Zakończony spór o A1. Drogowa dyrekcja porozumiała się z PBG - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Autostrady - Polska

Zakończony spór o A1. Drogowa dyrekcja porozumiała się z PBG

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 19.12.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Zakończony spór o A1. Drogowa dyrekcja porozumiała się z PBG
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Spółka PBG oraz „inne zaangażowane podmioty” zawarły ugodę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Ugoda kończy trwający od kilku lat spór dotyczący budowy autostrady A1.
Ugoda została zawarta 15 grudnia przed Sądem Okręgowym w Warszawie. Jej treść jest tajna.

Jak poinformowała spółka w komunikacie, wejście w życie ugody kończy prowadzone przez PBG negocjacje ugodowe ze Skarbem Państwa reprezentowanym przez GDDKiA i jednocześnie zamyka wszelkie spory sądowe między stronami.
Porozumienie dotyczy realizacji kontraktów na budowę autostrady A1 Toruń – Stryków na odcinkach Czerniewice – Odolion (ok. 11,4 km), Odolion – Brzezie (ok. 23,1 km) oraz Brzezie – Kowal (ok. 29,5 km).

Umowy na realizację tych odcinków zostały zawarte w czerwcu 2010 roku. W przypadku pierwszego odcinka spółka PBG była liderem konsorcjum, w skład którego wchodzili ponadto Aprivia, Hydrobudowa (spółki zależne PBG), a także dwie firmy irlandzkie: SRB Civil Engineering Limited oraz John Sisk&Son Limited. Umowa była warta 857,377 mln zł.

W przypadku pozostałych dwóch odcinków PBG było partnerem w konsorcjum tych samych firm. Dwie pozostałe umowy były warte 934,061 mln zł. Droga miała być gotowa na Euro 2012.

Upadłość wykonawcy

Autostrada nie została jednak ukończona przez konsorcja z udziałem PBG. W czerwcu 2012 roku została ogłoszona upadłość PBG, a następnie, miesiąc później, podmiotów z tej samej grupy – Hydrobudowy i Aprivii. Roboty próbowali kontynuować włoscy konsorcjanci, ale i to się nie udało. We wrześniu 2012 roku GDDKiA zerwała umowy na budowę 60 km autostrady między Czerniewicami a Kowalem z winy wykonawcy. Na dokończenie budowy ogłoszony został nowy przetarg.

Budowę dokończyło konsorcjum na czele z Salini Polska. Ostatni odcinek został oddany do ruchu 30 kwietnia 2014 roku, wciąż nierozstrzygnięty pozostał jednak spór dotyczący wzajemnych roszczeń z pierwszym wykonawcą.

Najlepsze rozwiązanie

„Zgodnie z treścią ugody, strony dokonały rozliczenia wzajemnych roszczeń będących przedmiotem postępowań sądowych objętych ugodą oraz wynikających z rozliczenia roszczeń podwykonawców, dostawców i usługodawców, co pozwoliło na ostateczne zakończenie toczących się między stronami ugody sporów sądowych – poinformowało PBG.

Jak poinformowano, Zarząd PBG uznał takie zakończenie sprawy za najkorzystniejsze dla spółki pod względem biznesowym, finansowym, prawnym i wizerunkowym. Ugoda jest również korzystna dla skarbu Państwa – poinformował portal „RynekInfrastruktury.pl” Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS