Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Biznes - Polska

Eksperci o innowacjach na polskiej kolei

| Paweł Wrabec źródło: RynekInfrastruktury.pl 20.10.2014

 

 

Eksperci o innowacjach na polskiej kolei
fot. Piotr Kała

Zobacz więcej na temat:

Innowacje

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polski przemysł kolejowy jest na innowacje otwarty. Jednak to czy uda się je wykorzystywać w większej skali niż dotychczas zależy od przewoźników i właściciela kolejowej infrastruktury, którzy zbyt często w przetargach nadużywają kryterium najniższej ceny – to jeden wniosków wypływających z eksperckiej debaty, przeprowadzonej podczas IV Kongresu Kolejowego.
O tym, że polski przemysł kolejowy z techniką nie jest na bakier najlepiej świadczą osiągnięcia firm, które wygrywają krajowe i zagraniczne przetargi. Ich produkty są konkurencyjne nie tylko ze względu na przystępną cenę ale również na jakość i zastosowane rozwiązania techniczne. – W świecie na pewno nie jesteśmy postrzegani przez pryzmat taniej siły roboczej. Udowodniliśmy, że potrafimy produkować nie tylko tanio, ale i bardzo dobrze. Polska pokazuje, że da się optymalizować koszty bez utraty jakości – mówił Włodzimierz Frykowski, dyrektor lokalnej grupy produktowej w ABB.

Według Pawła Winiarskiego, dyr. marketingu i pr z firmy Tines, potencjał kadry naukowej pracującej na potrzeby branży jest w Polsce duży co i łatwo dostępny, o czym świadczą dotychczasowe doświadczenia jego firmy. Tines przygotowuje 5 programów badawczo-rozwojowych z udziałem instytutów badawczych i liczy na to, że w ramach nowej unijnej perspektywy uda się zdobyć fundusze na ich sfinansowanie.

Szanse na to są duże, bo jak zauważył Piotr Pryciński, zastępca kierownika działu zarządzania programami w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, w ramach unijnej perspektywy na lata 2014-2020 Polska otrzyma aż 8,5 mld zł z przeznaczeniem na „badania i rozwój”. Zapewnił, że MIR znaczą część tych pieniędzy chce przeznaczyć na programy sektorowe, w tym dedykowany właśnie dla kolei: - Program sektorowy, który może powstać ma szansę załatwić wszelkie potrzeby badawczy branży kolejowej – zapewniał Pryciński.

Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytut Kolejnictwa zwrócił uwagę na patologię nadużywania przez zamawiających kryterium najniżej ceny, co w dużej mierze może zniweczyć szanse wypływające z obecnej budżetowej perspektywy.
- Przemysł jest na to gotowy na wdrożenie najbardziej zaawansowanych technologii, ale to zależy od zamawiających, czy umieszczą je w swoich projektach – wtórował mu Paweł Winiarski, dyr. marketingu i pr w Tines.

Z toku dalszej dyskusji wynikało, że to nie o poziom absorpcji unijnych środków należy się martwić lecz na jakość projektów, na które pieniądze zostaną skierowane. W takim duchu wypowiadali się pozostali uczestnicy panelu . – Oczekuję, że polska kolej wskaże najważniejsze problemy techniczne i udostępni ją nam w formie „check listy”, z której jasno będzie wynikać, jakiego typu prace badawcze są dla niej priorytetowe. Dzięki temu uczelnie nie będą działały w oderwaniu od praktyki, łatwiej też będzie przystosować do potrzeb kolei system kształcenia – mówiła . prof. dr hab. Marianna Jacyna, prodziekan ds. nauki z wydziału transportu Politechniki Warszawskiej.

Natomiast zdaniem Adama Wielądka ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, przez minione dwie dekady państwo polskie badania i rozwój na kolei zaniedbywało, czego przejawem jest nie tylko skromny potencjał placówek naukowych zajmujących się transportem kolejowym ale również fakt, że w rządowych planach strategicznych dotyczących kolei kwestiom związanym z badaniami i rozwojem nie poświęcono osobnego miejsca.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS