Partnerzy serwisu:

 

Lotniska | Krajowe - Polska

Furgalski: Analizy o CPL nieaktualne, a szacowany potencjał nierealny

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 16.03.2017

 

 

Furgalski: Analizy o CPL nieaktualne, a szacowany potencjał nierealny
fot. Riku Lu/ unsplash

 

– Premier Morawiecki mówi o decyzji podjętej na podstawie analiz, które były prowadzone latami. Jednak zakończyły się w 2010 i są mocno nieaktualne, bo rzeczywistość lotnicza mocno się zmieniła, choćby przez fakt powstania Modlina – twierdzi Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu ZDG TOR. Zaznacza także, że nie przedstawiono nadal całościowej strategii dotyczącej polskiego rynku lotniczego, a jedynie podano decyzję co do Centralnego Portu Lotniczego.
Kot w worku

Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję, że będzie rekomendował Radzie Ministrów decyzję o rozpoczęciu przygotowań i realizacji CPL. Port centralny miałby powstać miedzy Łodzią a Warszawą. Największe w tej części Europy lotnisko, według słów ministra Adamczyka, miałoby powstać w powiązaniu z drogowym i kolejowym centrum komunikacyjnym. Jednak w przyjętej dopiero co Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju jest zapis o rozważeniu dwóch wariantów: CPL i duoport Okęcie – Modlin. – Mam nadzieję, że te analizy jednak zostaną wykonane – mówi Adrian Furgalski.

Według szacunków, podawanych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, koszt budowy lotniska ma wynosić 20-30 mld zł. Są to jednak nie do końca uzasadnione dane z uwagi na brak studium wykonalności. – Nie wiadomo ani ile będzie CPL kosztował ani skąd wezmą się pieniądze. Jedni mówią o UE, inni o BGK, jeszcze inni o środkach prywatnych. Unię bym skreślił, bo nie zmieniła swojego podejścia do faktu, że lotnisk jest za dużo. Aż 70% unijnych lotnisk jest deficytowych, sporo zamkniętych bądź sprzedawanych za grosze jak Ciudad Real – komentuje wiceprezes zarządu ZDG TOR.

Duoport

Dodatkowo budowa CPL oznacza koniec m.in. dla budowy Duoportu. Obecnie państwo ma 100% udziałów w PPL i ponad 60% w Modlinie. – Jest zatem możliwość zbudowania jednego podmiotu, który umiejętnie pokieruje obecnością linii lotniczych w Warszawie i w Modlinie. Rozbudowa tego drugiego do 40 mln pasażerów to koszt ok. 8-10 mld łącznie z połączeniami drogowymi i kolejowymi. To jest finansowo w naszym zasięgu. Nie patrzymy na Modlin tak jak ten port wygląda dzisiaj. Gdyby postawić na niego, budujemy terminale i całe otoczenie w jakości, którą widzimy dzisiaj na Okęciu – mówi Adrian Furgalski.

Statystyki

Warto odnieść się także do statystyki. – Mówi się o porcie obsługującym do 50 mln pasażerów. Teraz są głosy o 180 mln. To jakieś kompletne nieporozumienie. Na świecie nie ma portu obsługującego więcej niż 105 mln, skąd nagle u nas wziąłby się taki potencjał? Na pewno nie uzupełni go Ukraina, Białoruś czy państwa bałtyckie – informuje Furgalski.

Ciężko wyobrazić sobie urzeczywistnienie tych liczb patrząc na obecne statystyki polskich lotnisk. W 2016 roku cały ruch lotniczy w Polsce wynosił 34 mln pasażerów. Największy port lotniczy w Polsce obsłużyło 12,8 mln osób i odnotowało wzrost o 14,5% w stosunku rok do roku. Na kolejnych miejscach uplasowały się kolejno Port Lotniczy Kraków (4,9 mln osób w 2016 roku) i Port Lotniczy Gdańsk (4 mln osób w 2016 roku).

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS