Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska i Europa

Stan polskich kolei okiem inżynierów

| Redakcja źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Multiconsult 14.04.2018

 

Stan polskich kolei okiem inżynierów
fot. PKP PLK

Więcej z regionu:

Polska i Europa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polska znajduje się na 4. miejscu w Europie w zestawieniu krajów o najdłuższej sieci linii kolejowych, zaraz za Niemcami, Francją i Włochami. Tylko w 2017 roku podróżowało nią 304 mln pasażerów. Ponadto koleją przewieziono 239,9 mln ton towarów, głównie węgla, kruszywa i materiałów budowlanych. Według statystyk Urzędu Transportu Kolejowego ubiegły rok był najlepszym dla transportu kolejowego od ponad 15 lat, w znacznej mierze przyczyniły się do tego środki pochodzące z UE. Podpisano umowy na ponad 18,5 mld zł oraz w realizacji są projekty o wartości 25 mld zł – wynika z raportu firmy Multiconsult Polska specjalizującej się w konsultingu inżynierskim pt. „Rozwój kolei w Polsce”.
Na jakim etapie jesteśmy i jaką drogę do niego pokonaliśmy

Rynek kolejowy po 1989 roku, pomimo znaczących udziałów w rynku transportowym i rozwiniętej infrastruktury, do perspektywy unijnej 2007-2015 w zasadzie pozbawiony był jakichkolwiek inwestycji. Doprowadziło to do znaczącej degradacji linii. W tym samym czasie Polacy zaczęli także masowo kupować samochody, a zarządcy przeznaczali dodatkowe środki pieniężne na rozbudowę sieci dróg, kosztem realizacji odnowienia infrastruktury kolejowej. Wpłynęło to na opóźnienia w przygotowaniu projektów kolejowych i niewykonywanie planów zakładanych przez kolejne rządy.

Perspektywa finansowa realizacji projektów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 w zakresie udziału całego transportu kolejowego wynosiła 71,7%. W obecnej perspektywie UE 2014-2020 jest to już 73,7%. W porównaniu do udziału energetyki, w tych samych perspektywach finansowych, wynoszącego „tylko” 6,3% i 8% jest to bardzo dobry wynik.

Jak wynika z raportu przygotowanego przez ekspertów firmy Multiconsult Polska pt. „Rozwój kolei w Polsce” znaczący wpływ na rozwój inwestycji kolejowych w Polsce miał przygotowany w 2008 roku dokument „Masterplan dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku”, w którym przedstawiono plany rozwoju transportu kolejowego do 2030 roku. Zapowiedziano w nim m.in. modernizację linii kolejowych, budowę linii dużych prędkości, wdrożenie ERTMS (European Rail Traffic Management), którego celem jest podniesienie atrakcyjności przewozów kolejowych między europejskimi państwami, a także budowę nowych przystanków i węzłów integracyjnych.

Z podsumowania PKP perspektywy finansowej 2007–2015 wynika, że podniesiono prędkość na 2400 km linii, powstało 7860 km nowych torów, 2300 mostów i wiaduktów, 750 nowoczesnych peronów, a 300 stacji zostało poddanych estetyzacji. W 2015 roku oddano do użytku 300 km linii dostosowanych do prędkości 160 km/h, a na niektórych odcinkach do 200 km/h.

W 2016 roku inwestycje PLK zdecydowanie przyspieszyły. Wartości nowych przetargów na modernizację linii kolejowych ogłoszonych w pierwszych dwóch latach programu inwestycyjnego (2015-2016) wzrosły z 25 mln zł do 27 mln zł, co stanowi 40% realizacji Krajowego Programu Kolejowego. Równie dynamiczny był rok 2017 – w ramach tego samego programu podpisano umowy o wartości ponad 18,5 mld zł.

Co nas czeka w niedalekiej przyszłości

Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku obejmuje co najmniej 220 projektów o łącznej wartości 66 mld zł i ok. 9 tys. km linii. Istotne jest zarówno realizowanie inwestycji na głównych szlakach kolejowych, jak i w regionach. W ramach KPK mają być prowadzone m.in. prace na liniach kolejowych nr 7 Warszawa – Lublin (największy projekt KPK), E-75 (Rail Baltica) Warszawa – Białystok, E 20 Warszawa – Poznań, E 30 Kraków – Katowice, linii kolejowej nr 271 Wrocław – Poznań, w Gorzowie Wielkopolskim i na Nadodrzance.

– Ostatnie dziesięć lat obfitowało w dużą ilość inwestycji kolejowych i drogowych. Większość z nich była niezbędna z uwagi na długotrwałe niedokapitalizowanie krajowej infrastruktury transportowej w czasie przemian ustrojowych. Bezdyskusyjne potrzeby w postaci stworzenia kompletnej sieci dróg szybkiego ruchu oraz odtworzenia i modernizacji linii kolejowych doprowadziły do rozpoczęcia dużych kampanii inwestycyjnych. Aktualnie na rynku budowlanym mamy do czynienia z rozkwitem działalności podmiotów gospodarczych z kraju i zagranicy. Obejmuje on także w drugiej linii dostawców materiałów i siły roboczej. Po zrealizowaniu KPBD i KPK należy się spodziewać gwałtownego ograniczenia wydatków na infrastrukturę. Już teraz należy prowadzić działania zmierzające do zniwelowania negatywnych konsekwencji tej zmiany – mówi Renata Mordak, dyrektor Pionu Transportu w Multiconsult Polska.

Warto podkreślić, że program pt. „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku” ustala sposób finansowania oraz warunki realizacji polityki państwa dotyczącej utrzymania infrastruktury kolejowej. Zakłada się, że realizacja programu pozwoli na zapewnienie właściwych paramentów infrastruktury kolejowej, co z kolei stanowić ma wyjście naprzeciw oczekiwaniom przewoźników kolejowych i innych użytkowników infrastruktury. Zgodnie z dokumentem finansowanie kosztów utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządców infrastruktury będzie się odbywało na podstawie wieloletniej umowy zawartej z ministrem do spraw transportu. Umowa ma być gwarancją otrzymania środków w określonej wysokości i wyznaczonych terminach. Rynek dostawców i wykonawców będzie mógł się lepiej przygotować do realizacji kontraktów remontowych i utrzymaniowych. Długoterminowe planowanie jest także szansą na redukcję kosztów tych usług w odniesieniu do dotychczasowych niedoborów w finansowaniu utrzymania infrastruktury kolejowej. Na przestrzeni wielu lat ma doprowadzić do stabilizacji w tym sektorze.

– Polska ma ogromny potencjał rozwoju kolei. Duże miasta w naszym kraju zlokalizowane są w odległości 300-400 km od stolicy –idealnej dla transportu pasażerskiego. Komfort, czas dojazdu z centrum jednej miejscowości do drugiej, możliwość efektywnego wykorzystania podróży – to tylko niektóre z walorów korzystania z kolei, która nie powinna przegrywać z żadnym innym środkiem publicznego transportu. Do tego – po latach notowania spadków – poprawiają się statystyki w przewozach towarowych. Widoczna jest jednak wyraźna potrzeba nowej polityki państwa wspomagającej rozwój przewozów intermodalnych – podsumowuje prezes firmy Multiconsult Polska, Jarosław Wielopolski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS