Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Malopolska

Małopolska: Droga nr 94 zwiększy przepustowość i będzie bezpieczniejsza

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 29.11.2016

 

 

Małopolska: Droga nr 94 zwiększy przepustowość i będzie bezpieczniejsza
fot. Premia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Malopolska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Droga krajowa nr 94 zostanie przebudowana na odcinkach łącznie mierzących nieco ponad 6 km. Ten wydawałoby się nieduży zakres robót czyni jednak wiele. Przede wszystkim upłynni ruch na korkującej się trasie, poprawi bezpieczeństwo użytkowników drogi, a także rozwiąże problemy jakie odczuwają mieszkańcy z powodu uciążliwego sąsiedztwa tej drogi. Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa, podpisał dwa programy inwestycyjne dla małopolskiego ciągu drogi nr 94, tj. dla odcinków pomiędzy Modlnicą a Giebułtowem oraz od miejscowości Zederman do Jerzmanowic.
Droga krajowa nr 94 jest bezpłatną trasą alternatywną dla autostrady A4. Wiedzie z Dolnego Śląska – od Bolesławca przez Wrocław, dalej przez Śląsk (m.in. Zabrze, Bytom, Siemianowice, Będzin, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza) do Małopolski, gdzie przecina Olkusz, Kraków, Wieliczkę, Bochnię, a kończy się na Podkarpaciu (Radymno).

Dokumenty potwierdzające uruchomienie inwestycji na małopolskim przebiegu drogi nr 94 przekazał Tomaszowi Pałasińskiemu, dyrektorowi krakowskiego oddziału GDDKiA, Łukasz Smółka z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Obie inwestycje – jak podkreślił przedstawiciel resortu – są realizacjami, o które szczególnie zabiegał minister Adamczyk, wcześniej jako samorządowiec, a później jako poseł.

Rozbudowa odcinka Modlnica – Giebułtów

– Mieszkańcy powiatu olkuskiego i w ogóle miejscowości przyległych do Olkusza doskonale wiedzą jak ten odcinek jest uciążliwy, podróżując codziennie do pracy, szkoły czy uczelni i oczekując długo w korkach – uzasadniał potrzebę inwestycji Łukasz Smółka.

Zgodnie z pomiarami ruchu z 2015 r., tą drogą, potocznie zwaną trasą olkuską na jej małopolskim przebiegu, przejeżdża 20 120 pojazdów na dobę, w tym 2 277 to samochody ciężarowe. W porannych i popołudniowych szczytach komunikacyjnych tworzą się zatory. Na ich skalę ma wpływ m.in. rozwijająca się zabudowa podkrakowskich osiedli oraz – co za tym idzie – tamujące i przytrzymujące ruch liczne zjazdy włączające prywatne posesje do głównej drogi. Lokalnych potrzeb komunikacyjnych nie rozwiązuje komunikacja autobusowa, której częstotliwość kursów jest niedostateczna. Brakuje też alternatywy w postaci komunikacji kolejowej.

Przepustowość drogi nr 94 na tym odcinku już się wyczerpuje, co szczególnie uwidacznia się w obrębie skrzyżowań w czasie szczytowych natężeń ruchu. Zatem droga ta na odcinku ok. 1,7 km zostanie przebudowana z jedno- do dwujezdniowej trasy klasy GP. Ponadto zostaną przebudowane trzy skrzyżowania na ronda dwupasowe.

Projektowanie inwestycji rozpocznie się w przyszłym roku, natomiast zasadniczą realizację robót przewidziano na 2019 rok. Na projekt zabezpieczono kwotę 30 mln zł.

Rozbudowa odcinka Zederman – Jerzmanowice

– Na tym odcinku ta droga po prostu jest niebezpieczna; brakuje w wielu miejscach chodników, zbiera się też woda zagrażając kierującym, ale nie tylko, bowiem nie mając odprowadzenia zalewa prywatne posesje – argumentuje inwestycję Łukasz Smółka. Podstawowym więc celem tej inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz rozwiązanie problemu odprowadzania wód opadowych z drogi i sąsiadującego z nią otoczenia.

Na odcinku ponad 4,4 km wybudowane zostaną chodniki, powstanie 0,5 km ciągów pieszo - jezdnych oraz 6 zatok autobusowych. W ramach prac będą też przebudowane dwa skrzyżowania – w Gotkowicach i Jerzmanowicach. Ponadto zostanie wybudowana sieć kanalizacji deszczowej (4 km) i zbiorniki retencyjne wraz z systemem studni chłonnych oraz podczyszczania ścieków deszczowych.

Prace przygotowawcze, włącznie z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, zaplanowane są na lata 2017 – 2018. Realizacja natomiast przypadnie na okres 2019 – 2021. Inwestycja będzie prowadzona w systemie „projektuj – buduj”. Na projekt zabezpieczono 33 mln zł.

Rozbudowa tego odcinka drogi nr 94 jest drugim etapem przedsięwzięcia, które uruchomiono w minionej dekadzie. W ramach ukończonego w 2008 r. pierwszego etapu wykonano wzmocnienie nawierzchni do 115 KN/oś oraz m.in. wyremontowano chodnik i ułożono nowy po lewej stronie, poprawiono geometrię skrzyżowań. Drugi etap miał ruszyć wkrótce po zakończeniu pierwszych robót. Był już przygotowany. Jednak z niewiadomych przyczyn, jak zaznaczył Łukasz Smółka, został wstrzymany. Decyzja środowiskowa utraciła ważność i teraz proces przygotowania zadania trzeba zacząć od początku.

Poprawa dla podkrakowskich gmin

Tzw. droga olkuska jest problemem nie tylko dla powiatu olkuskiego. Jest też powodem uciążliwości odczuwanych przez gminy powiatu krakowskiego. – Jest traktowana jako droga tranzytowa – mówi Tadeusz Wójtowicz, wójt Wielkiej Wsi. – Faktycznie ruch wzrósł o 26 procent w ciągu pięciu minionych lat i jest negatywnie odczuwalny przez naszych mieszkańców – podkreśla.

– Jak dobra jest ta informacja? Mogę powiedzieć, że chyba jest jedną z najlepszych, na miarę stulecia – podsumowuje akt przekazania sygnowanych przez ministra infrastruktury programów inwestycyjnych Adam Piaśnik, wójt gminy Jerzmanowice - Przeginia. Wójt zaznacza, że ta inwestycja jest strategiczna nie tylko dla odcinka przebiegającej przez tę gminę, ale w ogóle dla drogi nr 94, łączącej stolicę Małopolski ze Śląskiem. – To co w ostatnich latach dzieje się na tej drodze przechodzi najśmielsze wyobrażenia; dochodzi do zatłoczeń nawet na kilkunastu kilometrach. Można sobie wyobrazić kierowców, którzy muszą tę trasę codziennie pokonywać do czy z Krakowa – wójt opisuje panującą sytuację.

Ostateczne jednak rozwiązanie problemów komunikacyjnych gmin powiatu krakowskiego, jak zaznacza wójt Tadeusz Wójtowicz, wiąże się z realizacją obwodnicy północnej Krakowa, a więc z dopięciem tzw. ringu. – Inwestycje na drodze 94 doskonale wpisują się w plany dotyczące obwodnicy północnej Krakowa – przyznaje Łukasz Smółka.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS