Partnerzy serwisu:

 

Komentarze | Drogi - Polska

Mota-Engil: W inwestycjach drogowych nie ma jutra bez dziś

| Piotr Bienias źródło: RI 11.01.2019

zdjęcie autora

Piotr Bienias

Członek zarządu ds. finansowych Mota-Engil Central Europe SA

 

Mota-Engil: W inwestycjach drogowych nie ma jutra bez dziś
fot. Lavas, commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Doceniam wysiłki ministerstwa za przygotowanie, po wielu latach apelowania, pierwszej propozycji waloryzacji i tym samym przyznanie, że sytuacja na rynku dla Generalnych Wykonawców jest nadzwyczajna i trudna. W konsekwencji taka będzie także dla GDDKiA i samego ministerstwa. Naturalnie to dla naszej branży jest jedynie punkt startowy do wypracowania rozwiązania, ponieważ nie rozwiązuje ono problemu branży.
Na pewno dyskusyjne jest indeksowanie jedynie 50% wartości kontraktu, nie znajduję uzasadnienia dla właśnie takiego progu. Ma się to nijak do realnych kosztów ponoszonych w trakcie realizacji projektu. Proszę zauważyć, że na kontraktach realizowanych przy udziale Banku Światowego, a w Mota-Engil mieliśmy takowy, waloryzacji podlega 90% kontraktu. Powinniśmy czerpać ze sprawdzonych na innych rynkach wzorców jeżeli chcemy realnie podejść do rozwiązania naszych problemów.

Ciężko jest mi zgodzić się także na 5% limit waloryzacji, ponieważ obecny poziom cenowy materiałów i usług znacznie przekracza ten próg. Jeżeli zaproponowane rozwiązania mają ustabilizować rynek budowlany, to waloryzacja powinna odzwierciedlać realne wzrosty i spadki cen tak dla obecnych kontraktów jak i przyszłych.

To czego mi brakuje także w rozwiązaniach ministerstwa to systemowego ujęcia rozliczeń z podwykonawcami. Jeżeli zasady jakie zostaną przyjęte mają być sprawiedliwe, a tak zakłada i argumentuje strona publiczna, to analogiczne zasady powinny obowiązywać na linii Inwestor-Wykonawca oraz Wykonawca – Podwykonawca. Identyczny mechanizm powinien zadziałać zarówno gdy rynek rośnie jak i spada. Bez regulacji podwykonawcy nie zrzekną się przychodów jedynie w duchu szeroko pojętej solidarności branżowej.

Najważniejszym punktem niewątpliwego sporu ze stroną publiczną pozostają realizowane obecnie kontrakty. Największy problem dotyczy kontraktów z lat 2016-2017. Trzeba to sobie powiedzieć jasno - dla kształtu rynku budowlanego w Polsce, poziomu jego konkurencyjności, wypłacalności firm, zdolności przerobowych, to rozwiązanie problemu obecnych kontraktów jest kluczowe. Sposób rozliczenia tych kontraktów będzie determinował kształt tego rynku w przyszłości o której teraz dyskutujemy.

Zostawienie zatem dziś realizowanych projektów bez jakiegokolwiek wsparcia będzie błędem za który zapłacimy wszyscy. Ten scenariusz był już raz przerabiany. Szereg podmiotów od lat walczy w sądach, w oparciu, z grubsza o klauzule, które są nam obecnie proponowane. Zatem nie mamy realnych podstaw by sądzić, że teraz będzie inaczej. To czego oczekujemy od strony publicznej to powrót do naszych branżowych propozycji, które w ostatnim czasie wystosowywaliśmy już kilka razy i w kilku wariantach.

Cały sektor finansowy uważnie przygląda się dyskusji, która jest obecnie prowadzona. Podmioty finansowe jeżeli nie redukują ekspozycji, którą mają na sektor budowlany, to co najwyżej utrzymują ją na niezmienionym poziomie przy rosnących potrzebach finansowych wynikających z wysokiej produkcji budowlanej. Presja płynnościowa, dostęp do gwarancji bankowych i ubezpieczeniowych są utrudnione. A są to instrumenty finansowe niezbędne do realizacji dużych projektów budowlanych. Instytucje finansowe, które wspierają naszą działalność zatem także oczekują wsparcia dla sektora i rozwiązania problemów zwłaszcza już prowadzonych kontraktów i wkrótce rozliczanych. Nie ma jutra bez dziś. Musimy dyskutować nad złożonymi propozycjami i szukać nadal rozwiązania, które prawdziwie rozwiąże problemy przed którymi stoimy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5