Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Wykonawcy alarmują: Problem z dowozem kruszyw opóźni ważne inwestycje

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 12.10.2017

 

 

Wykonawcy alarmują: Problem z dowozem kruszyw opóźni ważne inwestycje
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Narasta problem z terminową dostawą kruszyw na realizację wielu inwestycji. Dotyczy to nie tylko zadań drogowych, ale i kolejowych. Konsekwencją będą opóźnienia w budowie istotnych tras – alarmuje Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa. Organizacja prosi o osobistą interwencję ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka.
– Problem z dostarczaniem kruszyw występował już w poprzedniej perspektywie – mówi w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl Barbara Dzieciuchowicz, prezes OIGD. – Wtedy jednak nie mieliśmy w realizacji aż tylu inwestycji kolejowych, a co za tym idzie, nie było tylu zamknięć – dodaje. Poprzednie kłopoty dotyczyły więc w głównej mierze liczby dostępnych wagonów. Teraz problemem jest nie tylko to czym, ale którędy przewieźć kruszywo. Problem mają zarówno firmy oczekujące na dostawy, ale i te, które są odpowiedzialne za dostarczenie materiału na budowę.

Zaspokojonych najwyżej 40 proc. potrzeb

Jak podaje OIGD, od wielu tygodni poziom realizacji podstawień wagonów kształtuje się na poziomie maksymalnie 40 proc. w stosunku do potrzeb, a w wielu przypadkach nawet poniżej 30 procent. Tak źle, zdaniem Izby, nie było od lat.

Stawia to w bardzo złej sytuacji wykonawców, ale też zagraża terminowej realizacji kontraktów drogowych. W największym stopniu dotyczy to dróg S8, S6, S17 czy S5. Problem dotyka także dróg remontowanych oraz inwestycji miejskich, a tylko kwestią czasu jest – w opinii OIGD – wystąpienie braku kruszyw na inwestycjach kolejowych.

Równoległe budowy

Problem z dostawami kruszyw jest konsekwencją kumulacji robót w jednym okresie – czyli tego samego zjawiska, z jakim mieliśmy do czynienia na przykład w latach 2010- 2012. Jego skalę potęguje natomiast nakładanie się prac na drogach i na liniach kolejowych w tym samym regionie. Tu przykładem jest choćby budowa drogi S17 z Warszawy do Lublina i równoległa realizacja linii LK-7 pomiędzy stolicami dwóch regionów.

Podobnie jest z drogą ekspresową S8 i linią LK-6 między Warszawą i Białymstokiem. W ciągu S8 budowana jest m.in. obwodnica Marek. Droga ma być oddana wkrótce, niemniej wcześniej była nadzieja, że kierowcy przejadą bez korków jeszcze przed końcem wakacji (na zasadzie tymczasowej organizacji ruchu). To się nie udało – na przeszkodzie stanęły m.in. problemy z dostawą kruszyw.

Wspomniane inwestycje kolejowe skutecznie blokują dostęp do stacji rozładunkowych – stwierdza OIGD. Powodują, że dla kolejowego transportu towarowego całkowicie zablokowana jest stolica – kruszywa transportowane do Warszawy, jak i przez to miasto trzeba w stolicy rozładowywać i dalej dowozić samochodami.

Potrzeba koordynacji

– Problem jest poważny – mówi Barbara Dzieciuchowicz. Zauważa, że na wielu inwestycjach wykorzystywane są wprawdzie kruszywa lokalne. – I to bardzo dobrze – ocenia. – Ale do górnych warstw nawierzchni i tak potrzebne jest kruszywo o najwyższych parametrach – zaznacza.

Prezes organizacji branżowej pozytywnie odnotowuje też finansowanie przez największych inwestorów – GDDKiA oraz PKP PLK – wcześniejszego gromadzenia kruszyw na placach budów. – W obecnej sytuacji to już jednak nie wystarcza – stwierdza. – Dlatego poprosiliśmy ministra Adamczyka, by osobiście zajął się tym problemem.

Barbara Dzieciuchowicz przypomina, że w poprzedniej perspektywie przy ministerstwie został powołany specjalny zespół złożony m.in. z drogowców i kolejarzy. Wskazuje, że być może jest to pomysł do rozważenia także obecnie. – Ktoś musi to zacząć koordynować – stwierdza prezes OIGD.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS