Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Linie kolejowe - Polska

Kwieciński: Możemy być dumni z PKP Cargo i PKP LHS

| Redakcja źródło: RynekInfrastruktury.pl 22.07.2016

 

 

Kwieciński: Możemy być dumni z PKP Cargo i PKP LHS
fot. Ministerstwo Rozwoju

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ministerstwo Rozwoju stawia na przemysł. O tym w jaki sposób państwo powinno wspomagać polskich przedsiębiorców oraz o roli kolei w budowie silnej gospodarki rozmawiamy z Jerzym Kwiecińskim, sekretarzem stanu w Ministerstwie Rozwoju.
RynekInfrastruktury.pl: Od pewnego czasu Ministerstwo Rozwoju kładzie nacisk na reindustralizację kraju. Czy w ramach tego procesu mieści się rozwój infrastruktury?

Jerzy Kwieciński, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju: W „Planie na rzecz odpowiedzialnego rozwoju” zaprezentowanym przez Wicepremiera Morawieckiego reindustrializacja jest jednym z pięciu filarów, może nawet tym najważniejszym. W realizację Planu, w każdym jego wymiarze, będziemy inwestowali duże pieniądze, wykorzystując środki publiczne, w tym oczywiście unijne i pobudzając kapitał prywatny.

Uważamy, że jest to ogromna szansa, nie tylko w wymiarze krajowym ale również wymiarze regionalnym, bo budując infrastrukturę techniczną będziemy bardzo silnie pobudzali przemysł, który jest związany z tą infrastrukturą. Przykładowo na infrastrukturę kolejową skierujemy co najmniej 67 miliardów złotych, a zatem są to środki jakich nasza kolej nigdy dotąd nie widziała. Przypomnę, że w ostatnich latach kolej zrealizowała projekty za ok. 20 mld złotych, więc wzrost jest bardzo wyraźny. Jest to szansa nie tylko na poprawę transportu, ale i pobudzenie całego przemysłu, jaki jest z tym sektorem związany: od tych którzy budują podzespoły elektroniczne, szyny, rozjazdy, elementy sieci trakcyjnej po firmy wykonawcze w budownictwie, producentów taboru i operatorów transportu kolejowego. W efekcie zyska na tym znacząca część gospodarki.

Jako przykład podał Pan kolej, ale tutaj akurat sytuacja jest niepewna. Minister Adamczyk nie raz mówił o pustych szufladach jakie zastano w PKP PLK. Czy realizacja tych projektów w terminie jest w ogóle możliwa?

Taka jest rzeczywiście obecna sytuacja. O ile w infrastrukturze drogowej projekty były przygotowywane i możemy w tej chwili spokojnie realizować kolejne inwestycje to na kolei takich projektów nie mamy. Jest to o tyle niezrozumiałe, że zarówno eksperci, jak i wcześniejsze rządy, w tym minister rozwoju regionalnego a później infrastruktury i rozwoju, mieli od lat świadomość, że priorytety unijne się zmienią i nacisk będzie położony na rozwój bardziej przyjaznego środowisku transportu kolejowego. Wszyscy wiedzieli, że konieczne będzie przygotowanie kolejnych projektów i jest dla mnie absolutnie niezrozumiałe, że mając doświadczenia okresu przedakcesyjnego, a zwłaszcza z lat 2004-2006 oraz perspektywy 2007-2014, nie udało się przygotować nowych projektów i dokumentacji na te projekty. To jest dla nas teraz główne wyzwanie, nad rozwiązaniem tego problemu pracuje Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz CUPT i spółki kolejowe. Wszyscy staramy się zrobić wszystko, żeby przyspieszyć proces inwestycyjny w PKP PLK.

Na kolei mamy także przypadek PKP LHS – spółki, która przez ostatnie lata nieustannie przynosiła zyski i była w stanie samodzielnie zmodernizować infrastrukturę.

PKP LHS jest rzeczywiście bardzo ciekawym przypadkiem. To spółka chyba lepiej znana w Brukseli niż w Warszawie. Wszyscy słyszymy o PKP SA, PKP PLK, PKP Cargo, a o PKP LHS nie mówi się prawie wcale. To nie znaczy jednak, że nic nie robiła. Warto sobie uświadomić, że od początku działalności przeznaczyła na inwestycje, i to ze środków własnych, bez wsparcia z funduszy europejskich, ponad miliard złotych. Wszystko to na Zamojszczyźnie i Lubelszczyźnie, czyli niezbyt bogatych regionach kraju. To ogromny sukces. W międzyczasie PKP LHS wywalczyła sobie także korzystne zapisy w prawie unijnym, w rozumieniu którego jest teraz przewoźnikiem regionalnym. To także nie było łatwe.

Naturalnym jest, żeby taki podmiot jak PKP LHS został „wciągnięty” w nasze programy inwestycyjne. Warto pamiętać o tym, że mówimy tutaj o wydatkowaniu środków nie tylko na projekty unijne, ale także na takie, które są istotne z punktu widzenia polityki transportowej czy zagranicznej państwa. Ostatnio wiele się dzieje w kwestiach związanych z koncepcją Nowego Jedwabnego Szlaku, czyli połączenia kolejowego z Chin do Europy. Spółka PKP LHS mogłaby tu mieć istotną rolę do odegrania, może nawet przy współdziałaniu i zaangażowaniu kapitału z Państwa Środka.

Taka spółka jak PKP LHS może także skorzystać na inwestycjach dofinansowanych z tzw. Planu Junckera, realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych. To stabilny podmiot, który odnalazł się we współczesnej gospodarce i może się pochwalić wysoką rentownością. Warto o rozwój takich firm dbać.

Bardzo byśmy chcieli, żeby PKP LHS uczestniczyła w procesach wpisujących nas wszystkich w globalny kontekst gospodarczy. Rozwijanie współpracy z naszymi wschodnimi sąsiadami, zapewnienie sprawnego przewozu z i do Chin, to są sprawy ważne nie tylko dla nas, ale dla całej Europy.

PKP Cargo było pierwszym polskim przewoźnikiem, który wyszedł poza granice kraju.

PKP Cargo może stać się polskim championem w segmencie przewozów towarowych. Tego nie da się zrobić bez wyjścia na zewnątrz i zależałoby nam na tym, żeby pozycja tej firmy dalej rosła na rynku europejskim. Niestety, nadal w Polsce nie wykorzystujemy potencjału kolei – zarówno pod względem infrastruktury, jak i skali przewozów, a w odniesieniu do innych środków transportu, kolej wypada blado. Chcemy to zmienić, dlatego zrobimy wszystko, by wszystkie pieniądze przeznaczone na inwestycje kolejowe efektywnie wykorzystać, z pożytkiem dla całej gospodarki. Z silniejszym rynkiem krajowym PKP Cargo byłoby jeszcze ważniejszym graczem i miałoby jeszcze większe możliwości na zewnątrz. Naszą rolą, jako Ministerstwa Rozwoju, jest wspieranie takich firm jak PKP LHS czy PKP Cargo, tworzenie dla nich warunków, w których będą mogły swobodnie rozwijać się i poszerzać rynki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS