Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Kraków

Kraków: Trasa Łagiewnicka na finiszu przygotowań

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 11.09.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Kraków: Trasa Łagiewnicka na finiszu przygotowań
fot. Pixabay

Zobacz więcej na temat:


Inwestycje drogowe

Więcej z regionu:

Kraków

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Europejski Bank Inwestycyjny, dysponent Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS), Bank Gospodarstwa Krajowego jako krajowa instytucja kredytująca oraz Polski Fundusz Rozwoju – to najważniejsi partnerzy Krakowa w montażu finansowym projektu Trasy Łagiewnickiej. W tę składankę środków wejdzie również unijna dotacja z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), przeznaczona na planowany w przebiegu trasy odcinek linii tramwajowej.
Projekt Trasy Łagiewnickiej realizuje miejska spółka celowa o tej samej nazwie, która została powołana w tym roku na podstawie przyjętej 17 lutego br. uchwały Rady Miasta. To przedsięwzięcie rozpoczyna domykanie trzeciej obwodnicy Krakowa, na którą w przyszłości złożą się jeszcze dwie inne trasy: Pychowicka i Zwierzyniecka. Zadaniem obwodnicy będzie usprawnienie ruchu między dzielnicami miasta.

Trasa więcej niż zwykła droga

Termin zakończenia budowy pierwszego fragmentu wewnętrznego obejścia krakowskiego śródmieścia wyznaczono na koniec 2020 roku, co zapisane zostało w niedawno ogłoszonym przetargu na przygotowanie inwestycji w formule zaprojektuj i buduj. Trasa Łagiewnicka będzie w klasie technicznej drogi głównej ruchu przyspieszonego. Jej długość wyniesie 3,7 km, w tym długość podwójnej linii tramwajowej sięgnie 1,7 km.

Technicznie jest to dość skomplikowana inwestycja, przede wszystkim ze względu na obiekty inżynierskie. Na trasie powstaną cztery tunele drogowe, tunel tramwajowy, most na Wildze oraz kładka pieszo-rowerowa. Zewnętrzne płaszczyzny tuneli zostaną zagospodarowane pod infrastrukturę miejską. Tam zostanie zlokalizowane centrum zarządzania ruchem, będą przebiegały wydzielone ścieżki rowerowe, powstanie park i ogródek jordanowski, a także zostaną wybudowane obiekty sportowe.

Szacunkowy koszt realizacji Trasy Łagiewnickiej sięga około 1,3 mld zł. Spółka Trasa Łagiewnicka na jej realizację chce pożyczyć pieniądze z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a dokładnie z zarządzanego przez tę instytucję Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS), będącego instrumentem finansowym tzw. planu Junckera. Spółka zabiega o pożyczenie kwoty równej połowie kosztów tego przedsięwzięcia, a więc o maksymalny 50-procentowy wkład, o jaki można występować do tego funduszu. Taki właśnie zamiar deklarował Jerzy Marcinko – prezes spółki Trasa Łagiewnicka, podczas niedawnej konferencji „Plan Inwestycyjny dla Europy z perspektywy Polski”, poświęconej europejskiemu planowi rozwoju gospodarczego, która miała miejsce w Krakowie.

Montaż środków z EBI u podstawy

Z założenia pieniądze kierowane na projekty z funduszu zarządzanego przez EBI mają działać mnożnikowo, a więc dodatkowo przyciągać środki pochodzące z innych, różnych zewnętrznych źródeł. Samo więc uczestnictwo EBI w projekcie ułatwia pozyskanie komercyjnych banków w konstruowaniu montażu finansowego. Tym samym zapewnia domknięcie finansowe zadania i jego szybką realizację. Istotną też zaletą współpracy z EBI jest przede wszystkim szansa pozyskania wkładu na realizację projektu, którego spłata może być rozłożona na dłuższy czas niż ma to miejsce w przypadku zobowiązań wobec innych instytucji finansowych. I co ważne: o środki z EFIS można ubiegać się na przedsięwzięcia – oczywiście poza tym, że ważne społecznie i gospodarczo oraz ekonomicznie uzasadnione – skomplikowane, trudne do spięcia finansowego, a więc na takie którym banki komercyjne nie chcą udzielać pełnego kredytowania.

Krakowski projekt podlega teraz analizie EBI. I ma duże szanse na pozyskanie środków EFIS, co też na wspomnianej konferencji zostało podkreślone przez przedstawicieli polskiego biura EBI. Tę pewność daje finansowa struktura przedsięwzięcia, zapewniająca spłatę zobowiązań przede wszystkim z cyklicznego, wnoszonego aż do 2041 roku dokapitalizowania spółki przez miasto.

Pożyczki podporządkowanej udzieli z kolei Polski Fundusz Rozwoju. Już po miesiącu od przyjęcia uchwały o powołaniu jednoosobowej spółki gminnej zostało podpisane porozumienie Gminy Miejskiej Kraków z PFR. Ponadto udziałowcem w tym montażu środków na inwestycję będzie Bank Gospodarstwa Krajowego, wybrany przez spółkę po wcześniej wykonanym badaniu rynku instytucji kredytujących. Dodatkowo, na powiązany z Trasą Łagiewnicką projekt budowy linii tramwajowej spółka uzyska unijną dotację. To przedsięwzięcie ujęto w Wykazie Projektów Zidentyfikowanych w ramach trybu pozakonkursowego POIiŚ.

Wydatki inwestycyjne na realizację projektu będą ponoszone od 2017 roku do 2020, w tym większość środków – aż 70 procent – pochłonie budowa drogi, natomiast linia tramwajowa pozostałą część nakładów. Rok 2017 będzie przede wszystkim czasem przygotowania dokumentacji i pozyskania decyzji administracyjnych.

Część obwodnicy z tramwajowym priorytetem

Trasa Łagiewnicka to połączenie drogowe pomiędzy osiedlem Ruczaj, tj. ul. Zakopiańską, a osiedlami Wola Duchacka i Kurdwanów. Za pośrednictwem projektowanych węzłów (skrzyżowań) oraz jezdni serwisowych obsługiwać będzie przyległe do niej tereny. Droga zostanie poprowadzona od skrzyżowania z ul. Grota - Roweckiego do skrzyżowania z ulicami Halszki i Beskidzką. Natomiast planowany na trasie odcinek torowiska zostanie włączony do istniejącej trasy tramwajowej w ul. Zakopiańskiej oraz do pętli tramwajowej w rejonie skrzyżowania z ul. Halszki.

Trasa Łagiewnicka jest pierwszą realizowaną drogą z trzech składających się na trzecią obwodnicę. Pierwszą z dwóch powodów. Jak tłumaczy Krzysztof Migdał – dyrektor ds. technicznych w spółce Trasa Łagiewnicka, po pierwsze projekt posiada ważną decyzję środowiskową, a po drugie – to właśnie na przebiegu tego fragmentu przyszłej trzeciej obwodnicy zaplanowano linię tramwajową. Zgłoszono też jej budowę do POIiŚ jako zadanie komplementarne, a więc integrujące istniejące środki transportu publicznego.

– Linia tramwajowa skróci czas przejazdu pomiędzy ulicami Grota - Roweckiego, Kampusem UJ a Bieżanowem i Kurdwanowem. Tramwaj poprowadzony wydzielonym torowiskiem w układzie tunelowym dojedzie do Łagiewnik, a stamtąd do ul. Grota - Roweckiego i do nowo wybudowanej linii tramwajowej w kierunku Kampusu UJ. Generalnie to usprawni komunikację po stronie południowej Krakowa. Rozbudowa połączenia tramwajowego przede wszystkim przyczyni się do podniesienia atrakcyjności transportu zbiorowego w tym rejonie, a co za tym idzie: do zmniejszenia natężenia ruchu drogowego – przytacza argumenty Krzysztof Migdał.

Z kolei droga w tym rejonie miasta wypełni lukę brakującego dobrego połączenia samochodowego. Obecnie kierowcy muszą pokonywać obciążone ruchem skrzyżowanie w Łagiewnikach bądź kierować się na obwodnicę autostradową. – Trasa Łagiewnicka będzie więc dodatkowym połączeniem dzięki któremu ten ruch ze skrzyżowania w Łagiewnikach zostanie zdjęty w części i przeprowadzony dość wygodnym układem tunelowym, zapewniając sprawny ruch międzydzielnicowy. Będzie też możliwe uruchomienie nowych linii autobusowych na odcinkach, na których nie jest planowana komunikacja tramwajowa, a więc posłuży poprawie w tym rejonie miasta zarówno ruchu indywidualnego, jak też komunikacji publicznej – tłumaczy Krzysztof Migdał.

Jednak pełne usprawnienie międzydzielnicowego ruchu drogowego warunkują budowy dwóch kolejnych tras, tj. Pychowickiej i Zwierzynieckiej, domykających trzecią obwodnicę od zachodu. Teraz jednak trudno przewidzieć kiedy one powstaną. Konsultacje społeczne wskazały szereg kontrowersji i obaw, które wzbudzała szczególnie Trasa Pychowicka wskazywana jako zagrożenie dla obszarów cennych przyrodniczo. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, odpowiedzialny za przygotowanie projektów tych tras, zdecydował o opracowaniu dodatkowej analizy techniczno-ekonomicznej, respektując w ten sposób postulaty mieszkańców i uchwałę Rady Miasta nawołującą do ponownego zweryfikowania założeń. – Po jej opracowaniu będziemy wiedzieli o jakich parametrach tras mówimy i o co w ramach decyzji środowiskowej powinniśmy się starać – zaznacza Michał Pyclik z ZIKiT.

O trasie pisaliśmy też TUTAJ 

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS