Tunel w Świnoujściu – czy to się opłaca? - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Mosty - Świnoujście

Tunel w Świnoujściu – czy to się opłaca?

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 30.03.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Tunel w Świnoujściu – czy to się opłaca?
fot. swinoujscie.pl

Więcej z regionu:

Świnoujście

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Koszt budowy drogowego tunelu pod Świną szacuje się na około 913 mln zł, a cena, jaką będzie trzeba zapłacić każdego roku za jego użytkowanie, wyniesie od 5 do 6 mln zł. Te sumy są ogromne i nasuwają pytanie: czy przeprawa podziemna to na pewno najbardziej korzystne rozwiązanie?
Od lat, aby przeprawić się na drugi brzeg Świny, w Świnoujściu, trzeba skorzystać z przeprawy promowej. Obecnie przepustowość tego środku transportu została już wyczerpana, a kierowcy muszą długo czekać na skorzystanie z barki. Jasne jest więc, że starano się o realizację inwestycji dotyczącej stałej przeprawy w tym miejscu.

Ocena

Podczas opracowywania studium techniczno-ekonomiczno –środowiskowego (STEŚ), w latach 2008-2010, wzięto pod uwagę różne rodzaje przepraw. Później, w latach 2012-2013, wnioski zostały potwierdzone w dodatkowym opracowaniu weryfikującym i aktualizującym wcześniejsze prace. Rozważania dotyczyły różnych typów mostów oraz tunelu, a kryteria, które sprawdzano to: kryteria techniczne i prawne (wykonalność techniczna, możliwość etapowania, kolizyjność z infrastrukturą, bezpieczeństwo ruchu drogowego, uwarunkowania formalno-prawne), stopień realizacji zadań i celów projektu (niezawodność i dostępność, ograniczenia dostępności, wydajność przeprawy i łatwość dostępu, efektywność przeprawy), kryteria kosztowe (wielkość nakładów inwestycyjnych, wielkość rocznych kosztów operacyjnych (koszty eksploatacji)), kryteria związane z gospodarką regionu (wpływ realizacji inwestycji na gospodarkę morską, wpływ eksploatacji obiektu na ruch morski oraz gospodarkę morską, wpływ inwestycji na gospodarkę turystyczną) oraz kryteria środowiskowe (oddziaływanie na obszary chronione, oddziaływanie na środowisko człowieka).

Dlaczego nie most?

W analizach rozważano kilka wariantów mostów. Oszacowano koszty ich budowy oraz eksploatacji wraz z utrzymaniem promu/tramwaju wodnego dla ruchu pieszych. Były to: most wysokowodny o prześwicie pionowym pod mostem min. 67 m (budowa: 1,2-1,7 mld zł, eksploatacja: 4,2 mln zł), most niskowodny nad Świną i most ruchomy nad kanałem żeglownym (budowa: 540 mln zł, eksploatacja: 3,3-11,2 mln zł), most niskowodny nad Świną i tunel zatapiany pod kanałem żeglownym (budowa: 880 mln zł, eksploatacja: 11,2 mln zł) i most niskowodny z częścią ruchomą nad kanałem żeglownym (budowa: 490 mln zł, eksploatacja: 3,2 mln zł). Pod uwagę brano także dwie inne opcje, zostały jednak one odrzucone z uwagi na aspekty techniczne, kosztowe, środowiskowe lub bezpieczeństwa ruchu drogowego. Były to: most ruchomy średniowysoki (prześwit 40 m) i most wysokowodny ze spiralami wjazdowymi.

Jak podaje Urząd Miasta Świnoujście – przyczyny, dla których ostatecznie odrzucono możliwość realizacji wariantów mostowych były następujące: most ruchomy niskowodny nie stanowi stałego połączenia (oszacowano, że most będzie zamknięty dla pojazdów samochodowych średnio 5,3 godz. na dobę), konieczność nawigacji w okolicach mostu generować będzie dodatkowe koszty oraz wydłuży czas przeprawy dla statków, a także możliwość łatwego zablokowania (poprzez działania dywersyjne lub awarie) dostępu do portu w Szczecinie.

– Podstawową a zarazem kluczową zaletą mostu ruchomego są niskie koszty budowy oraz utrzymania obiektu. Jednakże ze względu na negatywną opinię wojska i Urzędu Morskiego, skutecznie uniemożliwiającą realizację inwestycji, wariant został odrzucony z dalszych analiz – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Robert Karelus rzecznik prezydenta Świnoujścia. – Natomiast wady w przypadku realizacji mostu wysokowodnego to m.in.: bardzo wysoki koszt budowy, negatywny wpływ na gospodarkę morską, czyli brak możliwości zdefiniowania parametru prześwitu mostu ze względu na dynamikę zmian w zakresie potrzeb przemysłu (m.in. dostęp do portu i stoczni w Szczecinie, transport konstrukcji wielkogabarytowych wymaga ok. 80 m prześwitu), znaczne oddziaływanie na środowisko z uwagi na duży obszar pod budowę najazdów na most oraz negatywna opinia wojska oraz Urzędu Morskiego – dodaje .

A więc tunel

Po rozważeniu wszystkich wyżej wymienionych aspektów ostatecznie wskazano na optymalny wariant budowy stałego połączenia w Świnoujściu, jakim jest budowa tunelu w wariancie północnym w technologii drążenia. Koszt jego budowy ma wynosić ok. 913 mln zł, a roczny jego utrzymania będzie wynosił od 5 do 6 mln zł.

– Stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin zastępując istniejące przeprawy promowe, będzie to tunel drążonym w korytarzu północnym. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km jednorurowego tunelu drążonego, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 m, poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny – komentuje przedstawiciel prezydenta Świnoujścia.

Obecna sytuacja

Świnoujście otrzyma 775 mln złotych dofinansowania na budowę stałego połączenia wysp Wolin i Uznam. Koszt całej inwestycji szacowany jest na blisko 913 mln złotych. Pozostałą kwotę – 137 mln złotych – miasto dołoży z własnego budżetu. Obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi postępowanie przetargowe dotyczące budowy przeprawy przez Świnę. Do drugiego etapu przetargu zostali dopuszczeni wszyscy zainteresowani, tj. 14 podmiotów.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS