Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Kolej dużych prędkości - Warszawa

Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju stawia na kolej

| Michał Szymajda źródło: Rynek Infrastruktury 21.02.2017

 

 

Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju stawia na kolej
Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju dla koleifot. M. Szymajda, Rynek Kolejowy

Więcej z regionu:

Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ministerstwo Rozwoju (MR) opublikowało Strategię Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030). Rozbudowie infrastruktury transportowej i planom związanym z rozwojem mobilności poświęcono w niej kilkanaście stron. Widoczny jest nacisk na rozwój kolei i poprawę funkcjonowania transportu publicznego. W zakresie infrastruktury drogowej założono jedynie dokończenie zaplanowanej już przez wielu laty sieci krajowych dróg ekspresowych i autostrad. Jakie są więc założenia dla promowanego sektora kolejowego?
Strategia zawiera w sobie kilka programów, które wcześniej opracowało np. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa (MIB). W odniesieniu do kolei wiele założeń w niej odpowiada temu, co można przeczytać w Krajowym Programie Kolejowym. Na przykład: wzrosnąć ma udział masy ładunków transportu intermodalnego w ogólnej masie ładunków przewożonej transportem kolejowym z 4,63% (2015 r.) do 5 lub 6% w roku 2020. Udział linii kolejowych pozwalających na ruch pociągów pasażerskich z prędkością powyżej 160 km/h wzrosnąć ma z 90 km (dane z 2015, choć w rzeczywistości odcinek o którym mowa, między Zawierciem a Olszamowicami, liczy 85 km.) do 350 km w 2023 roku. Średnia prędkość kursowania pociągów towarowych ma wzrosnąć z 27 km/h (2015 r.) do 40 km/h w 2023. Określone wskaźniki nie są więc zaskoczeniem.

Obszary komunikacyjnego wykluczenia

W Strategii czytamy, że niski poziom rozwoju infrastruktury transportowej na obszarach wiejskich jest poważną barierą w rozwoju przedsiębiorczości oraz mobilności na rynku pracy. MR słusznie zauważa, że na większości obszarów wiejskich występuje poważny problem dotyczący braku połączeń w ramach komunikacji publicznej, co skutkuje powstawaniem komunikacyjnych białych plan. Dotyczy to zarówno dróg jak i kolei, choć nierównomierne rozłożenie środków pomocowych z UE w ostatnich latach na ten drugi środek transportu (brak jest niemal nowych linii) skutkuje coraz mniejszą jego konkurencyjnością. Regionalnie najgorsza dostępność dotyczy Polski Wschodniej, Pomorza Środkowego i terenów przygranicznych.

Na co wydawać pieniądze?

Inny problem, to niewielka liczba linii kolejowych, gdzie możemy pojechać z prędkością 160 km/h, a takie, zdaniem MR, konieczne są zwłaszcza między miastami wojewódzkimi. Jest ich jedynie 13% ogółu linii, a ten problem był już obiektem uwag m.in. Najwyższej Izby Kontroli.

Zgodnie z założeniami Krajowego Programu Kolejowego (a także zbieżnie z celami UE) Strategia potwierdza, że w najbliższych latach działania w obszarze transportu kolejowego nakierowane będą na jego większe wykorzystanie w obszarze transportu międzynarodowego, regionalnego, między- i wewnątrz aglomeracyjnego, a także w zakresie przewozów intermodalnych w relacjach międzykontynentalnych (Jedwabny Szlak). Podkreśla się wpływ tych działań na ograniczenie emisji spalin.

Sieć kolejowa w 2030 r., lotniska, porty i drogi wodne


Co do 2020 roku?

Ministerstwo Rozwoju formułuje też całą listę założeń do realizacji do 2020 roku w obszarze kolei. Istotne elementy to na przykład przygotowanie długofalowej i kompleksowej polityki rozwoju transportu (obecnie odpowiada za to Krajowy Program Kolejowy), a także „promocja wzorców zrównoważonej mobilności w polskim społeczeństwie, w tym wykorzystywania transportu publicznego (zwłaszcza transportu kolejowego)”. To punkt nowy w rządowych planach i strategiach, które dotąd niewiele miejsca poświęcały tego typu „miękkim” działaniom. 

Do korzystania z kolei ma też skłonić integracja biletowa pasażerskiego transportu kolejowego z innymi środkami publicznego transportu zbiorowego, znana szerzej pod hasłem „Wspólny Bilet”.

Ministerstwo chce też, by przygotowano mechanizm koordynacji zasad świadczenia usług publicznego transportu zbiorowego na poziomie województwo – powiat – gmina, przy czym należy uwzględnić zmieniające się potrzeby lokalnych społeczności (edukacja, praca, rozrywka), tak aby móc zmniejszyć udział indywidualnego transportu w podstawowych dojazdach, a także przeciwdziałać procesowi niekontrolowanej suburbanizacji.  Ważnym czynnikiem wpływającym na wzrost popularności kolei ma być nowy i zmodernizowany (m.in. dzięki programowi Luxtoreda 2.0) tabor. 

... i do 2030

W perspektywie długofalowej – do 2030 roku – Ministerstwo Rozwoju kładzie nacisk na konieczność zwiększenia udziału projektów z sektora transportu w projektach finansowanych przez Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) a także na efektywne wykorzystanie środków z CEF, którymi Polska będzie dysponować przynajmniej do 2023 roku. Po 2023 roku, można spodziewać się również dalszego zwiększania roli kolejowych przewozów aglomeracyjnych, czemu sporo miejsca poświęcono już w założeniach KPK, które realizowane będą do tej daty.

Za Krajowym Programem Kolejowym powtórzony został postulat połączenia ośrodków wojewódzkich zmodernizowanymi liniami kolejowymi, co najmniej do średniej prędkości kursowania pociągów pasażerskich 100 km/h, oraz konieczność wdrażanie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) na najważniejszych szlakach kolejowych Kontynuowany będzie program przebudowy dworców kolejowych.

Za ostatnimi obietnicami Mateusza Morawieckiego Strategia powtarza też obietnicę sporządzenia analizy możliwości realizacji kolei dużych prędkości i podjęcie decyzji o ewentualnej jej budowie w latach 2020–2030.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS