Multiconsult: Aby remont linii średnicowej trwał krócej potrzeba odwagi inwestora - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Linie kolejowe - Warszawa

Multiconsult: Aby remont linii średnicowej trwał krócej potrzeba odwagi inwestora

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 25.04.2018

 

Multiconsult: Aby remont linii średnicowej trwał krócej potrzeba odwagi inwestora
fot. Rynek Kolejowy/ MS

Więcej z regionu:

Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– W naszej ocenie budowa linii średnicowej w terminie krótszym niż 4 lata jest możliwa. Na obecnym etapie inwestycji został wybrany projektant, którego zadaniem będzie również opracowanie fazowania robót, czyli sposobu w jaki ta inwestycja ma przebiegać – mówi Renata Mordak, dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska.
Na początku br. podpisane zostały umowy na projektowanie modernizacji warszawskiej linii średnicowej. Ta część inwestycji będzie kosztować ponad 22 mln zł, a wykonawca ma na realizację zadania 26 miesięcy. Jest to jeden z najistotniejszych etapów przedsięwzięcia z uwagi na to, że określi on w jaki sposób będą prowadzone prace i ile będą one trwały. Mówi się tu nawet o czterech latach robót na jednej z najważniejszych linii kolejowych w Polsce.

Zdaniem firmy Multiconsult Polska, ta inwestycja nie musi trwać tak długo. Wszystko zależy tak naprawdę od zamawiającego i jego podejścia. U inwestora potrzeba odwagi i otwartości na nowe rozwiązania. W Polsce jednak o to trudno.

– Bazując na naszym doświadczeniu możemy powiedzieć, że trochę obawiamy się o jej realizację. Bardzo podobny projekt prowadzimy aktualnie w Gdyni. Przedsięwzięcie to, polegające na zaprojektowaniu układu kolejowego w Porcie Gdynia, tak jak w przypadku Linii Średnicowej w Warszawie, mocno ingeruje w teren miejski. W takiej sytuacji potrzeba mnóstwa uzgodnień np. z samorządem, gestorami sieci, czy innymi jednostkami niezależnymi od PKP PLK. Warszawie tych uzgodnień będzie jeszcze więcej niż w Gdyni – alarmuje Renata Mordak, dyrektor pionu transportu w Multiconsult Polska.

Wspomniane zagrożenia mogą zostać wyeliminowane. Potrzeba jednak odpowiedniego podejścia od strony zamawiającego. – Ciekawym pomysłem, do którego namawialiśmy naszego inwestora w Gdyni jest użycie trybu dialogu konkurencyjnego. Polega on na tym, że zamawiający stawia przed potencjalnym wykonawcą warunek, np. wykonania prac w ciągu 2 lat, z zastrzeżeniem jak najkrótszego wyłączenia torów z ruchu. I to zadaniem wykonawcy jest wskazanie technologii właściwej do realizacja takiego przedsięwzięcia. Taki sposób procedowania wymaga jednak od inwestora odwagi – mówi Renata Mordak.

– Często spotykamy się z sytuacją, w której zamawiający w dokumentacji przetargowej bardzo dokładnie opisuje sposób, realizacji budowy, nie pozostawiając żadnego pola do zaproponowania tańszej lub bardziej efektywnej technologii. Zniechęca to wykonawców do optymalizacji sposobu prowadzenia inwestycji, nawet jeśli jest to dla wszystkich stron bardziej korzystne – komentuje przedstawicielka Multiconsult Polska.

Znane są na świecie przypadki, kiedy stosunkowo duże inwestycje infrastrukturalne, które były realizowane w ekstremalnie krótkim czasie. Przykładem są Chiny gdzie w ciągu 9 godzin wybudowano stację kolejową. Należy jednak zauważyć, że w przypadku tego przedsięwzięcia okres przygotowań i projektu trwał około 2 lat a na budowie pracowało jednocześnie bardzo 1,5 tys. osób.

– Oczywiście przyśpieszenie prac zazwyczaj podnosi koszt wykonania. Wykonawca może w tym przypadku działać dwutorowo. Jedną opcją jest skalkulowanie w ofercie kar za opóźnienia, a drugą propozycja użycia kosztowniejszej technologii – podsumowuje Renata Mordak.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS