Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Wojewódzkie - Śląsk

DTŚ: Dogodne połączenie przyciąga ciężarowy tranzyt?

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 01.09.2016

PARTNER DZIAŁU


 

DTŚ: Dogodne połączenie przyciąga ciężarowy tranzyt?
fot. M. Staszyk/DTŚ SA

Więcej z regionu:

Śląsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Po oddaniu ostatniego, gliwickiego odcinka drogi wojewódzkiej DW 902 potocznie zwanej Drogową Trasą Średnicową, znacząco wzrósł udział ciężarówek na trasie łączącej miasta aglomeracji śląskiej. Zjawisko to dało się zaobserwować dzięki kamerom systemu zarządzania ruchem zainstalowanym na chorzowskim odcinku trasy. Obecnie pojazdy ciężkie stanowią 27 proc. ogółu pojazdów. Mimo że droga jest przystosowana do przenoszenia większych nacisków, duża liczba ciężarówek jest problemem.
Dane otrzymane z punktów pomiaru ruchu drogowego, zlokalizowanych w ciągu chorzowskiego odcinka DTŚ pokazują, że po otwarciu odcinka G2 w Gliwicach udział pojazdów ciężarowych w ogólnej strukturze ruchu wynosi 27 proc. Jeszcze przed otwarciem gliwickiego odcinka G1 (fragment od granicy Gliwic do węzła z ul. Kujawską, obejmujący węzeł z autostradą A1) wynosił on 10 proc. Przed otwarciem odcinka G2, wzrósł do 21 proc. a po otwarciu ostatniego fragmentu, który doprowadził DTŚ do DK-88 nastąpił kolejny wzrost.

– Zapewne wielu kierowców korzysta z tej drogi udając się między innymi do strefy przemysłowej, w której funkcjonuje ponad 70 zakładów, a zatrudnionych jest ponad 20 tys. osób – mówi Marek Jarzębowski, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Gliwicach. – I to jest naturalne i pożądane. Budując DTŚ, między innymi chodziło o to, aby odciążyć od niekoniecznego ruchu samochodowego ulice śródmiejskie – mówi.

I rzeczywiście, taki pozytywny efekt – w postaci odciążenia miejskich ulic – przyniosła DTŚ. Ale towarzyszy mu inny skutek. Dzięki domknięciu DTŚ na terenie Gliwic powstało dogodne połączenie nie tylko z autostradą A1, ale także z A4 oraz z drogami krajowymi nr 88 i nr 44.

– Wzmożony ruch pojazdów ciężkich odczytujemy jako możliwość obejścia odcinka autostrady, na którym są pobierane opłaty – mówi z kolei dyrektor MZUIM w Chorzowie, Piotr Wojtala. Zastrzega, że potrzebna jest głębsza analiza, która by potwierdziła jaki jest udział pojazdów, kierujących się przesłanką związaną z tańszym przejazdem, ale hipoteza ta jest prawdopodobna. Kierowcy jadąc trasą średnicową, następnie ulicą Portową w Gliwicach i DK-88 są w stanie „zaoszczędzić” około 40 km płatnej trasy w stosunku do sytuacji, w której jechaliby cały czas autostradą A4. To może mieć znaczenie zwłaszcza dla tych, którzy podróżują często.

W czym problem?

Drogowa Trasa Średnicowa to specyficzna droga. Średniodobowy ruch przekracza tu nawet poziom 70 tys. pojazdów – to więcej niż na biegnącym równolegle odcinku autostrady A4 – zauważa dyrektor chorzowskiego MZUiM. Do tego w przekroju DTŚ wygląda jak autostrada – ma trzy pasy ruchu w każdym kierunku plus czwarty pas przeplatania dla wjazdów i zjazdów.

– Problem polega na tym, że to droga, która łączy miasta, a to oznacza, że w miastach, np. w Chorzowie ma 4 pełne węzły na długości 2,5 kilometrów. Ilość manewrów jest nieporównywalna z tymi, które występują na autostradzie – mówi Piotr Wojtala. – Pojazd, który się porusza po autostradzie na węzeł trafia co kilkanaście lub kilkadziesiąt kilometrów, na DTŚ węzły drogowe występują nawet co kilkaset metrów – dodaje. A to powoduje, że poziom bezpieczeństwa ruchu spada.
Duży udział samochodów ciężarowych w proporcji do natężenia ruchu nie pozostaje też bez wpływu na stan nawierzchni.

– Niedawno przeprowadziliśmy bardzo kosztowny remont chorzowskiego odcinka. Kosztował nas prawie 3 mln zł – mówi dyrektor Wojtala. Jak zauważa, pojazdy ciężarowe w nieproporcjonalnie większym stopniu przyczyniają się do degradacji nawierzchni w stosunku do samochodów osobowych. – Gdybyśmy przez długi okres mieli tyle samochodów na trasie, okres pomiędzy remontami na pewno by się skrócił. Boimy się co będzie w przyszłości – mówi szef chorzowskiego zarządu dróg dodając, że problem dotknie także zarządców pozostałych odcinków na terenie miast, przez które przebiega droga.

Co z tym można zrobić?

DTŚ jest drogą wojewódzką i przebiega przez 6 sąsiadujących miast na prawach powiatu. Oznacza to, że na długości ok. 30 kilometrów ma sześciu zarządców. Jeśliby chcieć w jakiś sposób rozwiązać problem ciężarowego ruchu tranzytowego, potrzeba by wspólnych działań wszystkich prezydentów, jednak na dziś i tak nie mają oni gotowego narzędzia, by wpływać na obserwowane zjawisko.

Jeśli wzrost ruchu ciężarówek jest spowodowany chęcią ominięcia opłat, wydaje się, że jedynym sposobem by do tego zniechęcić jest wprowadzenie opłat dla ciężkich pojazdów na DTŚ. Jednak to niemożliwe – opłat nie pobiera się bowiem na drogach wojewódzkich. Zmiana kategorii drogi na krajową też nie pomoże, ponieważ droga biegnie przez miasta na prawach powiatu, zatem jej zarządcami nadal pozostawaliby prezydenci, podczas gdy pobieranie opłat w ramach systemu viaTOLL jest domeną GDDKiA.

Sprawa nie jest prosta tym bardziej, że DTŚ teoretycznie jest przygotowana do przenoszenia ruchu ciężkiego. – Nie można wykluczać samochodów ciężarowych, bo droga też ma taką rolę, by ten ruch przenosić – zauważa Piotr Wojtala. Jednak przyznaje, że gdyby budowano ją teraz, to prawdopodobnie byłyby wprowadzone wyższe wymogi jeśli chodzi o nośność i odporność na zwiększone jednostkowe naciski na oś. – To widać, że droga jest obciążona bardziej niż było zakładane na początku tj. ok 20 lat temu – stwierdza. No i przede wszystkim jej planowane przeznaczenie było inne, miała to być autostrada miejska przebiegająca przez środek aglomeracji powodująca „zbliżenie” miast poprzez szybką i komfortową komunikację.

Najistotniejszym problemem tej trasy obecnie jest nakładanie się ruchu tranzytowego na ruch miejski. – W grę wchodzą kwestie bezpieczeństwa – pomimo wielu pasów ruchu, DTŚ nie jest autostradą, która pod względem parametrów technicznych i wyposażenia byłaby przystosowana do obsługi ruchu tranzytowego – stwierdza dyrektor jednostki zarządzającej drogami w Chorzowie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS