Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Zagranica - Chiny

W 2020 roku Nowym Jedwabnym Szlakiem pojedzie 5 tys. pociągów

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 18.05.2017

PARTNER DZIAŁU


 

W 2020 roku Nowym Jedwabnym Szlakiem pojedzie 5 tys. pociągów

Więcej z regionu:

Chiny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W Pekinie odbyło się Forum Pasa i Szlaku. Podczas wydarzenia prawie 30 głów państw, szefów rządów oraz organizacji międzynarodowych rozmawiało na temat rozwijania połączenia pomiędzy Europą a Chinami. Jakie są założenia idei, która ma połączyć wiele państw na całym globie?
Pociąg podstawą szlaku

Polityka Pasa i Szlaku jest prowadzona przez Chiny, jednym z inicjatorów jest Xi Jinping, tamtejszy prezydent. Nowy Jedwabny Szlak ma łączyć w sobie drogi, porty oraz linie kolejowe, jednak największy nacisk jest kładziony na transport szynowy.

Według szacunków w 2020 roku na trasie między Chinami a Europą ma kursować 5 tys. pociągów towarowych rocznie. Zdaniem ekspertów w ostatnim czasie widać duży wzrost zainteresowania przewozu towarów koleją z uwagi na to, że ten sposób jest łatwiejszy, szybszy i bezpieczniejszy niż transport morski.

Plan rozwoju pokazuje, że system połączenia kolejowego ma się składać z trzech tras: wschodniej, zachodniej i centralnej. Inwestycje mają zaowocować wybudowaniem 43 terminali przeładunkowych oraz 43 linii kolejowych. Mają one nie tylko łączyć Chiny z Europą, ale umożliwiać handel między wszystkimi państwami leżącymi wzdłuż ich trasy.

Ważna inicjatywa

Obecnie, od ponad dekady, Unia Europejska jest największym partnerem handlowym Chin. Wymiany bilateralne w 2015 roku między UE a Chinami były warte 3,51 bilionów dolarów. Jak zaznaczają zwolennicy Nowego Jedwabnego Szlaku – inicjatywa jest ważna nawet dla państw, które nie są z nią związane bezpośrednio.

Efekty forum

Portal cgtn.com podsumował Forum Pasa i Szlaku zbierając 10 najważniejszych rezultatów wydarzenia. Prezentują się one następująco:
  • Chiny podpisały porozumienia dotyczące współpracy przy realizacji Nowego Szlaku Jedwabnego z 11 krajami oraz dokumenty o współpracy z 9 międzynarodowymi organizacjami,
  • Chiny podpisały porozumienia handlowe z 30 krajami,
  • Chiny wspomogą fundusz na rzecz Pasa i Szlaku dodatkowa kwotą w wysokości 14,5 mld dolarów,
  • China Development Bank i Export-Import Bank of China stworzą specjalny system pożyczek o wartościach odpowiednio 36,2 mld dolarów oraz 18,8 mld dolarów. Fundusz ten będzie dotyczył wsparcia Nowego Szlaku Jedwabnego w dziedzinie infrastruktury, zdolności produkcyjnej oraz finansowej,
  • ustanowiony zostanie Chińsko-Rosyjski Fundusz Regionalnej Współpracy dla Rozwoju Inwestycji o wartości 14,5 mld dolarów oraz początkowej wartości 1,45 mld dolarów aby wesprzeć współpracę między północnymi Chinami i wschodnią Rosją,
  • w ciągu następnych 5 lat Chiny zaproszą 2,5 tys. młodych naukowców na krótkoterminowe wizyty, wyszkolą 5 tys. zagranicznych naukowców, inżynierów i menadżerów, a także wybudują 50 wspólnych laboratoriów,
  • w ciągu następnych trzech lat Chiny zapewnią wsparcie warte 8,7 mld dolarów krajom i organizacjom współpracującym przy tworzeniu Nowego Szlaku Jedwabnego,
  • w ciągu najbliższych trzech lat Chiny zapewnią awaryjne wsparcie dotyczące pomocy i pożywienia rozwijającym się krajom leżącym wzdłuż Nowego Szlaku Jedwabnego o wartości 290 mln dolarów,
  • przez najbliższe trzy lata Chiny dołożą dodatkowo do funduszu wsparcia dla współpracy południe-południe 1 mld dolarów,
  • w najbliższych trzech latach Chiny wdrożą 100 projektów „happy home”, 100 ulg dla projektów zwalczania ubóstwa i 100 projektów dotyczących ochrony życia i zdrowia w krajach leżących wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku. 
Ostatecznie, Chiny dotychczas podpisały porozumienia z 68 krajami. Zapowiedziana została również druga edycja Forum Pasa i Szlaku, która ma odbyć się w 2019 roku. Na liście ponad 270 osiągnięć tego spotkania znalazło się także podpisanie umowy między polskimi a chińskimi kolejami państwowymi w sprawie ułatwień w transporcie kontenerowym. Podobne porozumienie China Railway zawarła także z Białorusią, Niemcami, Kazachstanem, Mongolią i Rosją.

Polityka "Pasa i Szlaku" ma polegać na odnowieniu dawnego szlaku handlowego z Chin do Europy, który z końcem średniowiecza, wraz z rozrostem imperium tureckiego, stracił na znaczeniu. Nowy Jedwabny Szlak prowadzi przez kraje środkowoazjatyckie do Europy Zachodniej przez Polskę. Chińskie inwestycje w Nowy Jedwabny Szlak szacowane są na 40 mld dolarów. Kolejne 50 mld dolarów to kapitał Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych. Polska jest jego członkiem od 15 czerwca 2016 roku.



VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS