Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Małopolska

Kraków: Czy powstanie Trasa Łagiewnicka? Wkrótce zdecydują radni

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrasruktury.pl 07.02.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Kraków: Czy powstanie Trasa Łagiewnicka? Wkrótce zdecydują radni
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Małopolska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Trasa Łagiewnicka w Krakowie to technologicznie skomplikowany i ogromny zakresem projekt inwestycyjny. A co za tym idzie – kosztowny. Krakowski magistrat zaproponował, by do jej realizacji powołać spółkę celową. Na ostatniej sesji radni jednak zawiesili przyjęcie powołującej ją uchwały. Ważą się więc losy projektu. Radni zastanawiają się nad potrzebą tej budowy oraz formułą organizacyjno-finansową przedsięwzięcia.
Trasa Łagiewnicka będzie południowo-zachodnim fragmentem tzw. trzeciej obwodnicy Krakowa, której koncepcja sięga lat 90. minionego stulecia. Zadaniem trasy prowadzonej wewnątrz miasta jest zapewnienie szybkich połączeń między dzielnicami oraz odciążenie od ruchu samochodowego centrum miasta, w tym szczególnie zakorkowanych alej 29 listopada i Trzech Wieszczów.

Domknięciem trzeciej obwodnicy są planowane dwie kolejne trasy, tj. Zwierzyniecka i Pychowicka. Odbyły się już konsultacje społeczn ich przebiegów. Miasto jeszcze w tym roku wystąpi o decyzję środowiskową. Natomiast Trasa Łagiewnicka posiada już całkowicie wykupione grunty pod inwestycję oraz uzyskała decyzję środowiskową. Ta inwestycja mogłaby więc już ruszać.

Magistrat chce spółki

Planowana Trasa Łagiewnicka w Krakowie to droga, która ma połączyć ul. Grota Roweckiego ze skrzyżowaniem ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Na 3,7-kilometrowym odcinku aż 2,2 km zostanie poprowadzone w tunelu. Ponadto na 1,7-kilometrowym odcinku przebiegać będzie linia tramwajowa, w tym na 0,7 km w tunelu. Na trasie zostanie zlokalizowanych 5 węzłów komunikacyjnych. Droga będzie miała parametry ekspresowej, a więc otrzyma dwie jezdnie po trzy pasy ruchu.

Koszt budowy Trasy Łagiewnickiej to 1 mld zł netto. Tej inwestycji nie uda się sfinansować z budżetu miasta. Zapewnienie więc finansowania projektu i budowa trasy mają zostać powierzone spółce specjalnego przeznaczenia. Rozwiązanie zaproponowane przez magistrat pozwali miastu odroczyć w perspektywie spłaty finansowych zobowiązań zaciągniętych na inwestycję.

Projekt uchwały powołującej spółkę do budowy Trasy Łagiewnickiej – zgodnie z procedurą – przeszedł pierwsze czytanie na styczniowej sesji Rady Miasta. Drugie, ostatnie czytanie uchwały miało mieć miejsce na sesji 3 lutego. Ten punkt spadł z porządku obrad. Radni otrzymali zbyt późno statut spółki i potrzebują czasu na poznanie dokumentu. Mają ponadto wątpliwości co do zasadności projektu inwestycyjnego.

– Odwlekliśmy decyzję, by móc jeszcze wysłuchać opinii specjalistów oraz mieszkańców, a tym samym ostateczną decyzję podjąć w pełni świadomie. Będzie przecież skutkowała na najbliższe dziesięciolecia zarówno w sensie infrastruktury transportowej miasta, jak też jego finansów. Porównuję tę decyzję do tej, jaką podjął ponad sto lat temu prezydent Józef Dietl nakazując zasypać stare koryto Wisły i wybudować dwupasmową ulicę – tłumaczy w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl radny Andrzej Hawranek.

Oczywiście miasto analizowało możliwość realizacji Trasy Łagiewnickiej przez własne jednostki. – Wówczas najprawdopodobniej inwestycja będzie dużo droższa. Powołanie spółki celowej ma między innymi właśnie przynieść oszczędności – podkreśla radny Hawranek. Chodzi o rozliczenia podatku VAT, czyli o prawo spółki do występowania o jego zwrot. W przypadku tej inwestycji to kwota ok. 230 mln zł. – Ponadto spółce łatwiej negocjować z podmiotami zewnętrznymi w pozyskiwaniu środków na przedsięwzięcie – zaznacza.

Obciążenia w perspektywie nie jednej kadencji

Na obecnym etapie przygotowań inwestycji miasto posiada już potwierdzenie możliwości aplikowania o dofinansowanie w wysokości 100 mln zł z funduszy Unii Europejskiej. Te środki zostaną przeznaczone na realizację trasy tramwajowej. Na podstawie zawartego w ubiegłym roku porozumienia Polskie Inwestycje Rozwojowe zapewnią z kolei około 300 mln zł. Te środki będą wykorzystane w pierwszym etapie finansowania projektu. Pozostała część kosztów zostanie pokryta z kredytu. W tej sprawie miasto podjęło rozmowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym.

Zadanie byłoby realizowane w latach 2016 – 2021, ale spłacanie kredytu rozpoczęłoby się dopiero od 2020 roku. Roczna transza obciążałaby miasto w wysokości maksymalnie 61 mln zł. Spłata zadłużenia tej inwestycji nastąpi dopiero w 2042 roku. Obciążenia miasta mogą się trzykrotnie zwiększyć jeśli kolejne dwie trasy trzeciej obwodnicy – oczywiście z pewny przesunięciem w latach w stosunku do trasy Łagiewnickiej – również zostaną zrealizowane. Każdą wyceniono po 1 mld zł.

Krakowscy radni obawiają się, że obciążenia tą inwestycją zablokują realizację innych miejskich projektów. Andrzej Hawranek zwraca jednak uwagę, że powierzenie przedsięwzięcia spółce zwolni środki zapisane na trzecią obwodnicę w dokumencie Wieloletniej Prognozy Finansowej. Zatem będzie można je skierować na inne miejskie zadania. Radny Hawranek równocześnie przyznaje, że choć on w swojej opinii skłania się za budową, to jednak zdania w samej radzie w tej sprawie są podzielone. Między innymi formułowany jest pogląd, że przy obecnym układzie komunikacyjnym i istniejących połączeniach Trasa Łagiewnicka (i w ogóle trzecia obwodnica) przestaje być pilną realizacją.

Bogusław Kośmider, przewodniczący Rady Miasta, podczas debaty sejmiku w trakcie pierwszego czytania uchwały o spółce, zwrócił uwagę na to, że decyzja ustanowienia spółki unieruchomi działania nad alternatywnymi rozwiązaniami transportowymi. Chodzi w tym przypadku o metro, za którym w referendum opowiedzieli się krakowianie. W wypowiedziach dla mediów radny Grzegorz Stawowy podkreślił, że decyzja o budowie Trasy Łagiewnickiej powinna zapaść dopiero po ostatecznym rozstrzygnięciu sprawy metra.

Trasa czy metro?

– Trzecia obwodnica jest potrzebna miastu. Zdecydowanie poprawi sytuację w ruchu, jaki panuje w centrum, a szczególnie odciąży al. Trzech Wieszczów. W tej chwili aleja jest kanałem transportowym. Nowa trasa ograniczyłaby tam ruch samochodowy, ochroniła ten obszar przed hałasem i szkodliwą emisją do powietrza oraz uczyniła tamtejszą przestrzeń publiczną przyjaźniejszą mieszkańcom – mówi portalowi RynekInfrastruktury.pl Stanisław Albricht z krakowskiej Pracowni Planowania i Projektowania Systemów Transportowych. – Pierwszy odcinek trzeciej obwodnicy, a więc Trasa Łagiewnicka, jednak nie poprawi sytuacji w Krakowie. W skali miasta nie ma dużego znaczenia, ale jest ważna dla mieszkańców dużego osiedla Kurdwanów i części Podgórza. Trasa Łagiewnicka to początek rozwiązywania komunikacyjnego problemu – dodaje ekspert w dziedzinie transportu.

Zdaniem Stanisława Albrichta miastu przydałaby się zarówno trzecia obwodnica, jak też i metro. Jednak gdyby musiał wybierać postawiłby na metro. – Pozwoli ograniczyć ruch samochodowy w centrum, w tym również w al. Trzech Wieszczy. Nawet jedna linia metra już spowoduje, że duża część podróżujących przesiądzie się z samochodów – argumentuje.

Odnosząc się do analizowanej ostatnio koncepcji kierunku rozwoju transportu w Krakowie, zakładającej budowy jednej linii lekkiego metra i dwóch linii metrobusu, ekspert zwrócił uwagę na ograniczoną przestrzeń ulic i brak tym samym możliwości wprowadzenia metrobusów. Zwrócił uwagę, że rozpatrywane warianty należałoby uzupełnić dodatkowym zakładającym powstanie trzeciej obwodnicy z wpisanymi liniami metrobusu. To rozwiązanie zdecydowanie ograniczyłoby przejazdy przez centrum Krakowa.

Rozstrzygnięcie pilnie potrzebne

Magistratowi zależy na pilnym podjęciu decyzji w sprawie spółki. To już bowiem jest grą na czas. Projekt Trasy Łagiewnickiej praktycznie jest przygotowany do podjęcia prac projektowych i budowlanych, określone też zostały źródła finansowania. Opóźnienie decyzji oznacza przesunięcia czasowe w procesie rejestracji spółki i jej ukonstytuowania, a to z kolei stawia pod znakiem zapytania realność zaplanowanego montażu finansowego. Po prostu miasto straci zapewnione mu zewnętrzne dofinansowanie. Na sesji Rady Miasta, zaplanowanej w drugiej połowie lutego, zapewne sytuacja rozstrzygnie się ostatecznie.

Planowana spółka do budowy Trasy Łagiewnickiej będzie realizowała projekt w formule projektuj – buduj. Zgodnie z założeniami zawrze ona wieloletnią umowę na świadczenie usług publicznych z gminą miejską Kraków. Oznacza to, że zajmie się utrzymaniem Trasy Łagiewnickiej oraz utrzymaniem wiodącej nią trasy tramwajowej. Dzięki temu będzie miała dochody z tytułu świadczenia tych usług. Jej też pewnie zostaną powierzone budowy następnych fragmentów trzeciej obwodnicy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS