Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Regulacje - Gliwice

Szeroki tor aż do portu śródlądowego. Były minister ma wizjonerski plan

| Jakub Madrjas źródło: 02.02.2017

 

 

Szeroki tor aż do portu śródlądowego. Były minister ma wizjonerski plan
fot. Śląskie Centrum Logistyki SA

Więcej z regionu:

Gliwice

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Poseł PiS Jerzy Polaczek przedstawił bardzo interesującą koncepcję planistyczną. W interpelacji do premier Szydło proponuje połączenie zapowiadanych koncepcji przywrócenia żeglugi na Odrze z rozwojem kolei.
Propozycja Jerzego Polaczka, posła PiS i byłego ministra infrastruktury, łączy działania podejmowane przez Ministrów Rozwoju, Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Infrastruktury i Budownictwa, których celem jest odnowienie i konkurencyjność żeglugi śródlądowej w Polsce z wykorzystaniem rzeki Odry. Polaczek odnosi się do dokumentów rządowych: Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Planu rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016–2020 z perspektywą do roku 2030, planu ratyfikacji Konwencji AGN (Europejskie Porozumienie w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg o Międzynarodowym Znaczeniu), Krajowego Programu Kolejowego i Programu Budowy Dróg Krajowych.

Zdaniem Jerzego Polaczka, w kontekście wymienionych dokumentów kluczowe będzie odbudowanie pozycji śródlądowych portów – Portu Gliwice i Portu Kędzierzyn-Koźle. Jak wymienia poseł, porty te charakteryzują się atrakcyjną lokalizacją na skrzyżowaniu szlaków komunikacyjnych pomiędzy dużymi aglomeracjami Górnego i Dolnego Śląska. Atutem Portów jest ich położenie w centralnej części Europy, w stosunkowo niedalekiej odległości (300-400 km) od sześciu stolic europejskich: Warszawy, Berlina, Pragi, Wiednia, Bratysławy i Budapesztu. Korzystna jest ich lokalizacja u zbiegu ważnych szlaków komunikacyjnych kolejowych, wodnych i drogowych. – Biorąc pod uwagę powyższe podstawowe informacje, wnioskuję do kierowanej przez Panią Premier Rady Ministrów o pilną analizę i podjęcie stosownych decyzji w celu rozważenia doprowadzenia linii szerokotorowej przez teren województw śląskiego i opolskiego ze Sławkowa do Portów w Gliwicach i w Kędzierzynie-Koźlu – pisze były minister w interpelacji.

Skomunikowanie z portami poprawi konkurencyjność

Zdaniem Jerzego Polaczka, skutkiem podjęcia takiej decyzji byłoby powstanie w tych miastach regionalnych centrów logistycznych o europejskim znaczeniu, które mogą pełnić funkcję rozdrabniania i budowania ładunków celem ich dystrybucji i dalszego transportu drogą wodną z wykorzystaniem rzeki Odry w tej części Europy Środkowej i Basenu Morza Bałtyckiego. – Takie połączenie szerokotorowe od Sławkowa poprzez Gliwice i Kędzierzyn-Koźle da lepszą gwarancję odbudowy gospodarczej tych portów i Morskiego Portu Szczecin – Świnoujście – zapewnia Jerzy Polaczek

– Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że wykorzystanie w Polsce odcinka linii szerokotorowej i skomunikowanie jej z portami Gliwice i Kędzierzyn-Koźle zdecydowanie poprawi konkurencyjność dostarczanych produktów i surowców z kierunku euroazjatyckiego, które z wykorzystaniem sieci kolejowej, rozpoczynając swój bieg z Władywostoku i Szanghaju, mogą kończyć go w polskich portach śródlądowych, a następnie morskich – dodaje były minister. Jak podsumowuje, podjęcie takiej decyzji przeważyłoby o kierunku strumienia ładunków do polskich portów.

Rosjanie konkurencją

Warto zauważyć, że Polska nie jest jedynym krajem, który rozważa wydłużenie kolei o prześwicie 1520 mm w kierunku zachodnim. Cele takie ma bowiem Rosja. W tym tygodniu premier Słowacji Robert Fico i prezes Kolei Rosyjskich Oleg Biełoziorow rozmawiali o budowie szerokotorowej linii kolejowej do Bratysławy i dalej w kierunku Wiednia. Byłaby to bezpośrednia konkurencja dla polskiej linii PKP LHS.

Przygotowanie studium do budowy takiej linii kolejowej Koleje Rosyjskie rozpoczęły już w 2012 roku. Prace budowlane powinny zająć około 5 lat, a inwestycja ma się zwrócić w ciągu 40 lat.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS