Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska

CUPT: W toku 19 projektów kolejowych z poprzedniej perspektywy (cz. II)

| Łukasz Malinowski źródło: RynekInfrastruktury.pl 10.04.2017

 

 

CUPT: W toku 19 projektów kolejowych z poprzedniej perspektywy (cz. II)
fot. PKP PLK

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Już dziś mamy zakontraktowanych 34% projektów kolejowych. W przypadku funduszy na drogi jest dużo lepiej: jesteśmy już w okolicach 40%. Jeszcze inaczej jest w przypadku transportu publicznego: mamy kilkanaście procent kontraktacji, ale odpowiada za to głównie projekt warszawskiego metra – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Przemysław Gorgol, dyrektor z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Łukasz Malinowski, „RynekInfrastruktury.pl”: Jak przebiega realizacja projektów poddanych procedurze fazowania?

Przemysław Gorgol, dyrektor z Centrum Unijnych Projektów Transportowych: Na razie wszystko odbywa się zgodnie z harmonogramami. Wszyscy chcielibyśmy ich przyspieszenia, jednak niektórych zaszłości nie da się już odwrócić. Ostatni z tych projektów chcemy zamknąć w roku 2021. Formalnie jednak inwestycje, o których mowa, mogą być realizowane nawet do końca 2023 r.

Czy udało się zamknąć projekty z poprzedniej perspektywy, które do końca ubiegłego roku miały być ukończone ze środków własnych?

Część z nich została już zamknięta. Nadal jednak 19 z nich pozostaje w toku. Przeważnie są one związane z pracami przygotowawczymi, jak również inwestycyjnymi. Ich efektem ma być dokumentacja do realizacji projektów z aktualnej perspektywy budżetowej. Wszystkie studia wykonalności mają – według zapewnień prezesa PLK – zostać zakończone w bieżącym roku.

Jaki będzie zakres projektów? Czy rzeczywiście, jak napisano w „Pulsie Biznesu”, niektóre z nich – jak ten dotyczący linii średnicowej – były zbyt rozbuchane?

Dopiero po ukończeniu studium wykonalności wiemy, jaki jest naprawdę zakres projektu. Punktem startowym jest koncepcja realizacji projektu. Weryfikując projekty na początku ubiegłego roku, w dużej mierze opieraliśmy się właśnie na wstępnych koncepcjach albo starych studiach wykonalności dla węzłów kolejowych. Takie właśnie studium dla węzła warszawskiego wzbudziło nasze zastrzeżenia – był to idealny przykład planowania bardzo ambitnego zakresu inwestycji, który w żaden sposób się nie domykał. Podchodziliśmy do tego zdroworozsądkowo, analizując podstawowe elementy, takie jak ewentualne zamknięcie linii czy przepustowość objazdów. Prowadziło to do racjonalnych wniosków, że pewnych inwestycji nie da się przeprowadzić w ciągu kilku lat, nie mając w punkcie startowym właściwie niczego – nawet dokumentacji analitycznej, która mogłaby określić, czy jest to wykonalne. Naszym zaleceniem było więc urealnienie części projektów. Na podobne ryzyka wskazywali też eksperci inicjatywy JASPERS. Aby uznać niektóre projekty za nierealne, wystarczyło wziąć pod uwagę chociażby średnią cenę modernizacji kilometra linii kolejowej w porównaniu do zakładanego budżetu na daną inwestycję.

W przypadku linii średnicowej sama modernizacja trasy wymagałaby prowadzenia prac etapowo. Jednoczesne ich prowadzenie wymagałoby zamknięcia praktycznie całego węzła warszawskiego, co byłoby niemożliwe z punktu widzenia normalnego funkcjonowania miasta. Sekwencyjność działania powodowała natomiast, że harmonogramy się nie dopinały. Warto wspomnieć, że na terenie Warszawy są realizowane także projekty finansowane z instrumentu „Łącząc Europę”, dotyczące choćby stacji Warszawa Gdańska lub linii 447. Niebawem zacznie się też modernizacja linii nr 7 do Lublina. Nie byłoby technicznie możliwe przeprowadzenie w ciągu najbliższych 6 lat tak wielu inwestycji. Nasze zalecenie polegało więc na ograniczeniu zakresu projektu, tak by zrobić to, co realne do końca 2023 r. W późniejszych latach przewidujemy jednak stopniową realizację także pozostałych etapów.

Czy na obecnym etapie rozmów z PKP PLK pojawiają się postulaty koordynacji z projektami, które zamierza realizować miasto? Chodzi szczególnie o linię tramwajową na Wilanów, w tym jej przejście tunelem pod torami kolejowymi.

Nie chcemy i nie możemy zastępować inwestora. To PKP PLK i cała struktura inwestycyjna powinna dbać o właściwe przygotowanie projektu. Pracujemy jednak także z projektami miejskimi, dofinansowywanymi w ramach działania 6.1. Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”, w tym warszawskie przedsięwzięcia tramwajowe. Na pewno będziemy weryfikować, czy nie wchodzą one ze sobą w kolizję. Szczegółowe rozwiązania techniczne powinny być jednak uzgadniane przez projektantów z ramienia PKP PLK i Urzędu Miasta.

Zakres prac na E20 również budzi dość duże emocje. Czy były interwencje ze strony CUPT?

Projekt zyskał akceptację w konkursie CEF i jest realizowany. Czas na dywagacje zatem się skończył. Zakładamy racjonalność działania wszystkich organów, które zajmowały się jego sprawdzaniem. Po weryfikacji na wszystkich szczeblach w kraju inicjatywa inwestycyjna została przekazana do Brukseli. Projekt jest więc już na etapie wdrażania, a przesłanki dotyczące przyznania dotacji i oceny projektu zostały skonsumowane.

Co z wykorzystaniem ukończonych już inwestycji? Po dwutorowej magistrali Rail Baltica na odcinku litewskim kursuje dziś 6 par pociągów pasażerskich, a ruch towarowy praktycznie nie istnieje. Co więcej, można przypuszczać, ze ukończenie inwestycji po polskiej stronie nie spowoduje znaczącego wzrostu przewozów. Czy nie ma ryzyka, że niektóre projekty realizowane w ramach obecnej perspektywy będą równie słabo wykorzystane?

Mowa o europejskim korytarzu transportowym. Trzeba mieć na uwadze, że takie korytarze są oceniane nie tylko z punktu widzenia efektywności lokalnej, ale i spójności społeczno-politycznej całej UE, której służą spójne systemy transportowe. Wymiana handlowa między Polską a Litwą jest dziś niewielka, jednak udrożnienie korytarza może przynieść ożywienie ruchu w kontekście nie tylko państw bałtyckich, ale również całej północnej części Europy. Kwestią do dyskusji pozostaje standard, w jakim linia powinna być zmodernizowana po stronie polskiej. Na to pytanie powinno odpowiedzieć właśnie studium wykonalności.

W 2017 r. CUPT zamierza podpisać umowy o dofinansowanie inwestycji kolejowych, które zagwarantują beneficjentom ponad 55% funduszy z POIiŚ. Jak ma się to do rozdysponowania funduszy na projekty miejskie i drogowe?

Chcemy doprowadzić do zakontraktowania ponad połowy środków, które mamy alokowane na lata 2014-2020. Chodzi o POIiŚ oraz Program Operacyjny Polska Wschodnia. Co do CEF – po zakończeniu konkursu, w którym wnioski można składać do 7 lutego, będziemy mieli 100%.

Już dziś mamy zakontraktowanych 34% projektów kolejowych. W przypadku funduszy na drogi jest dużo lepiej: jesteśmy już w okolicach 40%. Jeszcze inaczej jest w przypadku transportu publicznego: mamy kilkanaście procent kontraktacji, ale odpowiada za to głównie projekt warszawskiego metra. Pozostałe projekty zostały złożone do końca roku – wyjątkiem jest trzeci etap budowy drugiej linii metra, w którym dokumentacja aplikacyjna, zgodnie z deklaracjami beneficjenta, ma zostać złożona w pierwszym kwartale bieżącego roku.

Mamy 41 projektów, opiewających łącznie na większą część alokacji, które w tej chwili podlegają ocenie. Umowy z poszczególnymi beneficjentami będziemy sukcesywnie podpisywali od połowy roku. Będzie to zależało od postępu oceny i odpowiadania na zgłaszane przez nas uwagi. Nie spodziewamy się wysypu kolejnych projektów.

Pierwsza część wywiadu z Przemysławem Gorgolem jest do przeczytania TUTAJ.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS