Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Autostrady - Łódź

Łódź: Problemy z hałasem przy A1

| Roman Czubiński źródło: 18.07.2016

PARTNER DZIAŁU


 

Łódź: Problemy z hałasem przy A1
Autostrada A1 wkrótce po otwarciufot. Roman Czubiński

Zobacz więcej na temat:

GDDKiA
A1
Hałas

Więcej z regionu:

Łódź

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mieszkańcy domów położonych w promieniu kilometra od wschodniej autostradowej obwodnicy Łodzi skarżą się na hałas wywoływany przez pojazdy. Oczekują od GDDKiA wybudowania dodatkowych ekranów akustycznych lub wykupienia swoich nieruchomości. Dyrekcja zapowiada zlecenie dodatkowych analiz i – w razie potrzeby – nakłonienie wykonawców do podjęcia odpowiednich kroków.
Problem dotyczy położonych najbliżej nowego odcinka autostrady osiedli domów jednorodzinnych na wschodzie Łodzi, takich jak Mileszki, Andrzejów i Feliksin, oraz podłódzkich miejscowości, jak Skoszewy czy Stróża. Zarzutom pod adresem samej inwestycji towarzyszą zastrzeżenia dotyczące polityki informacyjnej: mieszkańcy utrzymują m. in., że przed rozpoczęciem inwestycji pokazywano im inne projekty, niż ten, który w rzeczywistości zrealizowano (różnica polegała właśnie na obecności ekranów). Twierdzą też, że jak dotąd nikt z GDDKiA nie spotkał się z nimi w tej sprawie.

Mieszkańcy: Hałas zwiększył się trzykrotnie

Według pomiarów przeprowadzonych w jednym z domów położonych 200 m od drogi przy pomocy aplikacji w telefonach komórkowych, natężenie hałasu potrafi osiągnąć nawet 75 dB. Tymczasem w myśl rozporządzenia ministra środowiska z 2012 r. w przypadku zabudowy jednorodzinnej dopuszczalne normy hałasu wynoszą 61 dB w dzień i 56 dB w nocy. Ponieważ mowa o skali logarytmicznej, a nie liniowej, 3 decybele różnicy oznaczają, że jest 2 razy ciszej lub głośniej. Jak ocenia jedna z mieszkanek, w porównaniu do stanu przed oddaniem autostrady do ruchu poziom hałasu na jej posesji zwiększył się trzykrotnie. Problem jest odczuwalny zarówno w dzień, jak i w nocy.

Przyczyny tego stanu poszkodowani upatrują w niedostatecznej liczbie ekranów akustycznych. – Ekrany akustyczne nie stoją we wszystkich miejscach, w których powinny się znaleźć, a te, które zostały postawione, potęgują jeszcze hałas dochodzący np. od Rokicińskiej – twierdzi jeden z mieszkańców. 

Mieszkańcy twierdzą, że część winy za ich sytuację ponosi także łódzki Urząd Miasta, który nie wskazał ich osiedli jako obszaru zagrożonego akustycznie. GDDKiA temu zaprzecza. – Mamy dokumenty przekazane przez Urząd Miasta, w których tereny zabudowane w pobliżu autostrady są zaznaczone jako chronione przed hałasem – odpowiada rzecznik łódzkiego oddziału Maciej Zalewski.

Protestujący zapowiadają, że jeśli ich postulaty nie zostaną szybko spełnione, mogą posunąć się nawet do zablokowania autostrady. – Chcemy korzystać z naszych nieruchomości, móc spokojnie spać i wypuszczać dzieci do ogrodów. Domagamy się budowy ekranów jak najszybciej, a nie np. za rok. GDDKiA nie może oszczędzać na inwestycjach naszym kosztem – mówi jeden z nich. Niektórzy wskazują jako alternatywę wykupienie przez GDDKiA wszystkich domów w promieniu kilometra od autostrady.

GDDKiA: Przyspieszymy analizę

Dyrektor łódzkiego oddziału GDDKiA Maciej Tomaszewski zapewnia, że podchodzi do sprawy poważnie. – Kiedy zaczęły wpływać takie sygnały, poleciłem ich gromadzenie. Będziemy zbierali je do końca lipca. Potem wytypujemy miejsca, które budziły najwięcej zastrzeżeń, i przeprowadzimy w nich wstępna ocenę hałasu – zapowiada. Zwykle ponowna ocena porealizacyjna następuje po roku, kiedy ruch jest już ustabilizowany, teraz jednak ze względu na skalę zjawiska zarządca drogi planuje ją przyspieszyć.

– Przede wszystkim musimy sprawdzić natężenie hałasu. Pamiętajmy, że autostrada powstała w trybie „zaprojektuj i wybuduj”, a więc to wykonawca odpowiada za zabezpieczenie otoczenia tak, by nie były w nim przekroczone normy hałasu – przypomina dyrektor. Jeśli ponowna ocena wykaże przekroczenie norm, zostanie zaprojektowane dodatkowe zabezpieczenie pozwalające na obniżenie hałasu. Może to być ustawienie dodatkowych ekranów, podwyższenie istniejących, przeszkody ziemne lub dodatkowa roślinność.

Trudno powiedzieć, ile czasu minie, zanim te rozwiązania zostaną wcielone w życie. – Około 10 sierpnia odbędzie się posiedzenie Rady Budowy, na której wykonawca zostanie poinformowany o wynikach analizy. Do końca miesiąca będzie miał czas na odpowiedź. Będziemy reagować w ramach kontraktu, pamiętając, że musimy wydawać pieniądze Skarbu Państwa w sposób racjonalny – zaznacza Tomaszewski.

– Tego rodzaju sytuacje mają miejsce praktycznie przy każdej większej inwestycji. Sposób rozchodzenia się dźwięku jest trudny do przewidzenia. Dołożymy starań, żeby przy pomocy tych narzędzi, które daje nam prawo, wyeliminować niedogodności dla mieszkańców – podsumowuje rzecznik Zalewski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS