trakcja ponownie zatrudnia pracowników. W ubiegłym roku spółka zatrudniła ponad trzysta nowych pracowników, w tym – jak mówi prezes – młodych z doświadczeniem zebranym także u konkurencji – Jesteśmy stabilną i wiarygodną na rynku pracy firmą z dużymi perspektywami rozwoju dla naszych pracowników – mówi Tomaszewski.

Dywersyfikacja działalności spółki oprócz branżowej, ma także wymiar geograficzny. Oprócz litewskiej spółki, intensywnie działa też przedstawicielstwo na Ukrainie oraz na Bałkanach. U naszego wschodniego sąsiada spółka prowadzi już pierwszy kontrakt (w Dnipro ), natomiast obsługujące kraje bałkańskie biuro w Sofii przygotowuje oferty dla całego regionu.

– Zakończenie obecnej perspektywy unijnej i Krajowego Programu Kolejowego prawdopodobnie zakończy tak duże inwestycje kolejowe w naszym kraju – przewiduje Tomaszewski. Mimo tego, że wzrosną potrzeby utrzymaniowe, rynek kolejowy się skurczy, a Trakcja PRKiI chce do tego czasu być firmą o bardziej zróżnicowanym profilu działalności.

Jak poradzić sobie z rozdmuchanym rynkiem?

Nagły wzrost rynku związany z realizacją KPK jest wyzwaniem dla wykonawców i zamawiającego. Oprócz pracowników czy maszyn, do rozszerzenia działalności potrzebne są też linie kredytowe i gwarancyjne. Te, jak podaje prezes, Trakcja wykorzystuje w jednej trzeciej obecnego limitu. Spodziewam się, że niektórzy wykonawców mogą spotkać kłopoty z pozyskaniem finansowania na skokowe zwiększenie zakresu prowadzonej działalności.

W celu realizacji inwestycji kolejowych Trakcja odkupiła pozostałe udziały spółki Bahn Technik Wrocław, posiadającej duży park specjalistycznych maszyn do prac torowych. W ten sposób Trakcja zapewniła sobie maszyny każdego rodzaju (podbijarki, pociągi do wymiany nawierzchni itd.), na które – gdyby kupować nowe – musiałaby wydać wielokrotnie więcej niż zainwestowane w spółkę BTW 21,5 miliona złotych. Kupowanie maszyn, które mogą pracować kilkadziesiąt lat do realizacji inwestycji w ciągu najbliższych 3–4 lat mijałoby się z celem – wyjaśnia.

Posiadanie w grupie maszyn jest ważne również z innego punktu widzenia – coraz większych problemów podwykonawców. Ich kondycji zaszkodziły nowe przepisy o tzw. odwrotnym obciążeniu podatkiem VAT. Dlatego Trakcja chce bardziej polegać na własnych zasobach.

Kolejną zmianą w spółkach z Grupy Trakcja jest nowy profil działalności spółki PRK7 Nieruchomości. Dotąd była ona przede wszystkim deweloperem, co w ograniczony sposób łączyło się z biznesem pozostałych spółek. Teraz wchodzi ona na rynek wykonawstwa – i to w nowym dla grupy sektorze budownictwa ogólnego. W przyszłości ma to być kolejny mocny punkt oparcia grupy.

Gdzie szukać zysków?

Spółka postawiła na budowę potencjału i osiąganie efektu skali oraz stałą poprawę efektywności prowadzonych kontraktów. Ważnym atutem jest także własna firma projektowa Torprojekt. Ponadto w Trakcji zastosowano nowe podejście do problematyki roszczeń, będących integralną częścią kontraktów. Na koniec roku 2017 spółka złożyła w sądach sprawy o wypłatę prawie 77 milionów złotych oraz liczne wnioski o wydłużenie terminów na wykonanie prac.

Choć zdaniem prezesa Tomaszewskiego realizacja żadnej wykonywanej przez Trakcję inwestycji nie jest zagrożona, to nie można tego powiedzieć o rynku jako całości. Dowodzi tego ogłoszone przez PKP PLK postępowanie na wykonawstwo zastępcze o szacunkowej wartości blisko trzech miliardów złotych. Chęć udziału w nim złożyła zresztą także sama Trakcja, która ma już doświadczenie w „kończeniu” kontraktów, z których zeszły inne firmy w poprzedniej perspektywie unijnej. Ciekawy dla spółki będzie także program utrzymaniowy, do realizacji którego spółka jest już dobrze przygotowana.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS