Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Regulacje - Polska

Ekspert: Polskie specustawy wyróżniają się niejasnością

| Robert Siwik źródło: RynekInfrastruktury.pl 05.04.2016

 

zdjęcie autora

Robert Siwik

Właściciel Kancelarii Prawa Zamówień Publicznych Robert Siwik, przewodniczący komisji ds. zamówień publicznych Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej

Przewodniczący komisji ds. zamówień publicznych Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej. Ekspert z zakresu Pzp, infrastruktury i energetyki oraz partner kancelarii Bierć Siwik & Partners.

 

Ekspert: Polskie specustawy wyróżniają się niejasnością
fot. PKP PLK

Zobacz więcej na temat:

Prawo
Regulacje
Specustawa kolejowa

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wskazać należy, że każda specustawa to sytuacja wyjątkowa i jest zazwyczaj związana z koniecznością skrócenia i uproszczenia procedur prawnych, związanych z realizacją strategicznych inwestycji w danym obszarze, np. drogowym, kolejowym, lotniskowym, czy np. gazoporcie. Niestety, niechlubną cechą, wyróżniającą polskie specustawy, jest często niejasność i lakoniczność danych regulacji.
Wynika ona przede wszystkim z bardzo dużego pośpiechu we wprowadzaniu regulacji, związanego z ryzykiem nieukończenia inwestycji w zakładanym terminie czy z utratą dofinansowań unijnych. Ponadto, większość wprowadzanych specustaw jest wynikiem nieefektywności regulacji ogólnych oraz procesów administracyjnych w danym obszarze inwestycyjnym (tak podkreśla się, przy uzasadnieniu ich wprowadzenia), co niezbyt dobrze świadczy o ustawodawcy, który specustawami chce niejednokrotnie naprawić wieloletnie zaniedbania inwestycyjne i zarazem legislacyjne w danej branży.

To wszystko przekłada się potem na kwestionowanie takich przepisów przez sądy i Trybunał Konstytucyjny, co miało miejsce już w przeszłości, i otwarcie drogi np. do odszkodowań za część wywłaszczeń przeprowadzonych w drodze specustaw. Tak więc same specustawy mogą być sprawnym instrumentem realizacji kluczowych dla państwa inwestycji, ale muszą być wprowadzone w sposób przemyślany – tam, gdzie jest to niezbędne w ramach obowiązującego porządku prawnego.

Nie mogą zastąpić one tylko i wyłącznie nieefektywnych regulacji prawnych, która to nieefektywność może mieć całkowicie inne źródło, np. może być wynikiem braku przygotowania merytorycznego kadry urzędniczej do przygotowania i realizacji określonych inwestycji. O spiętrzeniu inwestycji na kolei wiadomo było od dłuższego czasu. Pytanie, jak zarządca infrastruktury kolejowej PKP PLK przygotował się w ostatnich latach pod względem organizacyjnym na przeprowadzenie tych projektów. Branża wykonawcza zainwestowała w potencjał kadrowy i sprzętowy, zdobyła cenne doświadczenie i czeka na postępowania przetargowe. Niestety, jakość dokumentacji przetargowych ostatnich projektów na kolei pozostawia dużo do życzenia, w tym także sam czas przygotowania tych postępowań.

Z powyższych powodów od nowej specustawy kolejowej oczekuje się dziś bardzo dużo, ale moim zdaniem nie uzdrowi ona wszystkich zaniedbań w tym zakresie. Pytanie tylko zasadnicze, czy jej końcowy projekt będzie wynikiem dialogu z branżą wykonawczą, czy powstanie wyłącznie jako efekt pracy urzędników, doraźnie zmieniających ich zdaniem nieefektywne przepisy.

***

Komentuje Robert Siwik z kancelarii prawnej Bierć Siwik & Partners, ekspert z zakresu prawa zamówień publicznych, infrastruktury oraz przygotowania i realizacji projektów inwestycyjnych na kolei, przewodniczący komisji ds. zamówień publicznych Polsko-Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS