Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Wojewódzkie - Polska

Infrastruktura częstym powodem śmierci na drodze. Jak to zmienić?

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 30.11.2016

 

 

Infrastruktura częstym powodem śmierci na drodze. Jak to zmienić?
fot. Leonard Dolecki

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Wypadki na drodze nie powodują szkody jedynie w momencie zdarzenia. Ich konsekwencje bywają znacznie poważniejsze i, w obecnej skali, dotykają całej gospodarki oraz społeczeństwa. Trzeba położyć większy nacisk na zapobieganie im – mówił podczas konferencji „Bezpieczne drogi z 3M” Steve Proctor z TMS Consultancy. Według danych na drogach każdego roku ginie 1,25 mln ludzi, a kolejne 50 mln osób doznaje ciężkich obrażeń.28%-34% wszystkich wypadków powoduje nieprawidłowa infrastruktura.
Coraz gorsze statystyki

Ostatnie dane pokazują, że w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2016 roku liczba wypadków w Polsce już przekroczyła o 2% liczbę wypadków drogowych, a o 4% liczbę śmierci na drogach w ciągu całego 2015 roku. Po znacznym spadku ilości tego typu zdarzeń po 2010 roku tendencja odwraca się, a ilość osób ginących na polskich drogach znowu rośnie. Dodatkowo w całej Unii Europejskiej liczba wypadków w 2015 roku wzrosła o 1% w porównaniu do roku poprzedniego.

– Problem jest ogromny i trzeba poświęcić bardzo dużo czasu i pieniędzy aby się z nim uporać, ale działanie w tym kierunku jest konieczne – mówił Steve Proctor. – Zgodnie z celem postawionym przez UE na europejskich drogach w 2020 roku ma ginąć co najmniej o 50% mniej osób niż w roku 2010. Przy obecnej sytuacji osiągnięcie tego będzie bardzo trudne – dodawał.

Zapobiegać, a nie leczyć

– Kolizja na drodze to wydarzenie z definicji niezamierzone. Tym bardziej trudno jej zapobiec. Na takie zdarzenie wpływa wiele czynników, a najczęstszym jest czynnik ludzki. W tej kwestii możemy jedynie edukować kierowców i tworzyć coraz bezpieczniejsze pojazdy – mówił przedstawiciel TMS Consultancy. – Jednak istnieje duży procent wypadków, który jest spowodowany złą infrastrukturą drogową i tu możemy działać – dodaje.

Jak zaznaczał ekspert – zrealizowanie wizji zero, która powstała w 1997 roku w Szwecji, nie jest możliwe. Możliwe jest jednak zniwelowanie ilości wypadków poprzez odpowiednie planowanie budowanych tras, analizę zdarzeń drogowych oraz dokładny audyt. – Największe oszczędności da oczywiście myślenie o bezpieczeństwie już w chwili projektowania. Budowanie drogi w taki sposób, aby miejsc niebezpiecznych było jak najmniej zapobiegnie największej ilości kolizji. Pozostają jeszcze te trasy, które już istnieją, a także te, które projektuje się nieprawidłowo. Tam potrzeba analizy, audytu i odpowiedniego planu działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego – mówi Proctor.

Ogromny koszt

Poruszona została także sprawa ceny jaką państwo płaci za kolizję drogową. Według statystyk – średni jej koszt w Irlandii to 125 tys. euro, ale dane te są podobne dla innych europejskich krajów. – Trzeba sobie przede wszystkim uświadomić, że koszt wypadku na drodze dla państwa to nie tylko naprawa bariery drogowej i opłata za działanie służb ratowniczych. Dalsza cena jaką trzeba za to zapłacić to leczenie osób poszkodowanych. Patrząc jeszcze szerzej jeśli obrażenia są poważne to osoby poszkodowane często nie są zdolne do pracy, a to kolejne koszty dla budżetu państwa – mówił ekspert.

Widoczność to bezpieczeństwo

Podczas konferencji przedstawiciele firmy 3M zaprezentowali jak duże znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze ma widoczne oznakowanie. – Właściwe oznakowanie dróg to jeden z najważniejszych czynników odpowiedzialnych na bezpieczeństwo na drodze i sprawność ruchu drogowego. Nasze dzisiejsze spotkanie zwraca szczególną uwagę na rolę materiałów odblaskowych w zapewnieniu funkcjonalności znaków drogowych oraz skuteczności komunikacji z uczestnikami ruchu drogowego w każdych warunkach– wyjaśniał Jakub Kalisiak, z 3M Poland.

Według raportu sporządzonego przez firmę – 8,7% wszystkich wypadków w Polsce spowodowanych jest niedostatecznym oświetleniem drogi w co włącza się także aspekt niewidocznego oznakowania.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS