Trwałość i niskie koszty RCC konkurencją dla tradycyjnych nawierzchni - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Wojewódzkie - Kujawsko-pomorskie

Trwałość i niskie koszty RCC konkurencją dla tradycyjnych nawierzchni

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 28.02.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Trwałość i niskie koszty RCC konkurencją dla tradycyjnych nawierzchni
fot. ZDW Bydgoszcz

Więcej z regionu:

Kujawsko-pomorskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W Kujawsko-pomorskiem od dwóch lat testowana jest technologia betonu wałowanego (RCC). Pierwszym takim zadaniem była budowa drogi nr 272 na odcinku od wiaduktu nad autostradą A1 do miejscowości Piła Młyn. – Wcześniej analizowaliśmy zastosowanie innych technologii. Jednak żadna nie miała aż tylu atutów – mówi dla portalu RynekInfrastruktury.pl Mirosław Kielinik, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy.
ZDW w Bydgoszczy chętnie korzysta z doświadczeń innych zarządców, a też jest otwarty na propozycje nowych rozwiązań technologicznych firm branży drogowej. – Dlatego, gdy pojawiła się propozycja współpracy ze strony firmy Lafarge, zainteresowaliśmy się tą ofertą. Na naszej sieci występuje jeszcze kilka odcinków dróg bez twardej nawierzchni – dyrektor Kielnik wyjaśnia powód zainteresowanie RCC.

W planach 7 km betonowych dróg

Nawierzchni twardej brakuje jeszcze na około 7 kilometrach dróg na sieci wojewódzkiej. Są to odcinki w Borach Tucholskich oraz w rejonie Lipna. Nie mają one podstawowego znaczenia w układzie dróg regionu, ale je też trzeba przebudować. – Z opinii innych zarządców wiedzieliśmy, że beton wałowany może być na tego typu drogach bardzo korzystnym rozwiązaniem. Wcześniej analizowaliśmy też zastosowanie innych technologii. Jednak żadna nie miała aż tylu atutów, tj. wysokiej trwałości, odporności na klawiszowanie, przerastanie zielenią i koleinowanie oraz niskie koszty eksploatacji i łatwość utrzymania – Mirosław Kielnik wylicza walory RCC.

W ubiegłym roku, ZDW zachęcone dobrymi doświadczeniami na drodze nr 272, zlecił wykonanie w tej technologii kolejnego odcinka – niespełna kilometrowego na drodze wojewódzkiej nr 391, od miejscowości Piła Młyn do miejscowości Buśnia. – Łączył się on z wcześniej zrealizowanym zakresem na drodze nr 272. W ten sposób powstała wygodna trasa łącząca północne tereny powiatu świeckiego z Grudziądzem. Zamierzamy też przebudować kolejny odcinek drogi nr 272 w kierunku gminy Jeżewo – informuje dyrektor Kielnik.

Walory w reżimie wykonawczym

Dwa lata to jeszcze zbyt krótki czas, by ocenić na ile technologia RCC się sprawdziła, szczególnie pod względem trwałości. – Zgodnie z deklaracjami producentów mają one dobrze służyć kierowcom przez nawet 30 lat. Na pewno na plus trzeba ocenić nośność nowo wybudowanych dróg. Nawierzchnia nie ulega spękaniom, koleinowaniu, nie powstają żadne znaczące ubytki – podkreśla dyrektor.

Mirosław Kielnik wskazuje jako istotny argument za tą technologią ostateczne koszty budowy. – Ułożenie 17-centymetrowej warstwy betonu RCC na powierzchni 1 metra kwadratowego to 90-96 zł. Przy szerokości 6 metrów koszt utwardzenia jednego kilometra oscyluje wokół 500 tys. złotych. To konkurencyjna cena w stosunku do tradycyjnych technologii z zastosowaniem podbudowy z kruszywa łamanego oraz mieszanek asfalto-betonowych – porównuje dyrektor.

Szef bydgoskiego ZDW wskazuje ponadto na łatwiejsze utrzymanie takich dróg. Brak kolein i spękań oznacza, że na nawierzchni nie zalegają zastoiska wody, które przyspieszałyby degradację drogi. – Zgodnie z naszymi oczekiwaniami, po kilkunastu dniach od rozpoczęcia prac udostępniliśmy drogę do ruchu. Przy korzystaniu z tradycyjnych technologii nie byłoby to możliwe – dyrektor zwraca uwagę na kolejną korzyść.

Jednak pewien niepokój budzi odmienne zachowanie nawierzchni betonowej na 50-metrowym odcinku drogi nr 272. Nawierzchnię ułożono podczas ciepłej, wietrznej pogody. Dochodzi na nim do łuszczenia się wierzchniej warstwy. – Będzie wymagać prac serwisowych, na przykład ponownego zatarcia lub przykrycia „powierzchniówką”. To pokazuje jak ważne jest dokładne skoordynowanie prac, uwzględniające gotowość zamknięcia drogi przez zarządcę, przygotowanie mieszanki przez producenta, jej dowóz na plac budowy, a następnie rozłożenie z użyciem rozściełacza – zwraca uwagę Mirosław Kielnik.

Konkurencja na wagę racjonalnych rozwiązań

Do zasad stosowania technologii betonowej ZDW na pewno będzie przywiązywał wagę w kolejnych podobnych zadaniach. – Chcąc stosować nowoczesne technologie trzeba zdobywać praktyczne doświadczenia w ich wykonawstwie – zastrzega dyrektor. W tym roku ZDW ma w budżecie zabezpieczone środki na kolejny kilometrowy odcinek. Ale gromadzone teraz doświadczenia będą też istotne dla następnych zadań. W najbliższych latach na drogi wojewódzkie w Kujawsko-Pomorskiem trafi pula około 900 mln zł.

– Zdajemy sobie sprawę, że technologie betonowe najlepiej sprawdzają się w budowie dróg nowych, od podstaw. Dlatego przygotowując programy funkcjonalno-użytkowe zamierzamy wskazywać w nich, że dopuszczamy stosowanie zarówno technologii betonowych, jak i bitumicznych – mówi dyrektor.

Dyrektor Kielnik zwraca też uwagę, że taka konkurencja technologii jest wskazana z jeszcze innych powodów. – W ciągu najbliższych 4 lat można zakładać, że ze względu na rosnącą liczbę zamówień ceny mieszanek asfaltowych będą rosły. Wahania cen w przypadku betonu są zdecydowanie mniejsze – zastrzega. – Warto też podkreślić, że w ciągu ostatnich kilku lat następuje zmiana myślenia o trwałości inwestycji drogowych. Przez blisko dwie dekady standardem były 5-letnie okresy gwarancji. Od ubiegłego roku w przypadku naszych zamówień standardem staje się 8-letnia odpowiedzialność wykonawców. Wszystko wskazuje też na to, że ten okres będzie wydłużany. To również powinno skłaniać zarządców dróg do wyboru technologii gwarantujących dłuższą trwałość inwestycji – podkreśla dyrektor Kielnik.

W województwie kujawsko-pomorskim do 2019 roku w technologii betonowej powstać ma obwodnica Bydgoszczy oraz odcinek trasy S5 z Białych Błot do Szubina. Te inwestycje prowadzi bydgoski oddział GDDKiA. – Liczymy, że będzie to dobra okazja, by zdobyć jeszcze więcej praktycznej wiedzy w stosowaniu betonu. Tak duże inwestycje na pewno wpłyną też na postęp technologiczny w tym segmencie rynku drogowego – podsumowuje Mirosław Kielnik.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS