Partnerzy serwisu:

 

Lotniska | Krajowe - Polska

Krawczyk: CPL to pomysł oderwany od realiów ekonomicznych

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 25.03.2017

 

 

Krawczyk: CPL to pomysł oderwany od realiów ekonomicznych
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Budowa Centralnego Portu Lotniczego w obecnej sytuacji jest nieuzasadniona. Pochłonie wiele lat i miliardy złotych i nawet jeśli taki port powstanie to nie jestem pewien czy Polska jest w stanie zapełnić go pasażerami i w pełni wykorzystać – mówi w rozmowie z serwisem RynekInfrastruktury.pl Jacek Krawczyk, szef grupy pracodawców Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego.
Jak przypomina ekspert, ostatnie prognozy ULC (w 2012 roku) mówią o tym, że w 2030 roku spodziewany ruch pasażerski w Polsce wyniesie 59 milionów pasażerów. Krawczyk twierdzi, że już te wskaźniki są dalekie od ruchu wystarczającego do wypełnienia gigantycznego lotniska, który planuje wybudować rząd.

– Powstanie CPL-u oznaczałoby moim zdaniem kompletną marginalizację (likwidację?) Okęcia oraz likwidację takich lotnisk jak Łódź, Modlin, Radom, Lublin, czy nawet Bydgoszcz. To zupełny brak konsekwencji. Polska przez ostatnie lata zainwestowała ogromne kwoty w nowe lotniska oraz rozbudowę i unowocześnienie tych istniejących. Większość lotnisk, które byłby skazane na likwidację przy istnieniu CPL-u wciąż ma ogromny zapas przepustowości. Czy po to rozbudowywaliśmy Okęcie, by teraz je zamknąć? Czy jesteśmy wyrzucić w błoto pieniądze wydane na budowę Modlina? Czy napewno chcemy odejść od zdecentralizowanego modelu komunikacji lotniczej w Polsce na rzecz jej ponownej centralizacji, ze wszystkimi konsekwencjami w zakresie deficytu rozwoju regionalnego? – pyta retorycznie Krawczyk.

Ekspert zwraca również uwagę na fakt, że dla przedsięwzięcia brakuje solidnych analiz stwierdzających, że CPL ma uzasadnienie ekonomiczne.

- Słyszałem, że polski rząd liczy na unijne dofinansowanie tego projektu. Nowa unijna strategia lotnicza jasno stwierdza, że budowa nowych lotnisk musi być solidnie uzasadniona ekonomicznie i pieniądze na "lanie betonu" nie będą już płynęły tak szerokim strumieniem jak w przeszłości. Moim zdaniem szanse dofinansowania ze strony UE są w przypadku CPL-u nikłe. Choćby dlatego, że już wcześniej zainwestowane setki milionów unijnych EURO w modernizację lotnisk w Polsce, można by w ten sposób uznać za de facto „wyrzucone w błoto” - przypomina Krawczyk.
 
– Centralny Port Lotniczy to dla mnie pomysł oderwany od realiów ekonomicznych. To przejaw gigantomanii, która może poważnie zaszkodzić polskiemu sektorowi lotniczemu. Polski rynek lotniczy szybko się rozwija i wciąż ma duży potencjał, ale pamiętajmy o proporcjach. Okęcie to dopiero 38. Lotnisko w Europie – obsługuje mniej pasażerów niż Kopenhaga, Wiedeń a nawet Praga. Zamiast budować centralne lotnisko-giganta wspierajmy rozwój portów regionalnych, które (jak Kraków czy Gdańsk) doskonale sobie radzą dbając przy tym o racjonalne wykorzystanie przepustowości lotniska Chopina w ścisłej współpracy z lotniskiem w Modlinie. Mamy w Polsce nadmiar przepustowości – sami to zbudowaliśmy i teraz pokażmy, że potrafimy tym zarządzać w sposób, który uzasadni te wielkie inwestycje finansowane ze środków UE i budżetu naszego kraju. Można też wyobrazić sobie rozbudowę zdolności do obsługi Cargo na jednym z lotnisk regionalnych ( np. Katowice?), ale to już zupełnie na inną rozmowę… – skomentował ekspert.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS