Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Kwieciński dla RI: Kolej nie wykorzysta wszystkich funduszy unijnych

| Emilia Derewienko źródło: RynekInfrastruktury 21.12.2015

PARTNER DZIAŁU


 

Kwieciński dla RI: Kolej nie wykorzysta wszystkich funduszy unijnych
fot. RK

 

– Wiemy już na pewno, że nie wydamy wszystkich pieniędzy z funduszy unijnych na lata 2007-2013. Możemy np. stracić część z 20 mld zł, które pierwotnie planowaliśmy wydać na kolej. Przy poprzedniej perspektywie unijnej popełniono kilka kluczowych błędów, dlatego przy inwestycjach z kolejnej perspektywy chcemy wyciągnąć wnioski – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Jerzy Kwieciński, wiceminister rozwoju.
W momencie formowania się nowego rządu wiadomo było, że kwota niewydanych pieniędzy unijnych ze starej perspektywy wynosiła 30 mld zł. Branża kolejowa była zagrożona utratą dużej części z tej puli. Sposobem ratowania pieniędzy było m.in. porozumienie Pesy i PKP Intercity, w myśl którego pieniądze za pociągi Pesa Dart będą zabezpieczone na depozycie i wypłacone po potwierdzeniu gotowości pojazdów.

Ogromna strata dla kolei

Jak jednak dowiedzieliśmy się od wiceministra rozwoju, Jerzego Kwiecińskiego, zagrożonych jest kilka miliardów zł z puli na infrastrukturę kolejową. – Chodzi o ok. 5-6 mld zł. Zapewne skończy się na mniejszej kwocie, ale całości raczej na kolei nie zagospodarujemy – poinformował w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Jerzy Kwieciński.– Wiemy, że na pewno nie wykorzystamy na projekty kolejowe wszystkiego z kwoty ok. 20 mld zł, którą mieliśmy do dyspozycji w tym sektorze. Porozumienie Pesy i PKP Intercity ma znaczenie, ale uratowało tylko pewną część pieniędzy. To był najbardziej zagrożony projekt i teraz trzymajmy kciuki, aby wszystko potoczyło się według uzgodnień – komentuje wiceminister.

Istotnie, kwota, na którą opiewa porozumienie Pesy i PKP Intercity w celu ratowania środków unijnych to jedynie część niewykorzystanej puli. Wartość kontraktu to zaledwie 1,08 mld zł. Wiceminister zapewnia jednak, że pozostałe branże z zakresu infrastruktury nie są zagrożone utratą pieniędzy. – Środki na drogi są. Będziemy teraz korzystać z nadwyżek np. w inwestycjach drogowych, aby zasilić je z obszarów, w których nie wykorzystaliśmy wszystkich środków unijnych – zapewnia wiceminister rozwoju. – Stosujemy mechanizm nadkontraktacji, by mieć gotowe projekty do zagospodarowania wolnych środków, także tych generowanych np. z oszczędności w realizowanych inwestycjach czy wynikających z wahań kursu złotego do euro – podkreśla Jerzy Kwieciński.

Gdzie jest błąd?

Jerzy Kwieciński tłumaczy, że obecna sytuacja, związana z niewykorzystaniem wszystkich funduszy unijnych, to wynik kilku kardynalnych błędów. – Wystąpił błąd z planowaniem i właściwym rozłożeniem inwestycji w czasie, wszystkie fundusze powinny bowiem być wydane do końca 2015 roku. Należy także pamiętać, że pieniądze muszą być podporządkowane osiąganiu pewnych celów, a nie samemu wydawaniu. Mam wrażenie, że kwestia realizacji polityki spójności pod względem osiągania celów była odkładana na bok przez, co najmniej, ostatnie dwa lata. W związku z tym nie było żadnego bodźca, fundusze przestały być priorytetem – wylicza wiceminister w rozmowie z „RynkiemInfrastruktury.pl”.

Wiceszef resortu deklaruje, że obecny rząd wyciągnie wnioski z popełnionych błędów. Obecnie realizowany jest plan naprawczy dla starej perspektywy, aby jak najmniej stracić z unijnych środków. – Łączy się to bezpośrednio z najważniejszymi celami ministerstwa rozwoju, a więc m.in. przygotowaniem planu przyspieszenia wydatków w nowej perspektywie. Wydatki na koniec tego roku będą znikome, co oznacza, że nowe fundusze unijne nie przekładają się na rozwój kraju. Dlatego też chcemy przygotować koncepcję polityki rozwojowej na najbliższe lata i przełożyć ją na dokumenty strategiczne – podsumowuje Jerzy Kwieciński.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS