Partnerzy serwisu:

 

Porty | Porty i terminale - Polska

Gdańsk: Połączenie trójmiejskich portów to nie jest najlepszy pomysł

| Rynek Infrastruktury źródło: pr / Rynek Infrastruktury 02.04.2014

 

Gdańsk: Połączenie trójmiejskich portów to nie jest najlepszy pomysł
fot. Port Gdańsk

Zobacz więcej na temat:

Port Gdańsk
Port Gdynia

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zarówno władze miasta, jak i Portu Gdańsk sceptycznie podchodzą do koncepcji połączenia kompleksów portowych Gdańsk i Gdynia w jeden organizm.

Temat ten, pojawiający się w mediach od wielu lat, „odświeżył” niedawno prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego (najpierw podczas konferencji „Transport Week”, a potem na naszych łamach). Zdaniem profesora, w przypadku połączenia portów w Gdańsku i Gdyni, łatwiejsza byłaby współpraca odnośnie forsowania korzystnych rozwiązań prawnych, inwestycji infrastrukturalnych, współpracy z podmiotami z branży kolejowej, wspólnego zaplecza eksperckiego, wspólnej puli maszyn i urządzeń, wymiany pracowników i lobbingu etc.

Podobnego zdania jest m.in. Maciek Kwiatkowski, prezes terminala kontenerowego DCT Gdańsk. – Do głównych zalet ewentualnego połączenia należy fakt bliskiej odległości dwóch kluczowych dla Polski portów, które często ze sobą konkurują, zamiast wspierać się w budowaniu silnej alternatywy dla portów niemieckich czy holenderskich. Zdrowa konkurencja, w granicach sprzyjających rozwojowi i pobudzających do wdrażania nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań, jest korzystna i na dłuższą metę służy usługobiorcom. Nie powinna jednak odbywać się kosztem wspólnej, silnej opozycji wobec konkurencji zagranicznej – uważa Kwiatkowski.

Port Gdańsk: zdecydowane „przeciw”

Zdecydowanie bardziej sceptycznie do sprawy podchodzą władze Portu Gdańsk. Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przypomina, że temat połączenia obu kompleksów, jaki pojawił się podczas wspomnianej konferencji, nie wzbudził entuzjazmu ani władz Portu Gdynia, ani Portu Gdańsk.

– Wręcz przeciwnie. W wygłoszonej w trakcie konferencji opinii władz Portu Gdynia, powrót do takiej struktury zahamowałby rozwój obu portów, natomiast według władz Portu Gdańsk, gdyby 10 lat temu istniał jeden zarząd, nie powstałby np. nowoczesny terminal DCT. Patrząc także na dynamikę obrotów w obu portach i najlepsze w historii wyniki przeładunkowe, samo nasuwa się pytanie, czy dwie kury wrzucone do jednego gniazda będą znosić więcej złotych jaj – mówi w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl Janusz Kasprowicz, przypominając jednocześnie, że głównym właścicielem i beneficjentem obu portów jest Ministerstwo Skarbu Państwa i to od jego polityki zależy ich przyszłość (wysłaliśmy pytania do MSP na temat koncepcji ew. połączenia obu portów, czekamy na odpowiedź).

Miasto Gdańsk: raczej „przeciw”

Z dystansem do koncepcji połączenia portów podchodzą też władze Gdańska. Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Pawła Adamowicza, zwraca uwagę, że „niewątpliwie zaletą tego działania byłaby przewaga kapitałowo-majątkowa nowego podmiotu i wynikająca z tego prawdopodobnie większa zdolność inwestycyjna”. Pawlak zauważa też, iż „oczywistym jest, że trzeba budować wspólnotę interesów”. Ale…

– Niekoniecznie musi to wymagać połączenia kapitałowego. Nie wydaje się też, by ewentualne połączenie portów zwiększało szansę na pozyskanie funduszy unijnych na inwestycje. Przy ubieganiu się o środki z UE przede wszystkim trzeba mieć pomysły i zapewniony wkład własny – zauważa rzecznik prezydenta Gdańska.

Łącznie w obu trójmiejskich portach przeładowano w 2013 r. prawie 48 mln ton ładunków. Dla porównania, w porcie w Hamburgu przeładowano w 2013 r. w sumie 139 mln ton ładunków. 




VII Kongres Kolejowy
 

VI Kongres Infrastruktury Polskiej odbędzie się 14 czerwca w Hotelu Sheraton w Warszawie. W tym roku Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury.

Tematyka tegorocznego Kongresu obejmie obszary związane z inwestycjami w infrastrukturę drogową i kolejową, plany rozwojowe żeglugi śródlądowej oraz strategiczne inwestycje z obszaru infrastruktury transportowej. Dyskutować będziemy także o zagrożeniach w realizacji projektów, technologiach dla inteligentnego budownictwa oraz infrastrukturze na potrzeby nowych środków komunikacji. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS