Partnerzy serwisu:

 

Lotniska | Krajowe - Polska

Ekspert: CPL tak, ale tylko w powiązaniu z innymi elementami systemu transportowego

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl/ Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego 28.03.2017

 

 

Ekspert: CPL tak, ale tylko w powiązaniu z innymi elementami systemu transportowego
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Kluczową kwestią decydującą o sensowności budowy CPL jest planowana rola nowego lotniska w krajowym systemie transportowym, a dokładniej powiązanie CPL z innymi elementami tego systemu, przede wszystkim z koleją – twierdzi Leszek Wiśniewski, współpracownik Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego, ekspert ds. gospodarki przestrzennej i transportu.
– Wyczerpuje się przepustowość największego polskiego portu lotniczego. Lotnisko Chopina w Warszawie w zeszłym roku obsłużyło prawie 13 milionów pasażerów. Co prawda może ono obsłużyć teoretycznie nawet dwa razy tyle, ale ze względu na brak odpowiedniej infrastruktury już w tej chwili pojawiają się problemy z obsługą bieżącego ruchu lotniczego – zwraca uwagę Wiśniewski. – Lotnisko Chopina ma ograniczone możliwości rozbudowy ze względu na brak dostępności terenów pod nowy pas startowy oraz położenie w strefie zurbanizowanej. Wymusza ograniczenie liczby operacji lotniczych ze względów środowiskowych. Zwolennicy budowy CPL wskazują na duży potencjał rozwoju transportu lotniczego w Polsce. W zeszłym roku skorzystało z niego 34 milionów pasażerów, ale zgodnie z prognozami Urzędu Lotnictwa Cywilnego do 2030 roku liczba ta ma wzrosnąć do 60 milionów – wylicza Wiśniewski.

Koszty budowy lotniska? Olbrzymie

Przeciwnicy wskazują na olbrzymie koszty budowy lotniska. – Obecnie szacowane są na około 30 miliardów złotych. Doświadczenie wskazuje, że najprawdopodobniej będzie to jeszcze więcej – zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę konieczność budowy infrastruktury transportowej obsługującej CPL – ocenia współpracownik Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego. – Alternatywą wobec budowy CPL miałaby być budowa tak zwanego duoportu, czyli powiązania dwóch warszawskich lotnisk – Chopina i Modlina. Jeszcze inny wariant postulowany przez przeciwników budowy CPL zakłada rozbudowę lotniska w Modlinie. Inwestycja taka pozwoliłaby na obsługę 40 milionów pasażerów rocznie, a kosztowałaby jedynie 8 miliardów złotych – przypomina ekspert.

– Warto wykorzystać doświadczenia międzynarodowe i sprawdzić, jak z poszczególnymi problemami radzą sobie inni. Pierwszą kwestią sporną jest wielkość lotniska. Jeśli zgodnie z zapowiedziami Centralny Port Lotniczy obsługiwałby 50 milionów pasażerów, trafiłby do pierwszej dziesiątki lotnisk w Europie i zrównałby się z lotniskami w Madrycie i Barcelonie (dla porównania, dziś Okęcie otwiera piątą dziesiątkę). Co jednak istotniejsze, CPL przejąłby 60‒80% ruchu lotniczego w Polsce, podczas gdy obecnie oba warszawskie lotniska obsługują niecałą połowę. Wskaźnik taki wydaje się zbyt duży, co oznacza, że ewentualne nowe lotnisko powinno być zaplanowane na mniejszą liczbę pasażerów, w granicach 30‒35 milionów pasażerów. Na taką właśnie przepustowość zostało zaplanowane nowe berlińskie lotnisko, którego budowy nota bene Niemcy od paru lat nie są w stanie ukończyć. Taką liczbę pasażerów obsługuje także lotnisko w Kopenhadze, główny hub linii SAS, która w ubiegłym roku przewiozła 28 milionów pasażerów, czyli niewiele mniej pasażerów niż… wszystkie linie w Polsce razem wzięte – zwraca uwagę.

Powiązanie lotniska z koleją

Leszek Wiśniewski przekonuje, że kluczową kwestią decydującą o sensowności budowy CPL jest rola nowego lotniska w krajowym systemie transportowym, a dokładniej powiązanie CPL z innymi elementami tego systemu, w tym przede wszystkim z koleją. – Mowa tu jednak nie o bocznicy dla kolei miejskiej czy regionalnej, ale o bezpośrednim połączeniu z linią ekspresową, a najlepiej z tzw. Kolei Dużych Prędkości (KDP). Rozwiązanie takie jest wprost zapisane w celu szóstym „Białej Księgi Transportu” opracowanej przez Komisję Europejską. Podobny zapis, choć nie wskazujący wprost na KDP, zawiera również „Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”. Cel ten nie jest bynajmniej myśleniem życzeniowym. Frankfurt, Paryż-Charles de Gaulle oraz Amsterdam – trzy z pięciu największych lotnisk w Europie – mają swoje własne dworce KDP. Można je także znaleźć na lotniskach w Lyonie, Brukseli, Kolonii, Düsseldorfie oraz Lipsku. W Europie kolej i lotniska są powiązane do tego stopnia, że niektóre linie lotnicze (np. KLM/Air France) współdzielą (code share) swoje bilety z przewoźnikami kolejowymi (np. Thalys). Warto bowiem pamiętać, że na krótkich i średnich dystansach (do 600 kilometrów) KDP potrafi być konkurencyjna w stosunku do połączeń lotniczych – argumentuje.

– Dostępność do głównych magistral kolejowych byłaby jednym z najważniejszych atutów CPL, o ile oczywiście będzie on zlokalizowany przy autostradzie A2 i węźle KDP do Łodzi oraz Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) na południe Polski. Trasa prowadząca w tym kierunku jest najbardziej ruchliwą linią kolejową w kraju i zapewnia połączenia z większością regionów. Tak dogodnego położenia nie mają ani Okęcie, ani Modlin. Nie oznacza to jednak, że infrastruktura kolejowa jest już dostosowana do wymogów CPL. Konieczna będzie bowiem budowa linii KDP łączącej nowe lotnisko co najmniej z rozjazdem na Łowicz (w stronę Poznania) i z Łodzią oraz przedłużenie CMK do wspomnianej linii KDP – przekonuje.

– Inwestycja taka będzie także oznaczać konieczność modernizacji autostrady A2. Warto pamiętać zatem, że ruch na tym kierunku – zarówno kolejowy jak i samochodowy – jest już na tyle duży, że trzeba będzie taką modernizację przeprowadzić nawet bez CPL. Można zatem wszystkie wyżej wymienione inwestycje połączyć i skoordynować, tworząc nowoczesny węzeł komunikacyjny służący aglomeracjom warszawskiej i łódzkiej, a w szerszym kontekście: całej Polsce – podsumowuje ekspert. 

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS