Tomaszewski: Trakcja składa setki ofert w przetargach - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Tomaszewski: Trakcja składa setki ofert w przetargach

| Jakub Madrjas źródło: RynekInfrastruktury.pl 30.03.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Tomaszewski: Trakcja składa setki ofert w przetargach
fot. Trakcja PRKiI

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– W trudnym dla rynku momencie pochylaliśmy nad każdym zamówieniem. Dlatego w realizacji jest teraz blisko sto kontraktów, a nasze marża pozostają na plusie – mówi prezes Trakcji PRKiI Jarosław Tomaszewski.
Giełdowy wykonawca infrastruktury opublikował wyniki za 2017 roku. Cała Grupa Trakcja utrzymała przychody na poziomie 1,37 mld złotych, ale przy mniejszym zysku netto w stosunku do 2016 roku (32 mln zł – spadek o 43%). Jak tłumaczy prezes Jarosław Tomaszewski, wyniki dla samej spółki Trakcja są lepsze niż rok wcześniej (zysk 32 mln zł, wzrost o 11,6%), ale wynik grupy pociągnęła w dół sytuacja na rynku litewskim, gdzie Trakcja ma dużą spółkę AB Kauno tiltai. – Na Litwie pojawiła się luka inwestycyjna i praktycznie nie ogłaszano tam żadnych przetargów, ale w tym roku spodziewamy się wyraźnego ożywienia – wyjaśnia dodając, że konkurencja na rynku państw bałtyckich o planowane duże zamówienia w ramach Rail Baltiki będzie bardzo zacięta.

Trudny rok dla branży

Bezpośredni giełdowi konkurenci Trakcji poprzedni rok skończyli z mocno ujemnym lub praktycznie zerowym wynikiem netto. Prezes Tomaszewski stwierdza, że w tym świetle wyniki Trakcji należy traktować pozytywnie. – To był trudny rok dla branży. Znacząco wzrosły koszty zarówno materiałów, jak i płac. Można to zaobserwować po obecnych ofertach – w wielu przetargach znacząco przekraczają one kosztorys inwestorski, i to u większości wykonawców. Rynek taniego wykonawstwa skończył się wraz ze wzrostem cen materiałów i spadkiem bezrobocia – mówi.

Jak podaje prezes, do 2015 roku Trakcja składała kilkadziesiąt ofert rocznie. W wyniku zmiany strategii ofertowania, nastąpił skokowy ich wzrost – do prawie 300 ofert złożonych w ubiegłym roku. – Pochylaliśmy się nad każdym zamówieniem, również tymi o wartości zaledwie miliona złotych, choć dla naszej struktury najkorzystniejsze są kontrakty duże i średnie. Dzięki temu zbudowaliśmy stabilny portfel zamówień, który dochodzi do dwóch miliardów złotych – podkreśla dodając, że każda złożona oferta zakłada dodatnią marżę. Koszty stałe dzięki reorganizacji i zmian w systemie zarządzania, zmniejszyły się o kilkanaście milionów złotych rocznie.

– Zbudowaliśmy zespoły kosztorysantów w poszczególnych branżach, dzięki czemu składamy tygodniowo nawet 10 ofert. Tego jednak wymaga od nas sytuacja rynkowa – wyjaśnia.

Dywersyfikacji dawnej spółki kolejowej

Jak podkreśla Tomaszewski, Grupa Trakcja przeprowadziła szereg zmian, które zaowocują stabilną pozycją w kolejnych latach. Spółkę o profilu stricte kolejowym rozbudowano o nowe kompetencje, głównie drogowe, energetyczne i inwestycji miejskich (w tym tramwajowych), W samym segmencie drogowym wartość kontraktów to już na ponad pół miliarda złotych. – Na rynek tramwajowy wróciliśmy dzięki podpisaniu umowy w Gorzowie Wielkopolskim – przypomina. Do realizacji kontraktów drogowych spółka dysponuje już profesjonalną kadrą i specjalistycznym sprzętem.

Po okresie zwolnień grupowych (odeszło ponad sto osób) Trakcja ponownie zatrudnia pracowników. W ubiegłym roku spółka zatrudniła ponad trzysta nowych pracowników, w tym – jak mówi prezes – młodych z doświadczeniem zebranym także u konkurencji – Jesteśmy stabilną i wiarygodną na rynku pracy firmą z dużymi perspektywami rozwoju dla naszych pracowników – mówi Tomaszewski.

Dywersyfikacja działalności spółki oprócz branżowej, ma także wymiar geograficzny. Oprócz litewskiej spółki, intensywnie działa też przedstawicielstwo na Ukrainie oraz na Bałkanach. U naszego wschodniego sąsiada spółka prowadzi już pierwszy kontrakt (w Dnipro ), natomiast obsługujące kraje bałkańskie biuro w Sofii przygotowuje oferty dla całego regionu.

– Zakończenie obecnej perspektywy unijnej i Krajowego Programu Kolejowego prawdopodobnie zakończy tak duże inwestycje kolejowe w naszym kraju – przewiduje Tomaszewski. Mimo tego, że wzrosną potrzeby utrzymaniowe, rynek kolejowy się skurczy, a Trakcja PRKiI chce do tego czasu być firmą o bardziej zróżnicowanym profilu działalności.

Jak poradzić sobie z rozdmuchanym rynkiem?

Nagły wzrost rynku związany z realizacją KPK jest wyzwaniem dla wykonawców i zamawiającego. Oprócz pracowników czy maszyn, do rozszerzenia działalności potrzebne są też linie kredytowe i gwarancyjne. Te, jak podaje prezes, Trakcja wykorzystuje w jednej trzeciej obecnego limitu. Spodziewam się, że niektórzy wykonawców mogą spotkać kłopoty z pozyskaniem finansowania na skokowe zwiększenie zakresu prowadzonej działalności.

W celu realizacji inwestycji kolejowych Trakcja odkupiła pozostałe udziały spółki Bahn Technik Wrocław, posiadającej duży park specjalistycznych maszyn do prac torowych. W ten sposób Trakcja zapewniła sobie maszyny każdego rodzaju (podbijarki, pociągi do wymiany nawierzchni itd.), na które – gdyby kupować nowe – musiałaby wydać wielokrotnie więcej niż zainwestowane w spółkę BTW 21,5 miliona złotych. Kupowanie maszyn, które mogą pracować kilkadziesiąt lat do realizacji inwestycji w ciągu najbliższych 3–4 lat mijałoby się z celem – wyjaśnia.

Posiadanie w grupie maszyn jest ważne również z innego punktu widzenia – coraz większych problemów podwykonawców. Ich kondycji zaszkodziły nowe przepisy o tzw. odwrotnym obciążeniu podatkiem VAT. Dlatego Trakcja chce bardziej polegać na własnych zasobach.

Kolejną zmianą w spółkach z Grupy Trakcja jest nowy profil działalności spółki PRK7 Nieruchomości. Dotąd była ona przede wszystkim deweloperem, co w ograniczony sposób łączyło się z biznesem pozostałych spółek. Teraz wchodzi ona na rynek wykonawstwa – i to w nowym dla grupy sektorze budownictwa ogólnego. W przyszłości ma to być kolejny mocny punkt oparcia grupy.

Gdzie szukać zysków?

Spółka postawiła na budowę potencjału i osiąganie efektu skali oraz stałą poprawę efektywności prowadzonych kontraktów. Ważnym atutem jest także własna firma projektowa Torprojekt. Ponadto w Trakcji zastosowano nowe podejście do problematyki roszczeń, będących integralną częścią kontraktów. Na koniec roku 2017 spółka złożyła w sądach sprawy o wypłatę prawie 77 milionów złotych oraz liczne wnioski o wydłużenie terminów na wykonanie prac.

Choć zdaniem prezesa Tomaszewskiego realizacja żadnej wykonywanej przez Trakcję inwestycji nie jest zagrożona, to nie można tego powiedzieć o rynku jako całości. Dowodzi tego ogłoszone przez PKP PLK postępowanie na wykonawstwo zastępcze o szacunkowej wartości blisko trzech miliardów złotych. Chęć udziału w nim złożyła zresztą także sama Trakcja, która ma już doświadczenie w „kończeniu” kontraktów, z których zeszły inne firmy w poprzedniej perspektywie unijnej. Ciekawy dla spółki będzie także program utrzymaniowy, do realizacji którego spółka jest już dobrze przygotowana.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS