Via Carpatia może wzmocnić Kłajpedę i przysporzyć problemów polskim portom - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska,Gdańsk

Via Carpatia może wzmocnić Kłajpedę i przysporzyć problemów polskim portom

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Radio Gdańsk 16.01.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Via Carpatia może wzmocnić Kłajpedę i przysporzyć problemów polskim portom
fot. GDDKiA

 

Porty morskie są węzłami logistycznymi, które szczególnie odczuwają każdą transportową inwestycję na terenie kraju, nawet jeśli jest oddalona od ich położenia o wiele kilometrów. Na antenie „Radia Gdańsk” prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Łukasz Greinke, zaznacza, że Via Carpatia, z uwagi na swój przebieg, wzmocni konkurencyjność litewskiego portu w Kłajpedzie. Poruszona została również kwestia transportu kolejowego, który, żeby w przewozie towarów móc zawalczyć z drogami musi przyśpieszyć.
– Czujemy się lobbystami wszystkich rozwiązań infrastrukturalnych, ponieważ jesteśmy elementem większego łańcucha logistycznego. My możemy mieć najlepsze nabrzeża i terminale, ale jeśli nie będzie infrastruktury kolejowej i drogowej wewnątrz kraju, to operatorzy i dysponenci ładunków nie będą z naszego portu korzystać – mówił w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG).

Oczywiste jest także to, że każdy przedstawiciel branży portowej lobbuje w sprawie inwestycji w taki sposób aby nie tylko ulepszyć cały system transportowy, ale także żeby zyskać coś dla siebie.

Kolej musi przyśpieszyć

Od dawana poruszana jest także kwestia udziału poszczególnych środków przewozu w transporcie towarów do/z portów drogą lądową i można z niej wywnioskować przede wszystkim to, że jeśli kolej ma konkurować z drogami potrzebne są inwestycje.

Prezes ZMPG wskazuje główny problem transportu szynowego w przewozie towarów. – Musimy odejść od średniej prędkości pociągów cargo równej 23km/h. To dotyczy oczywiście wszystkich przewoźników kolejowych. W logistyce czas to pieniądz – mówił na antenie „Radia Gdańsk” Łukasz Greinke.

Poza samym przyśpieszeniem konieczne są także przedsięwzięcia. – My będziemy prowadzić ze stacji Port Północny zarówno tory jak i połączenie drogowe do bram poszczególnych terminali. Dodatkowo wielomilionowe inwestycje, z których również my skorzystamy, prowadzi PKP PLK – komentuje.

Via Carpatia prosto do Kłajpedy

W rozmowie poruszona została również kwestia Via Carpatia, która obecnie jest jednym z rządowych priorytetów. Poza tym, że skomunikuje ona Polskę Wschodnią to należy zauważyć, że prowadzi ona dalej na Litwę i kończy się w Kłajpedzie.

– Każda infrastruktura, która pozwoli lepiej skomunikować inny, obcy, port zwiększa naturalnie konkurencję dla nas – mówił Łukasz Greinke. – Więc w naszej ocenie Via Carpatia powinna łączyć Rzeszów i Białystok w Polsce Wschodniej i potem odbić w stronę Trójmiasta – dodaje.

Przedstawiciel największego z polskich portów wspomniał także w tej sytuacji o budowie autostrady po stronie niemieckiej do Kołbaskowa leżącego nieopodal Szczecina. Dzięki trasie skomunikowanie miasta, a co za tym idzie tamtejszego portu, poprawiło się. – Proszę zobaczyć jak długo trwała budowa tej drogi – komentował prezes ZMPG.




VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS