Partnerzy serwisu:

 

Komentarze | Lotniska - Polska

Jak daleko mamy do świata?

| Sebastian Gościniarek źródło: RynekInfrastruktury.pl 14.02.2016

 

zdjęcie autora

Sebastian Gościniarek

ekspert

Sebastian Gościniarek jest założycielem i partnerem w BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy Doradztwo Gospodarcze, firmie doradczej wyspecjalizowanej w obsłudze podmiotów z branży lotniczej. Lista klientów dla których pracował obejmuje lotniska, linie lotnicze, firmy handlingowe, podmioty publiczne samorządowe i rządowe, a także inwestorów prywatnych w Polsce i regionie CEE.

 

Jak daleko mamy do świata?
fot. Grzegorz Dąbroski, Port Lotniczy Modlin

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

I kiedy tam „dolecimy”? Rok 2015 zakończył się imponującą liczbą przewiezionych pasażerów, a każde lotnisko w Polsce zanotowało wzrost. Początek 2016 też nie jest gorszy. Lotniska jedno po drugim raportują wzrost w styczniu w porównaniu do stycznia ubiegłego roku. I ponoć nawet wyniki naszego narodowego przewoźnika nie są tak złe jak by się wydawało z samych cyferek ogłoszonych publicznie. Przeglądając informacje o wynikach polskich lotnisk można było zauważyć lub przeoczyć też informację o styczniowym wyniku lotniska we Frankfurcie – 4,15 mln pax…
Nie przytaczam tego, aby się pognębiać, tylko by nabrać właściwej perspektywy – jak wiele jeszcze jest do zrobienia. I stanowczo to nie bicie kolejnych rekordów liczby obsłużonych pasażerów jest tym, co trzeba zrobić.

Koło rozwoju musi się kręcić   

Europejska Strategia Rozwoju Lotnictwa stwierdza, że lotnictwo jest silnym motorem wzrostu gospodarczego, zatrudnienia, handlu i mobilności w Unii Europejskiej i odgrywa istotną rolę w gospodarce UE, wzmacniając jej pozycję światowego lidera. Jeśli w gospodarce UE, to także w naszej?

Lotniska i szerzej transport lotniczy, niezależnie od tego czy żyjemy w czasach gospodarczego kryzysu czy wzrostu koniunktury, odgrywa kluczową rolę w łączeniu rynków lokalnych z rynkami światowymi, co stanowi warunek ich rozwoju. Efektem jest wzrost zatrudnienia i poziomu dobrobytu dzięki aktywności gospodarczej, związanej lub indukowanej przez usługi transportu lotniczego. Wzrost gospodarczy i zamożność stymulują popyt, w tym popyt na usługi transportu lotniczego, i w ten sposób magiczne koło rozwoju zamyka się. Ten prosty mechanizm pokazuje, jakie znaczenie dla rozwoju gospodarki światowej i naszego kraju ma transport lotniczy.

Nie doraźne rekordy, lecz dlugofalowe cele 

Wracając jeszcze do lotniska we Frankfurcie. Wynik stycznia, choć imponujący, oznacza kilkuprocentowy spadek w porównaniu do stycznia 2015. I nie ma afery, dopóki lotnisko wypełnia postawione przed nim zadania, związane z pozytywnym wpływem na gospodarkę Niemiec. Można powiedzieć, że potencjał rynku niemieckiego jest nieporównywalny. A czy „mała” Holandia zasłużyła na taki ruch jaki jest na Schiphol? Potencjał rynku nie uzasadnia tej skali, ale dzięki racjonalnej polityce gospodarczej, której elementem jest Schiphol Mainport, udało się wskoczyć do tego samonapędzającego się, magicznego koła rozwoju.

A więc nie o bicie rekordów tutaj chodzi i gonienie wskaźników, które mogą być złudne, ale o to, by sektor lotniczy w największym możliwym stopniu przyczyniał się do rozwoju ekonomicznego i społecznego naszego kraju. Zgodnie z deklaracjami Ministerstwa, strategia rozwoju powstaje. Czy powstanie w zaciszu gabinetów czy w wyniku szerokich konsultacji nie tylko z branżą lotniczą? Każde rozwiązanie ma swoje plusy dodatnie i plusy ujemne. Wydaje się jednak, że droga dłuższa i trudniejsza w tym wypadku wyda lepsze owoce.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS