Partnerzy serwisu:

 

Lotniska | Lądowiska - Polska

Szmit: Finansowanie CPL za 4-5 lat. Mamy czas

| Emilia Derewienko źródło: RynekInfrastruktury.pl 21.03.2017

 

Szmit: Finansowanie CPL za 4-5 lat. Mamy czas

 

– Centralny Port Lotniczy będzie mógł nie tylko bez ograniczeń działać dla Polski, ale także być wiodącym lotniskiem w Europie Środkowej. Stworzy także warunki dla rozwoju cargo – mówił, podczas posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury, wiceminister infrastruktury i budownictwa, Jerzy Szmit.
Nie milkną echa niedawnej decyzji ekonomicznej Rady Ministrów o rekomendowaniu uchwały dla budowy Centralnego Portu Lotniczego, określanego coraz częściej mianem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury temat powstania nowego lotniska wzbudzał największe zainteresowanie.

Największy port lotniczy w tej części Europy

– Decyzja o powstaniu CPL-u jest bliska ostatecznego podjęcia i jest wynikiem ekspertyz i analiz, jak również decyzji rządu. Przeważającym argumentem jest fakt, że kluczowy port lotniczy: Lotnisko Chopina, jest bliskie wyczerpania swej przepustowości – tłumaczył Jerzy Szmit z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Jak dodał wiceminister, osiągnięcie przepustowości na poziomie 20 mln pasażerów przez Lotnisko Chopina mogłoby być bardzo trudne.

Przedstawiciel resortu infrastruktury i budownictwa podkreślał, że CPL ma potencjał, aby stać się „wiodącym lotniskiem w Europie Środkowej”. Ale nie tylko. – Nowe lotnisko ma stworzyć warunki do przewozów cargo, musi być doskonale skomunikowane drogami jak i koleją – dodał Jerzy Szmit. Przyznał, że w Polsce obecnie niewiele towarów jest przewożonych drogą lotniczą.

Fundusze? Mamy czas

Wiceminister tłumaczył, że w sprawie powołania decyzji o budowie CPL-u przy pomocy uchwały, zobowiązane zostały dwa ministerstwa: infrastruktury i budownictwa oraz rozwoju. To w gestii tych resortów ma pozostać również model finansowania CPL-u. – Nie mam możliwości mówić więc o tym w sposób szczegółowy – zaznaczył Jerzy Szmit.

Jak dodał, rząd jest w pełni świadomy kosztów, jakie pochłonie CPL. A te, jak zaznaczył wiceminister Szmit, wahają się w przedziale od 20 do 30 mld zł. – Całkowity koszt inwestycji będzie zależał od lokalizacji i stopnia skomunikowania. Zdajemy sobie sprawę z tego, że budowa tej gigantycznej inwestycji to horyzont co najmniej 10 albo 15 lat. Nakłady główne, jakie trzeba będzie ponieść, poniesiemy nie wcześniej niż za 4-5 lat. Mamy czas, aby przygotować się do sposobu finansowanie inwestycji – uspokajał Jerzy Szmit.

Od 50 do 180 mln pasażerów rocznie

– Rozruchowa przepustowość CPL-u, który miałby być dobrze skomunikowany, powinna wynosić 50 mln pasażerów. Port powinien mieć zagwarantowane możliwości przebudowy, aby rozwinąć się do nawet 180 mln rocznie – podkreślał Mariusz Szpikowski, dyrektor Polskich Portów Lotniczych.

Jak dodał, znając harmonogram budowy CPL-u, będzie można założyć nakłady. – 30 mld zł nie wydaje się w ciągu roku, ona będzie wykładana na przestrzeni lat, w tej strefie będą się rozwijały inwestycje. Te nakłady w kategorii zwrotu do Skarbu Państwa wrócą – mówił. Zdaniem Szpikowskiego dodatkową szansą jest połączenie kolejowe z Dalekiego Wschodu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS