Partnerzy serwisu:

 

Lotniska | Lądowiska - Polska

Budowa CPL może kosztować około 20-30 mld zł

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 15.03.2017

 

 

Budowa CPL może kosztować około 20-30 mld zł
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Aż 34 mln pasażerów obsłużyły w 2016 roku polskie porty lotnicze. To o 12 proc. więcej niż rok wcześniej. Ruch lotniczy rośnie szybciej niż oczekiwano. – W sposób jednoznaczny trzeba stwierdzić: przed nami olbrzymi wysiłek, by zapewnić przepustowość portów lotniczych w latach następnych – stwierdził Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Warszawie, odnosząc się do planów budowy CPL.
Jak mówił minister, chodzi nie tylko o pracę i inwestycje w portach lotniczych, ale też te, które „pozwolą bardzo poważnie spojrzeć w przyszłość” – Mam na myśli decyzje Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów odnoszącej się do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego – wyjaśnił.

– Ten olbrzymi wysiłek jest niezbędny, by zapewnić obsługę pasażerów, którą przewidujemy średnio optymistycznie na 50 mln pasażerów, a bardzo optymistycznie na 60 mln pasażerów w 2030 roku – powiedział Andrzej Adamczyk.

Za 14 lat podwojenie ruchu

Na przestrzeni ostatnich 12 lat ruch pasażerski zwiększył się niemal czterokrotnie. Wzrasta on znacznie szybciej niż zakładały prognozy wykonane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego w 2012 roku. – Jeśli ten trend będzie kontynuowany, to w 2030 roku przekroczymy 60 mln pasażerów, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2016 roku – powiedział Piotr Samson, prezes ULC.

Między innymi tym uzasadniana jest decyzja o budowie portu centralnego. Inwestycja może kosztować ok 20-30 mld zł. Ostateczna kwota będzie znana dopiero po wykonaniu studium wykonalności. Na razie nie wiadomo skąd będą pochodziły te pieniądze. – Wchodzimy w kolejną perspektywę unijną, możemy mieć nadzieje, że uda się wynegocjować wsparcie, ale niezbędny będzie montaż finansowy – stwierdził Andrzej Adamczyk.

Jak zwrócił uwagę, na koszty przedsięwzięcia będą też miały wpływ połączenia drogowe i kolejowe, które przy tej okazji będą musiały powstać. Port lotniczy ma być bowiem zlokalizowany w miejscu, w którym będzie łatwo dostępny przez połączenia drogowe i kolejowe. Ma pełnić rolę dużego węzła komunikacyjnego.

Co z innymi portami?

Jaka w tym kontekście jest perspektywa dla portów regionalnych? – Mam nadzieję, że wszystkie porty będą służyły wspólnemu celowi obsługi ruchu lotniczego, w przyszłości tez hub-u w postaci port centralnego i że każdy z tych portów będzie mógł niezależnie ekonomicznie egzystować – powiedział Andrzej Adamczyk.

Wiceminister Jerzy Szmit odniósł się z kolei do obaw o przyszłą rolę lotniska w Modlinie oraz portu lotniczego na Okęciu. Zauważył, że do faktycznego uruchomienia lotniska jest przynajmniej 10 lat. Do tego czasu ruch lotniczy musi być obsługiwany przez inne obiekty. – To też jest czas, kiedy będziemy mogli podejmować decyzje – powiedział. – Musimy robić wszystko, by te możliwości, które ma lotnisko w Modlinie i Lotnisko Chopina maksymalnie wykorzystać – stwierdził dodając, że jest otwarty na rozmowy w tej sprawie z pozostałymi właścicielami portu w Modlinie. - Musimy być przygotowani na różne scenariusze - stwierdził.


Mountain View

V Kongres Infrastruktury Polskiej

Data: 19 czerwca 2017 r. 
Miejsce: Hotel Sheraton, ul. B.Prusa 2, Warszawa

Zapraszamy do udziału w piątej edycji wydarzenia organizowanego przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR. Kongres ponownie stanie się miejscem wymiany opinii i informacji na temat kondycji szeroko pojmowanego polskiego rynku infrastruktury. W tym roku uczestnicy dyskutować będą w czterech blokach tematycznych:

  • budownictwo infrastrukturalne
  • żegluga śródlądowa
  • technologie w infrastrukturze
  • program Mieszkanie Plus

Uczestnictwo jest darmowe, ale podlega akredytacji.
Szczegółowy program oraz możliwość zgłoszenia udziału w wydarzeniu – tutaj.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS