KIP: Asfalt czy beton? Polskie drogi potrzebują obu technologii - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

KIP: Asfalt czy beton? Polskie drogi potrzebują obu technologii

| Emilia Derewienko źródło: RynekInfrastruktury.pl 28.10.2015

PARTNER DZIAŁU


 

KIP: Asfalt czy beton? Polskie drogi potrzebują obu technologii
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W nowej perspektywie unijnej, na prawie 4 tys. km dróg ekspresowych i obwodnic, jedynie 810 km dróg szybkiego ruchu zostanie zbudowanych z betonu. To więcej niż przy poprzedniej perspektywie, ale jednak wciąż za mało. Eksperci podkreślają – na polskich drogach jest miejsce dla obu technologii.
Spór o korzystniejszą technologię nawierzchni dróg w Polsce trwa. Dotychczas najpopularniejszą z nich był asfalt, jednak w najbliższej perspektywie unijnej niemal 1/3 nowych tras powstanie w technologii betonowej. Czy to dobry pomysł? Eksperci sądzą, że tak. Dr Michał Piasecki z Instytutu Techniki Budowlanej uważa, że każda technologia charakteryzuje się innymi właściwościami środowiskowymi, jak i technicznymi, w związku z czym powinna być dobierana po analizie każdego przypadku z osobna.

– Obie technologie można pogodzić i stosować właściwe rozwiązania we właściwych miejscach. Asfalt jest w Polsce stosunkowo łatwym w zastosowaniu i produkcji, natomiast beton jest trwalszy. Każdy specyficzny przypadek powinien być jednak analizowany osobno i nie można tego generalizować – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” dr Piasecki.

Podobnego zdania jest Zbigniew Pilch, reprezentujący Stowarzyszenie Producentów Cementu. Należy wybrać odpowiednią technologię – ale wybrać rozsądnie, a spór, zdaniem eksperta, zostanie rozstrzygnięty na korzyść obu środowisk.

– Na terenach mocno zurbanizowanych czy górniczych, możemy mówić o zastosowaniu nawierzchni asfaltowych czy mineralno-asfaltowych – konstrukcji podatnych czy półsztywnych, które lepiej sprawdzają się w takich warunkach. Natomiast, mówiąc o terenach mniej zurbanizowanych, a bardzo obciążonych ruchem pojazdów ciężkich – musimy zaimplementować technologię, która nie boi się obciążeń i ruchu pojazdów ciężkich. Czyli beton – podsumowuje Zbigniew Pilch w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”.

A konieczność zastosowania tej ostatniej technologii rośnie, wraz ze wzrostem PKB na mieszkańca i pojawieniem się większej ilości pojazdów na drodze, a w rezultacie – większym obciążeniem powierzchni dróg. Te okoliczności – mogłoby się zdawać – przemawiające na korzyść technologii betonowej, nie wydają się jednak zagrożeniem dla branży asfaltowej.

– 810 km dróg budowanych w betonie, na prawie 4 tys. km wszystkich tras planowanych w ramach PBDK, to jednak bardzo niewielki procent. W przyszłej perspektywie unijnej ilość dróg asfaltowych będzie taka sama jak w poprzedniej perspektywie. Statystyki przemawiają wręcz na niekorzyść betonu. Firmy, które chcą budować drogi w asfalcie będą miały rynek taki jak wcześniej, nic im nie zagrozi – uspokaja Zbigniew Pilch.

 



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS