Stan polskich kolei okiem inżynierów - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska i Europa

Stan polskich kolei okiem inżynierów

| Redakcja źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Multiconsult 14.04.2018

 

Stan polskich kolei okiem inżynierów
fot. PKP PLK

Więcej z regionu:

Polska i Europa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polska znajduje się na 4. miejscu w Europie w zestawieniu krajów o najdłuższej sieci linii kolejowych, zaraz za Niemcami, Francją i Włochami. Tylko w 2017 roku podróżowało nią 304 mln pasażerów. Ponadto koleją przewieziono 239,9 mln ton towarów, głównie węgla, kruszywa i materiałów budowlanych. Według statystyk Urzędu Transportu Kolejowego ubiegły rok był najlepszym dla transportu kolejowego od ponad 15 lat, w znacznej mierze przyczyniły się do tego środki pochodzące z UE. Podpisano umowy na ponad 18,5 mld zł oraz w realizacji są projekty o wartości 25 mld zł – wynika z raportu firmy Multiconsult Polska specjalizującej się w konsultingu inżynierskim pt. „Rozwój kolei w Polsce”.
Na jakim etapie jesteśmy i jaką drogę do niego pokonaliśmy

Rynek kolejowy po 1989 roku, pomimo znaczących udziałów w rynku transportowym i rozwiniętej infrastruktury, do perspektywy unijnej 2007-2015 w zasadzie pozbawiony był jakichkolwiek inwestycji. Doprowadziło to do znaczącej degradacji linii. W tym samym czasie Polacy zaczęli także masowo kupować samochody, a zarządcy przeznaczali dodatkowe środki pieniężne na rozbudowę sieci dróg, kosztem realizacji odnowienia infrastruktury kolejowej. Wpłynęło to na opóźnienia w przygotowaniu projektów kolejowych i niewykonywanie planów zakładanych przez kolejne rządy.

Perspektywa finansowa realizacji projektów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 w zakresie udziału całego transportu kolejowego wynosiła 71,7%. W obecnej perspektywie UE 2014-2020 jest to już 73,7%. W porównaniu do udziału energetyki, w tych samych perspektywach finansowych, wynoszącego „tylko” 6,3% i 8% jest to bardzo dobry wynik.

Jak wynika z raportu przygotowanego przez ekspertów firmy Multiconsult Polska pt. „Rozwój kolei w Polsce” znaczący wpływ na rozwój inwestycji kolejowych w Polsce miał przygotowany w 2008 roku dokument „Masterplan dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku”, w którym przedstawiono plany rozwoju transportu kolejowego do 2030 roku. Zapowiedziano w nim m.in. modernizację linii kolejowych, budowę linii dużych prędkości, wdrożenie ERTMS (European Rail Traffic Management), którego celem jest podniesienie atrakcyjności przewozów kolejowych między europejskimi państwami, a także budowę nowych przystanków i węzłów integracyjnych.

Z podsumowania PKP perspektywy finansowej 2007–2015 wynika, że podniesiono prędkość na 2400 km linii, powstało 7860 km nowych torów, 2300 mostów i wiaduktów, 750 nowoczesnych peronów, a 300 stacji zostało poddanych estetyzacji. W 2015 roku oddano do użytku 300 km linii dostosowanych do prędkości 160 km/h, a na niektórych odcinkach do 200 km/h.

W 2016 roku inwestycje PLK zdecydowanie przyspieszyły. Wartości nowych przetargów na modernizację linii kolejowych ogłoszonych w pierwszych dwóch latach programu inwestycyjnego (2015-2016) wzrosły z 25 mln zł do 27 mln zł, co stanowi 40% realizacji Krajowego Programu Kolejowego. Równie dynamiczny był rok 2017 – w ramach tego samego programu podpisano umowy o wartości ponad 18,5 mld zł.

Co nas czeka w niedalekiej przyszłości

Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku obejmuje co najmniej 220 projektów o łącznej wartości 66 mld zł i ok. 9 tys. km linii. Istotne jest zarówno realizowanie inwestycji na głównych szlakach kolejowych, jak i w regionach. W ramach KPK mają być prowadzone m.in. prace na liniach kolejowych nr 7 Warszawa – Lublin (największy projekt KPK), E-75 (Rail Baltica) Warszawa – Białystok, E 20 Warszawa – Poznań, E 30 Kraków – Katowice, linii kolejowej nr 271 Wrocław – Poznań, w Gorzowie Wielkopolskim i na Nadodrzance.

– Ostatnie dziesięć lat obfitowało w dużą ilość inwestycji kolejowych i drogowych. Większość z nich była niezbędna z uwagi na długotrwałe niedokapitalizowanie krajowej infrastruktury transportowej w czasie przemian ustrojowych. Bezdyskusyjne potrzeby w postaci stworzenia kompletnej sieci dróg szybkiego ruchu oraz odtworzenia i modernizacji linii kolejowych doprowadziły do rozpoczęcia dużych kampanii inwestycyjnych. Aktualnie na rynku budowlanym mamy do czynienia z rozkwitem działalności podmiotów gospodarczych z kraju i zagranicy. Obejmuje on także w drugiej linii dostawców materiałów i siły roboczej. Po zrealizowaniu KPBD i KPK należy się spodziewać gwałtownego ograniczenia wydatków na infrastrukturę. Już teraz należy prowadzić działania zmierzające do zniwelowania negatywnych konsekwencji tej zmiany – mówi Renata Mordak, dyrektor Pionu Transportu w Multiconsult Polska.

Warto podkreślić, że program pt. „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku” ustala sposób finansowania oraz warunki realizacji polityki państwa dotyczącej utrzymania infrastruktury kolejowej. Zakłada się, że realizacja programu pozwoli na zapewnienie właściwych paramentów infrastruktury kolejowej, co z kolei stanowić ma wyjście naprzeciw oczekiwaniom przewoźników kolejowych i innych użytkowników infrastruktury. Zgodnie z dokumentem finansowanie kosztów utrzymania infrastruktury kolejowej przez zarządców infrastruktury będzie się odbywało na podstawie wieloletniej umowy zawartej z ministrem do spraw transportu. Umowa ma być gwarancją otrzymania środków w określonej wysokości i wyznaczonych terminach. Rynek dostawców i wykonawców będzie mógł się lepiej przygotować do realizacji kontraktów remontowych i utrzymaniowych. Długoterminowe planowanie jest także szansą na redukcję kosztów tych usług w odniesieniu do dotychczasowych niedoborów w finansowaniu utrzymania infrastruktury kolejowej. Na przestrzeni wielu lat ma doprowadzić do stabilizacji w tym sektorze.

– Polska ma ogromny potencjał rozwoju kolei. Duże miasta w naszym kraju zlokalizowane są w odległości 300-400 km od stolicy –idealnej dla transportu pasażerskiego. Komfort, czas dojazdu z centrum jednej miejscowości do drugiej, możliwość efektywnego wykorzystania podróży – to tylko niektóre z walorów korzystania z kolei, która nie powinna przegrywać z żadnym innym środkiem publicznego transportu. Do tego – po latach notowania spadków – poprawiają się statystyki w przewozach towarowych. Widoczna jest jednak wyraźna potrzeba nowej polityki państwa wspomagającej rozwój przewozów intermodalnych – podsumowuje prezes firmy Multiconsult Polska, Jarosław Wielopolski.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS