Jaki będzie Port Gdynia w 2027 roku? - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Porty | Porty i terminale - Gdynia

Jaki będzie Port Gdynia w 2027 roku?

| Paweł Rydzyński źródło: RynekInfrastruktury.pl/Port Gdynia 17.10.2014

 

Jaki będzie Port Gdynia w 2027 roku?
fot. BCT

Więcej z regionu:

Gdynia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Utrzymanie uniwersalnego charakteru portu, wzrost jego roli w tranzycie towarów i inwestycje o wartości przekraczającej 3 mld zł. Takie są priorytetu Portu Gdynia zapisane w jego Strategii Rozwoju do 2027 roku, czyli do końca kolejnej unijnej perspektywy.
– Strategia zakłada utrzymanie jego uniwersalnego charakteru i dalszy zrównoważony rozwój na trzech głównych rynkach ładunkowych: kontenerowym, ro-ro, w tym promowym, oraz masowym. Dywersyfikacja przeładunków zwiększa bowiem atrakcyjność oferty portu i zmniejsza uzależnienie od wahań koniunkturalnych na poszczególnych rynkach. Strategia taka zgodna jest także z naturalnymi predyspozycjami portu, który po przystosowaniu będzie zdolny do przyjmowania największych statków kontenerowych, masowych i pasażerskich zawijających na Bałtyk. Dzięki realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych na zapleczu, w tym w Korytarzu Bałtyk- Adriatyk, możliwe będzie wykorzystanie dużego potencjału rynków tranzytowych ciążących do Portu Gdynia – czytamy w Strategii Rozwoju Portu Gdynia do 2027 roku.

Gdynia jako ważny punkt na mapie TEN-T

Celem władz portu ma być wzmocnienie jego pozycji konkurencyjnej w skali krajowej, bałtyckiej i europejskiej. Środkiem do tego celu mają być m.in. następujące działania:
• Rozwój Gdyni jako węzła logistycznego w sieci bazowej TEN-T;
• Podwyższenie pozycji konkurencyjnej portu Gdynia w zakresie parametrów infrastruktury przeładunkowej i składowej; zwiększenie przepustowości istniejących i powstanie nowych terminali przeładunkowych;
• Dostosowanie infrastruktury portu do prognozowanych wielkości i typów statków oraz umożliwienie obsługi w statków o parametrach Baltmax (zanurzenie do 15 m, długość do 260 m, szerokość do 48 m, nośność do 120 tys. DWT);
• Budowa nowego terminalu promowego (jako elementu „Autostrady Morskiej Gdynia-Karlskrona”), zagwarantowanie możliwości obsługi największych statków pasażerskich;
• Możliwość obsługi ładunków petrochemicznych w relacjach eksport-import.

W związku z powyższymi celami, w zapisach Strategii podkreślono m.in. konieczność rozszerzenia granic administracyjnych portu pod nowe inwestycje, jak również konieczność przekazania przez podmioty publiczne terenów Skarbu Państwa w granicach portu na rzecz portu. Autorzy Strategii zwrócili również uwagę na zasadność wprowadzenia ustawowych zapisów o obligatoryjnym uzgadnianiu, z podmiotami zarządzającymi portami o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, polityki przestrzennej dla obszarów w granicach portów morskich. W dokumencie podkreślono też m.in. konieczność uproszczenia obsługi dokumentacji ładunkowej, usprawnienie procedur celnych, fitosanitarnych oraz pozostałych aspektów działań służb granicznych.

Rozwój kolei drogą do rozwoju portu

Jak zauważono w Strategii, dla sprawnego rozwoju portu konieczna jest poprawa jego dostępności. W tym względzie zwrócono szczególną uwagę na takie zagadnienia jak zwiększenie udziału transportu kolejowego w obsłudze portu. Jako niezbędne inwestycje wskazano następujące działania:
• Elektryfikacja i modernizacja infrastruktury układów torowych stacji PKP PLK Gdynia Port do parametrów umożliwiających dopuszczalną długość składu pociągu 750m oraz nacisku na oś 22,5 t, co umożliwi właściwą integrację linii kolejowych z portową infrastrukturą kolejową w ramach sieci TEN-T;
• Zapewnienie priorytetu dla rozbudowy i modernizacji linii C-E-65 oraz linii 201 Nowa Wieś Wielka – Gdynia;
• Zapewnienie pełnej przejezdności dla wszelkiego rodzaju ładunków przez trójmiejski węzeł kolejowy w kierunku Tczewa;
• Wspieranie przewozów kolejowych, m.in. poprzez wprowadzenie preferencyjnych stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej dla transportu intermodalnego do i z polskich portów morskich;
• Integracja i modernizacja powiązań dróg krajowych i autostrad z portową infrastrukturą drogową, w tym zapewnienie alternatywnego, bezkolizyjnego połączenia Portu Gdynia z siecią dróg krajowych poprzez budowę połączenia ul. Janka Wiśniewskiego z Obwodnicą Trójmiasta – jako np. I Etap budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT);
• Dostosowanie infrastruktury drogowej stanowiącej połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych do wymogu nacisku na oś 11,5 t, w tym zwłaszcza modernizacja Estakady Kwiatkowskiego;
• Przejęcie przez GDDKiA dróg mających obecnie status dróg gminnych i powiatowych, stanowiących dostęp do Portu Gdynia i włączenie ich do infrastruktury sieci bazowej TEN-T.
W postulatach zapisano też m.in. konieczność rozwoju zaplecza logistycznego portu, usprawnienie obiegu dokumentacji ładunkowej, stworzenie prawnych podstaw pozyskiwania przez zarządy portów danych statystycznych dla potrzeb prognozowania, programowania i planowania rozwoju portu, jak również wprowadzenie regulacji umożliwiającej dostosowanie systemu opłat portowych do struktury kosztów utrzymania i rozwoju infrastruktury portowej oraz wielkości przeładunków.

13 projektów o wartości prawie 3,4 mld zł

Pełną dokument wyznaczający kierunki rozwoju gdyńskiego portu można znaleźć tutaj. Jednocześnie warto zauważyć, że w Dokumencie Implementacyjnym do „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)” znajduje się w sumie 13 projektów związanych bezpośrednio z rozwojem Portu Gdynia. Na tej liście znajdują się zarówno takie projekty „wewnątrzportowe” jak przebudowa nabrzeży czy pogłębienie toru podejściowego, jak i poprawa dostępności portu transportem kolejowym, budowa OPAT czy przebudowa Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni do pełnej nośności TEN-T (11,5 t na oś). Łączna wartość tych projektów to 3,37 mld zł.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS