Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Zbigniew Kotlarek: Drogownictwo nadal rynkiem dużego ryzyka i niskiej rentowności

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 25.01.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Zbigniew Kotlarek: Drogownictwo nadal rynkiem dużego ryzyka i niskiej rentowności
fot. Pixabay

 

Poprawiła się sytuacja podwykonawców i warunki kontraktowe. Rozczarowaniem jest brak możliwości rozstrzygania sporów na budowie i – mimo zmian – ciągle najniższa cena jako decydujące kryterium w przetargach. Działalność w branży drogowej nadal wiąże się z dużym ryzykiem i niską rentownością – na te sprawy w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl zwraca uwagę Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego.
W minionym roku w branży drogowej pojawił się duży optymizm. Wiązał się z nadzieją na uporządkowanie spraw związanych z udzielaniem zamówień publicznych i warunków kontraktowych – zauważa Zbigniew Kotlarek. To efekt powołania Rady Ekspertów, która reprezentując zarówno zamawiających jak i wykonawców wypracowała pakiet propozycji dotyczących zasad prowadzenia kontraktów budowlanych. Chodziło przede wszystkim o racjonalne rozłożenie ryzyk między stronami. Część istotnych zmian udało się wprowadzić, ale, w ocenie szefa Polskiego Kongresu Drogowego, pozostał niedosyt.

Spór o spory

Chodzi przede wszystkim o sposób rozstrzygania sporów, które powstają w związku z realizacją zamówienia publicznego. Branży zależało, by ograniczyć liczbę postępowań, które są kierowane do sądu, a to co jest możliwe rozstrzygać, korzystając z negocjacji czy arbitrażu, na etapie realizacji inwestycji. – Praktyka z wcześniejszych lat pokazała, że rozjemca może odegrać ogromną rolę, a wiele spraw może być rozstrzygniętych na budowie przy znacznym skróceniu czasu rozwiązywania konfliktów i z korzyścią finansową dla obu stron – zauważa Z. Kotlarek. Niestety odmienne stanowisko w tej sprawie ma Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa, która – prawdopodobnie z obawy przed zachowaniami korupcyjnymi – woli, by sprawy sporne były rozstrzygane na drodze formalnej, przed sądem.

– Sztywne podejście działa na szkodę obu stron – opóźnia proces, generuje koszty, wpływa na terminy realizacji kontraktów – ubolewa przedstawiciel branży. – To jest źle pojęta asekuracja. Trzeba zaufać inżynierom, wykonawcom. Wiele spraw może być rozstrzyganych na etapie realizacji inwestycji – dodaje.

Przedłużające się przetargi

Jak mówi Kotlarek, z krytyczną oceną branży w ostatnim okresie spotkał się proces podejmowania decyzji w zamówieniach publicznych – chodzi o długi czas oczekiwania na rozstrzygnięcia przetargów. Rozczarowaniem jest także to, że mimo wielu zmian, nadal wykonawcy są wybierani według kryterium najniższej ceny. – Mimo że pozacenowe kryteria oceny zostały wprowadzone, to jednak wykonawcy walcząc z dużą determinacją o zamówienie wpisują do oferty wszystkie realne, a czasem i nierealne wymagania i sprowadzają ofertę do zaproponowania najniższej ceny – wskazuje.

To z kolei powoduje, że na nasz rynek inwestycyjny, postrzegany jako największy w Europie, wchodzą firmy bez potencjału wykonawczego. – Firmy te, proponując najniższą cenę pozyskują zamówienia, a potem pojawiają się ogromne problemy z wywiązaniem się z warunków kontraktowych – zauważa Zbigniew Kotlarek.

Lepiej w mniejszych firmach

Na pewno na plus należy jego zdaniem zapisać umocnienie się roli małych i średnich firm oraz poprawę sytuacji podwykonawców. – Zmniejszyły się ponoszone przez nich ryzyka, ale zmieniła się też świadomość firm. Jeśli wspomnimy sytuację z lat 2008-2012, kiedy ponad sto polskich firm zniknęło z rynku, to dziś ten proces został znacznie ograniczony, a pozycja polskich firm jest mimo wszystko silniejsza – ocenia.

Niestety przedsiębiorstwa drogowe wciąż niewiele zarabiają. – Podczas gdy w innych obszarach gospodarki firmy osiągają rentowność kilku-, kilkunastoprocentową, to u nas zysk na poziomie 1-2 procent to już wielki sukces – mówi przedstawiciel drogowców.

– W dalszym ciągu rynek infrastruktury, zwłaszcza w obszarze drogowym jest rynkiem dużego ryzyka, nieustabilizowanych zasad udzielania zamówień publicznych, kryterium najniższej ceny i bardzo niskiej rentowności – podsumowuje.




VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS