Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Linie kolejowe - Katowice

Kiedy koleją do lotniska w Pyrzowicach? MIB odpowiada

| Martyn Janduła źródło: Rynek Infrastruktury.pl 03.01.2017

 

 

Kiedy koleją do lotniska w Pyrzowicach? MIB odpowiada
fot. Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice

 

Jak informuje Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa w odpowiedzi na interpelację, PKP PLK prowadzi już prace zmierzające do realizacji inwestycji na częściowo nieczynnej linii nr 182. W konsekwencji pozwoliłoby to na uruchomienie pociągów aglomeracyjnych i towarowych do lotniska w Pyrzowicach. Jednak to perspektywa najbliższych pięciu lat.
Z informacji jakie dostarczyło Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wynika, że PKP Polskie Linie Kolejowe są obecnie w trakcie realizacji umowy na opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla projektu „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie”. Zakończenie tych prac spodziewane jest w II kwartale 2017 roku. Zajmuje się tym firma BBF Sp. z o.o. z Poznania, o czym pisaliśmy tutaj.

Równolegle do prac związanych z opracowaniem studium wykonalności sporządzana jest dokumentacja środowiskowa w celu pozyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Jak podkreśla w odpowiedzi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa , termin uzyskania powyższej decyzji uzależniony jest od stanowiska Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w zakresie ewentualnej konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Będzie kolej do Pyrzowic?

Inwestycja ma zostać zgłoszona w konkursie na dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) w zakresie kolei aglomeracyjnej. – Obecnie środki przewidziane do alokowania na poszczególne projekty aglomeracyjne zostały zabezpieczone w KPK o wartości 1,09 mld zł – informuje Bittel. Nabór wniosków trwa już od listopada 2016 r., a planowany termin rozstrzygnięcia konkursu to przełom marca i kwietnia 2018 r.

Realizacja prac na linii nr 182 uzależniona jest od wyników naboru POIiŚ. Andrzej Bittel informuje jednak, że wstępnie w planach jest ogłoszenie przetargu w formule „projektuj i buduj” w latach 2018-2021. Szacowany koszt projektu to ok. 550 mln zł. Realizacja prac pozwoliłaby na dojazd do portu lotniczego w Pyrzowicach od strony Tarnowskich Gór i Zawiercia. W ostatnich latach terminal cargo prężnie się rozwija. MIB informuje, że wielkość przewozów lotniczych cargo w 2015 r. w całej Europie – włącznie z relacjami poza Europę – wyniosła ok. 14,6 mln ton towarów, co odpowiada w przybliżeniu rocznemu obciążeniu netto pojedynczych linii kolejowych o największych przewozach towarowych w Polsce. W tym czasie w terminalu w Pyrzowicach obsłużono zaś ok. 16 tys. ton ładunków.

Szybko i z drugim torem

Przedmiotem obecnie prowadzonych prac studialnych są: linia kolejowa nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie (od km 0,571 do km 45,502), łącznica nr 705 w Zawierciu (od km 0,000 do km 1,292) oraz łącznica Miasteczko Śląskie – Gosek o długości 1,1 km. – Z uwagi na najkorzystniejsze wskaźniki ekonomiczne oraz punktację uzyskaną w analizie wielokryterialnej wykonawca studium zarekomendował do realizacji wariant modernizacyjny realizacji prac – przyznaje w odpowiedzi Bittel.

Wariant ten zakłada wymianę całej nawierzchni torowej wraz z elektryfikacją linii, zwiększenie dopuszczalnego nacisku na oś do 221 kN oraz podniesienie prędkości maksymalnej do 140 km/h dla pociągów pasażerskich i 80 km/h dla pociągów towarowych. Dodatkowo w planach znalazła się także budowa drugiego toru łączącego stację MPL Pyrzowice ze stacją Mierzęcice Zawierciańskie oraz budowa drugiego toru na stacji Mierzęcice Zawierciańskie wraz z budową dodatkowych połączeń rozjazdowych. Ma to usprawnić jazdy manewrowe pociągów towarowych obsługujących bocznicę Cargo MPL Katowice.

Linia kolejowa 145 – nie

Andrzej Bittel udzielił również informacji odnośnie linii kolejowej nr 145. Jak wskazuje poseł zgłaszający interpelację, odbudowa linii kolejowej 145 może znacznie skrócić czas przejazdu w kierunku Gliwic. – Jednocześnie stanowi idealne zastąpienie budowy tzw. „trójkąta bytomskiego”, który planowany był w proponowanej linii kolejowej wzdłuż autostrady A1. Ponadto projekt ten umożliwia skomunikowanie lotniska z Piekarami Śląskimi – pisze Robert Warwas.

Wiceminister informuje jednak, że w obecnej perspektywie finansowej na lata 2014 - 2020 PKP PLK nie mają w planach prac na linii kolejowej nr 145 na odcinku Piekary Śląskie – Chorzów Stary. Zaznacza także, że nie jest rozważana również przebudowa linii na odcinku Radzionków – Piekary Śląskie. – Wynika to z faktu, że linia kolejowa nr 145 nie została uwzględniona w „Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego województwa śląskiego”, nie była również brana pod uwagę podczas tworzenia listy projektów kolejowych RPO dla województwa śląskiego, gdyż regionalny charakter linii determinuje źródło finansowania – informuje Bittel.

– Należy wziąć pod uwagę, że wskazana w interpelacji relacja Gliwice – Piekary Śląskie – Port Lotniczy, gdzie jest to ok. 70 km wraz ze zmianą czoła pociągu na stacji Chorzów Stary, byłaby znacznie wydłużona w stosunku do najkrótszego przebiegu przez Zabrze – Bytom Karb, gdzie jest ok. 50 km, co negatywnie wpłynęłoby na jej konkurencyjność względem innych środków transportu – ocenia Bittel.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS