Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Linie kolejowe - Śląsk

MIB odpowiada Polaczkowi: LHS do śląskich portów nie dojedzie

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 10.04.2017

 

 

MIB odpowiada Polaczkowi: LHS do śląskich portów nie dojedzie
fot. PKP LHS

 

– Spółka PKP LHS w najbliższych latach nie planuje innych inwestycji niż te związane z poprawą efektywności wykorzystania obecnej linii kolejowej nr 65 – informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Oznacza to, że linia szerokotorowa nr 65 na razie nie zostanie wydłużona ze Sławkowa w kierunku portów śródlądowych w Gliwicach i Kędzierzynie-Koźlu.
Transport morski górą

– Pomimo ożywienia wymiany handlowej Polski z Chinami, w dalszym ciągu śladowy odsetek towarów transportowanych z Azji do Europy przewożony jest z wykorzystaniem transportu kolejowego – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Szymon Huptyś rzecznik prasowy MIB. – Dokładnie jest to ponad 1% całości wymiany towarowej – dodaje.

Na tym szlaku nadal bardziej efektywny jest transport morski. – Jednorazowo jest w stanie przewieźć znacznie większą masę ładunków. Z tego powodu transport kolejowy nie będzie w stanie samodzielnie przejąć większości potoków na tym kierunku. Korzystniejszy pozostaje model, w którym przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury współpracują z polskimi portami morskimi (Gdańsk, Gdynia, Szczecin, Świnoujście) oraz uzupełniają ich ofertę, zamiast dążyć do zajęcia ich pozycji rynkowej – komentuje Huptyś.

To właśnie konkurencyjny transport morski powoduje, że spółka PKP LHS w najbliższych latach nie planuje innych inwestycji niż te związane z poprawą efektywności wykorzystania obecnej linii kolejowej nr 65. Tym samym nie ma planów co do wydłużenia linii szerokotorowej nr 65 ze Sławkowa w kierunku portów śródlądowych w Gliwicach i Kędzierzynie-Koźlu.

Szansa w aktualizacji SRT

– Szczegółowe analizy mogłyby zostać przeprowadzone na etapie aktualizacji obowiązującej Strategii Rozwoju Transportu – informuje rzecznik MIB. Tego samego zdania jest Ministerstwo Gospodarki Morskiej i żeglugi Śródlądowej, które zaznacza, że inicjatywa Jerzego Polaczka może odbyć się w ramach współpracy Ministerstw Rozwoju, Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Infrastruktury i Budownictwa nad aktualizacją Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku.
 
obecna linia PKP LHS i jej proponowane przedłużenie. Rys. Rynek Kolejowy

Jednak zapały są zaraz studzone. – Ze względu na priorytety inwestycyjne zaprezentowane w Założeniach do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016-2020 z perspektywą do roku 2030 (Odrzańska Droga Wodna) należy wskazać na potencjalną możliwość konkurowania transportu kolejowego i transportu śródlądowego w zakresie przewozów masowych – mówi Huptyś. – Jednocześnie, dzięki działaniom podejmowanym przez MIB, koszty ponoszone przez przewoźników kolejowych powinny w kolejnych latach spadać, co uwolni potencjał konkurencyjny transportu kolejowego, zarówno w przewozach ładunków masowych, jak i np. intermodalnych – dodaje.

Dodatkowo, ze względu na aktualny, niski udział żeglugi śródlądowej w wolumenie przewozów towarowych nie prowadzono analiz dotyczących masowego przejęcia przez transport śródlądowy potoków towarów przewożonych obecnie z wykorzystaniem transportu kolejowego.

PKP LHS

Jak podaje MIB – obecnie realizowany jest program inwestycyjny dla istniejącej linii kolejowej nr 65, zarówno w obszarze infrastrukturalnym, jak i taborowym. Przewozy do docelowych klientów i odbiorców realizowane są wydajnie i efektywnie za pośrednictwem sprawnych łańcuchów logistycznych. Dodatkowo, PKP LHS wstąpiła w październiku 2016 roku do komitetu zarządzającego Transkaspijskim Międzynarodowym Korytarzem Transportowym (TMTM). – W najbliższym czasie powinno to umożliwić klientom korzystającym z usług tego przewoźnika na wykorzystanie alternatywnej trasy przy przesyłaniu ładunków w jednostkach intermodalnych w relacjach pomiędzy Chinami a Unią Europejską. Powinno to pozwolić w większym stopniu wykorzystać zarówno potencjał PKP LHS sp. z o.o., jak i Euroterminalu w Sławkowie – informuje przedstawiciel resortu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS