Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - łódzkie,Stryków

Łódzki odcinek A1 w liczbach

| Emilia Derewienko źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Strabag 30.06.2016

 

 

Łódzki odcinek A1 w liczbach

Zobacz więcej na temat:

autostrady
Strabag
Budimex
A1

Więcej z regionu:

łódzkie
Stryków

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Konsorcjum firm Strabag i Budimex ukończyło budowę dwóch z trzech odcinków autostrady A1 Stryków-Tuszyn. Łącznie całe zadanie obejmowało budowę 40 km autostrady i zostało podzielone za 3 kontrakty. Odcinki I i III realizowane przez konsorcjum Strabag-Budimex obejmują po 15 km. Łączna wartość obu odcinków to 540 mln PLN netto.
Odcinek I tzw. wschodniej obwodnicy Łodzi należał do konsorcjum, w którym liderem był Strabag, odcinkowi trzeciemu przewodził Budimex. Umowy podpisano w październiku 2014 roku i obejmowały kontynuację prac poprzedniego wykonawcy, konsorcjum Polimex-Mostostal.

– Dziękuję za współpracę naszemu konsorcjantowi, z którym już po raz kolejny połączyliśmy siły przy realizacji jednego z kluczowych projektów infrastrukturalnych. Był to kontrakt wymagający od nas wszystkich dużej mobilizacji, wiedzy i kreatywności. W październiku 2014 roku rozpoczęliśmy projekt, gdzie oprócz prac budowlanych konieczne były liczne optymalizacje. Skutecznie wywiązaliśmy się z zadania – mówi Alfred Watzl, członek zarządu Strabag.

Odcinek I: Mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt

Odcinek I od węzła Łódź-Północ (bez węzła) przebiega na terenie województwa łódzkiego, w powiatach zgierskim, łódzkim wschodnim, na terenach gmin: Stryków, Nowosolna, miasto Łódź, Andrespol, Brójce, Rzgów, Tuszyn.

Budowa tej części autostrady o nawierzchni betonowej obejmowała powstanie 12 obiektów mostowych – wiaduktów autostradowych, drogowych oraz przejść dla zwierząt; 8 wiaduktów drogowych, przeprowadzających ruch lokalny nad autostradą A1 (w tym jeden węzłowy WD-254); 4 wiadukty autostradowe w ciągu autostrady A1 (w tym trzy zintegrowane z przejściami dla zwierząt dołem - WA-250,WA-252,WA-257) i korytarz ekologiczny pod obiektem WA-252 o szerokości 150 m. Do tych prac użyto 3 tys. ton stali zbrojeniowej i 32 tys. m3 betonu konstrukcyjnego.

Kontrakt zawierał także wymóg wybudowania miejsc obsługi podróżnych („Skoszewy Zachód” i „Skoszewy Wschód”), przebudowę dróg publicznych w ciągu autostrady i w ciągu dróg krzyżujących się z autostradą (tj. DK-72 Łódź – Rawa Mazowiecka), trzech dróg powiatowych i ośmiu gminnych.

W trosce o komfort i środowisko


W ramach zadania konsorcjum zbudowało również system odwodnienia terenu (rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia oczyszczające wody opadowe z jezdni autostrady), urządzenia ochrony środowiska i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniami ochronno-naprowadzającymi, zieleń ochronną, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne, przejścia dla zwierząt i zabezpieczenia akustyczne.

Przy budowie autostrady zastosowano ekrany typu „Zielona Ściana”. Łączna powierzchnia ekranów na tym odcinku wyniosła 31,5 tys. m kw. Wykonawca wraz z dostawcami zaprojektowali i wykonali je według specjalnie opracowanej technologii budowy paneli o wysokiej odporności na zapalenie się oraz odporne na rozprzestrzenianie się pożaru. Zapewniono także rządzenia poprawiające bezpieczeństwo użytkowników autostrady tj. urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, bariery ochronne, osłony przeciwolśnieniowe i ogrodzenie autostrady.

Innowacje i optymalizacje

Kontynuacja budowy odcinka I A1 wymagała od konsorcjum zamiany metody i zakresu wzmocnienia podłoża gruntowego i zastąpienia przewidzianej w projekcie wymiany gruntu na materac geosyntetyczny, posadowiony na palach żelbetowych. Wynikało to z odmiennych warunków gruntowo-wodnych w stosunku do pierwotnej dokumentacji projektowej, czego efektem były zaobserwowane uszkodzenia przepustów po poprzednim wykonawcy spowodowane nierównomiernym osiadaniem podłoża gruntowego.

Jednym z czynników wpływających na warunki gruntowo-wodne była bliskość rzeki Miazga i prawdopodobny przebieg budowanej trasy, przecinający jej pradawne koryto. Wykonawca musiał przeprowadzić uzupełniające badania geologiczne oraz opracować projekt wykonawczy i projekt technologiczny wzmocnienia podłoża, co umożliwiło uzyskanie właściwych warunków posadowienia dróg i obiektów inżynierskich.

Nawierzchnia betonowa

Podczas realizacji odcinka I A1 Stryków – Tuszyn ułożono 348 tys. m kw. podbudowy z chudego betonu i 321,5 tys. m kw. nawierzchni z betonu cementowego, zużyto także około 260 tys. ton kruszyw, 160 tys. ton piasku i 45 tys. ton cementu. Wytwórnia betonu zorganizowana na węźle „Brzeziny” produkowała mieszankę betonową w ilości 200 m3 na godzinę. Transportowano ją samochodami samowyładowczymi, a układano przy pomocy zestawu maszyn (rozściełacze do betonu, walce, koparki, ładowarki i zagęszczarki).

Po wykonaniu docelowej warstwy betonu o grubości 29 cm, na jej powierzchni wykonano teksturowanie. W formie zbrojenia dylatacji poprzecznych zostało wbudowanych prawie 200 tys. dybli, a w dylatacjach podłużnych zastosowano 60 tys. kotew. Jako warstwę poślizgową pomiędzy podbudową a nawierzchnią użyto geowłókniny w ilości 340 tys. m kw. geowłókniny. W nawierzchni betonowej wykonano ponad 60 km dylatacji poprzecznych oraz tyleż samo dylatacji podłużnych.

Wyzwaniem dla wykonawcy było wybudowanie nawierzchni betonowej na MOP-ach Skoszewy. Wykonanie siatki dróg manewrowych wraz z zaprojektowanym systemem odwodnienia powierzchniowego było czasochłonne i wymagające technicznie, m.in. ze względu na zmienne szerokości jezdni i połączenia łukowe.

Autostrada A1 stanowi jedną z ważniejszych części układu komunikacyjnego w Polsce. Przebiega przez Gdańsk – Toruń – Łódź – Częstochowę – Gliwice – do południowej granicy państwa z Czechami w Gorzyczkach. Wraz z autostradą A2 stanowić będzie podstawowy układ drogowy wpływający na możliwość rozwoju województw, przez które przebiega. Wpłynie pozytywnie na środowisko poprzez przejęcie znacznej części ruchu, który w obecnej chwili porusza się po drogach krajowych.


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS