CUPT: Inwestycje zgodnie z harmonogramem - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska

CUPT: Inwestycje zgodnie z harmonogramem

| Łukasz Malinowski źródło: RynekInfrastruktury.pl 29.03.2017

 

CUPT: Inwestycje zgodnie z harmonogramem
fot. PKP PLK

 

– Przeznaczone na kolej środki unijne są wydawane sprawniej, niż w poprzedniej perspektywie budżetowej. Wciąż jednak inwestycje kolejowe są przygotowywane wolniej od drogowych, co znajduje odbicie w gorszych wynikach pod względem wykorzystania funduszy – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Przemysław Gorgol, dyrektor z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Łukasz Malinowski, „RynekInfrastruktury.pl”: Na początku tego roku mówił Pan, że walka o wykorzystanie wszystkich środków z obecnej perspektywy finansowej UE to walka o wydanie ich przez PKP PLK. Zapowiadał Pan wtedy działania wspierające, które pomogą kolejarzom w realizacji inwestycji. Czy inwestycje kolejowe są ciągle dla CUPT największym zmartwieniem?

Przemysław Gorgol, dyrektor z Centrum Unijnych Projektów Transportowych: „Zmartwienie” nie jest właściwym słowem. Wolumen przeznaczonych na kolej środków europejskich – ok. 10 mld euro – jest ogromny. Ta najwyższa w historii kwota jest przedmiotem naszej nieustającej atencji.

Co udało się zmienić przez ostatnich kilka miesięcy? Czy działania zmierzające do przyspieszenia procesu inwestycyjnego PKP PLK przyniosły skutek?

Prace w CUPT i w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa toczą się wielotorowo. Po pierwsze, odbywają się one na gruncie legislacyjnym. Dokonano zmian w Ustawie o Transporcie Kolejowym. Nie są to zmiany radykalnie przyspieszające proces, ale też to nie akty prawne były i są głównym źródłem problemów związanych z realizacją inwestycji. Spełnione zostały postulaty PKP PLK w tym zakresie, praktycznie w całości inkorporując je do prawa. Mamy optymalny system prawny, regulujący przygotowanie i realizację inwestycji.

Po drugie – nastąpiły zmiany w strukturze organizacyjnej samej spółki, a także jeśli chodzi o sposób wewnętrznego prowadzenia inwestycji i zarządzania nimi. Ten etap jeszcze trwa, ale PKP PLK jasno sygnalizuje nam i resortowi, że najważniejsze zmiany zostały wprowadzone. Nie przyniosą one od razu zmiany jakościowej – potrzeba czasu, aby zaowocowały.

Po trzecie, PKP PLK oraz resort rozpoczęły dialog z wykonawcami. W ubiegłym roku rynek mocno narzekał na brak praktycznych efektów owego dialogu. Oczekiwano, że przełoży się on na zmiany, między innymi, w zapisach umownych i specyfikacjach. Dialog toczy się w sposób zinstytucjonalizowany poprzez Forum Inwestycyjne. Ministerstwo powołało też Radę Ekspertów, m.in. z naszym udziałem. Odbyły się już dwa posiedzenia.

To dość późno. Forum Inwestycyjne wypracowało część postulatów już w 2014 roku…

Tak, ale na tym skończyła się jego rola. Obecne rozmowy mają inny wymiar. Zapisy muszą być zweryfikowane przez najszersze grono ekspertów branżowych, tak, by przerodziły się w konkretne zmiany w dokumentach kluczowych dla procesu inwestycyjnego. Zaczynamy powoli to obserwować. Na przykład w dokumentacjach na projektowanie i nadzór pojawiły się wyraźne i znaczące kryteria jakościowe. Były one oczywiście możliwe do stosowania także w myśl poprzedniej wersji Prawa Zamówień Publicznych, jednak w PLK nie było takiej praktyki. Działania zaczynają więc być przenoszone na warstwę faktyczną, a nie tylko medialną.

Czy na podstawie posiedzeń Rady Ekspertów można określić, jakie zagadnienia są dla przedstawicieli rynku najważniejsze?

Są to kwestie związane z procedurą wyboru wykonawców i sposobem prowadzenia prac. Wybór najtańszych ofert zawsze powodował problemy, z których wiele daje o sobie znać do dziś.

Wracając do pytania o zmiany w ostatnim czasie – dobrym sygnałem jest też pojawiająca się świadomość, że proces inwestycji jest procesem ciągłym. Jeśli nie zaczniemy przygotowywać kolejnych przedsięwzięć teraz, to za kilka lat znów będziemy mieli puste szuflady. Z deklaracji prezesa Merchla wiemy, że rozpoczęto już pierwsze prace nad przygotowaniem studiów wykonalności dla inwestycji przewidzianych do realizacji z oszczędności poprzetargowych lub z kolejnych źródeł finansowania, niezależnie od ich pochodzenia.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS