Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska i Europa

Trzy powody, dla których będzie mniej środków z UE

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 16.02.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Trzy powody, dla których będzie mniej środków z UE
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska i Europa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nie od dziś mówi się o tym, że w kolejnej perspektywie finansowej nie będziemy mieli już tyle pieniędzy w ramach polityki spójności co do tej pory. – Na to musimy się przygotować – przyznaje minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Wskazuje na trzy powody.
Pierwszy powód, dla którego musimy się pogodzić z mniejszą ilością środków to fakt, że się bogacimy – mówi minister Kwieciński. Dotyczy to zarówno całego kraju, jak i poszczególnych regionów – te zaczynają bowiem przekraczać limit, decydujący o większym wsparciu ze strony Unii Europejskiej. Granica, poza którą region nie jest na tyle biedny, by dostawać większa pomoc jest 75 proc. średniego poziomu PKB w Unii Europejskiej.

Aglomeracja warszawska prawie jak Luksemburg

Mazowsze, zanim zostało podzielone na dwie tzw. jednostki NUTS-2 miało poziom PKB na poziomie 109 proc. średniej unijnej – podaje przykład minister inwestycji i rozwoju. – Nie tylko wyszło spoza grupy najbiedniejszych, ale weszło do grupy najbogatszych – mówi Jerzy Kwieciński.

Żeby nie pozbawiać możliwości większego korzystania z unijnych funduszy biedniejszej części Mazowsza, region został podzielony na dwie tzw. jednostki NUTS od początku tego roku województwo funkcjonuje już jako dwie jednostki NUTS-3 (tak funkcjonuje już od początku roku) – aglomerację warszawską oraz tzw. obwarzanek , czyli tereny w dalszej odległości od stolicy. – Część obejmująca Warszawę i aglomerację ma średnią PKB powyżej 150 proc. unijnej. Oznacza to, że gdybyśmy z aglomeracji stworzyli nowy kraj – wcale nie taki mały, bo liczący ponad 2 mln mieszkańców – to byłby to drugi najbogatszy kraj w Unii Europejskiej, po Luksemburgu. Tak bogaty region nie będzie już w tak dużym stopniu korzystał z polityki spójności – tłumaczy Kwieciński.

Co ciekawe, także pozostałej części Mazowsza niewiele brakuje do osiągnięcia limitu określonego dla ubogich regionów – obecnie średnia dla mazowieckiego „obwarzanka” wynosi ok. 70 proc. Limit 75 proc., jak podał minister, przekroczyły niedawno Dolny Śląsk i Wielkopolska, a w najbliższych latach osiągną go także Śląsk i województwo pomorskie.

Duży płatnik wypada z gry

Drugim powodem mniejszego budżetu jest Brexit. Odejście Wielkiej Brytanii oznacza wyjście z unijnych struktur drugiego kraju pod względem wielkości PKB. – Wielka Brytania do unijnego budżetu wkładała ok. 12-14 mld euro, tj. około 10 proc. średniorocznych wydatków UE. Z racji tego powstała dziura na kolejną perspektywę finansową. Tym samym pieniędzy będzie mniej – stwierdził minister Jerzy Kwieciński.

Uchodźcy i bezpieczeństwo zyskują na znaczeniu

Trzecim powodem szczuplejszego budżetu jest pojawienie się nowych priorytetów. Chodzi o politykę migracyjną związaną z uchodźcami oraz bezpieczeństwo.

W obszarze bezpieczeństwa wewnętrznego nowym wyzwaniem Unii Europejskiej jest zagrożenie terroryzmem, a w przypadku bezpieczeństwa zewnętrznego zagrożenia militarne. – Unia Europejska będzie chciała przeznaczać więcej środków na wydatki związane z obronnością – mówi Jerzy Kwieciński.

Jednocześnie pojawiła się ze strony Komisji Europejskiej propozycja zwiększenia składki jaką wnoszą do wspólnego budżetu kraje członkowskie. Zamiast obecnego 1 proc. dochodu narodowego brutto mogłaby ona sięgnąć nawet 1,2 proc. – To by oznaczało zwiększenie wkładu do budżetu unijnego krajów członkowskich o prawie 1/5 – mówi Kwieciński. – Z jednej strony mamy presję na ograniczenie wydatków, z drugiej propozycję Komisji Europejskiej. Rozmowy są w toku – stwierdza szef resortu inwestycji i rozwoju.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS