Partnerzy serwisu:

 

Kolej | Intermodal i logistyka - Polska

Massel: Będziemy wspierać rozwój transportu intermodalnego

| Łukasz Malinowski źródło: sg/Rynek Kolejowy 26.03.2013

 

 

Massel: Będziemy wspierać rozwój transportu intermodalnego
Fot. Rynek Kolejowy

 

Rozwój transportu intermodalnego między portami bałtyckimi a terminalami na Węgrzech, Słowacji czy w Czechach przyczynia się do zwiększenia wymiany handlowej między tymi państwami, co jest bardzo ważnym czynnikiem stymulacji wzrostu gospodarczego w czasach dekoniunktury – powiedział podczas konferencji „Transport Intermodalny w krajach Grupy Wyszehradzkiej” Andrzej Massel, wiceminister transportu.

– W Europie Zachodniej transport intermodalny już kilkanaście lat temu stał się ważnym elementem przewozów towarowych. W naszej części Europy trend ten staje się coraz bardziej widoczny i przewóz towarów za pomocą transportu intermodalnego jest tym segmentem gospodarki, który wyraźnie opiera się kryzysowi. W Polsce w ubiegłym roku, w porównaniu do roku 2011, liczba kontenerów przewiezionych koleją wzrosła o blisko 31 proc. We wszystkich najważniejszych gospodarkach UE udział przewozów intermodalnym w transporcie kolejowym wynosi ponad 15 proc. Również w krajach naszego regionu znaczenie przewozu towarów transportem kolejowym rośnie, a liderami w tym obszarze są Czechy i Węgry – mówił Andrzej Massel.

 

Podkreślił, że Polska także dostrzegła potencjał drzemiący w przewozach intermodalnych. – Od kilku lat podejmujemy działania, które powinny doprowadzić do dalszego wzrostu udziału tego rodzaju przewozów. W ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” inwestujemy w terminale i odpowiedni tabor. W pierwszej rundzie konkursowej w ramach tego działania zawarto 13 umów na kwotę 380 mln zł. Obecnie trwa analiza wniosków w ramach drugiej rundy. Zainteresowanie jest ogromne. Złożone wnioski na finansowanie opiewają na kwotę dwukrotnie wyższą niż dostępna alokacja wynosząca 170 mln zł – ujawnił wiceminister transportu.

 

Dodał, że wsparcie transportu intermodalnego w naszym kraju odbywa się na wielu płaszczyznach. – Na polskiej sieci kolejowej przewoźnicy mogą korzystać z 25-procentowej ulgi w stawkach dostępu dla pociągów wykonujących przewozy intermodalne. Równolegle intensywnie modernizujemy infrastrukturę transportową, w tym na osi północ – południe, tak ważnej dla naszego regionu. Inwestujemy w infrastrukturę kolejową w najważniejszych korytarzach transportowych oraz realizujemy mniejsze inwestycje, ważne z punktu widzenia dostępności portów morskich. Działania inwestycje podejmowane są również przez same zarządy poszczególnych portów, a zwiększenie ich możliwości przeładunkowych służyć będzie z pewnością transportowi intermodalnemu. Oczywiście nie możemy zapomnieć o transporcie drogowym, który zawsze będzie stanowił ważne ogniwo łańcuchów logistycznych. Tu także dokonują się intensywne zmiany – stwierdził Andrzej Massel.

 

Zaznaczył przy tym, że wspomniane wyżej inwestycje nie byłyby możliwe bez dofinansowania ze środków unijnych i wyraził nadzieję, że w przyszłej perspektywie budżetowej UE poziom wydatków na rozwój intermodalu w Polsce będzie nawet większy. – Wiele wskazuje na to, że w kolejnej perspektywie jest szansa na kontynuację po roku 2013, w nieco zmienionej formie, programu „Marco Polo”. Uważam, że bezpośrednie wsparcie przewozów w relacjach międzynarodowych powinno być nadal możliwe. Ponadto, z satysfakcją stwierdzam, że najnowszym projekcie rozporządzenia w zakresie rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej terminale intermodalne zostały uznane jako jeden z priorytetowych elementów infrastruktury transportowej – powiedział wiceminister transportu.

 

– Zachodzące trendy w gospodarce przekładają się na zwiększenie szans przewozów intermodalnych. Widać też, że w czasach dekoniunktury przewozy kontenerów rosną, mimo stagnacji gospodarczej. Polska dostrzega tę możliwość i podejmuje odpowiednie działania. Tak stworzone ramy dla rozwoju transportu intermodalnego w Polsce powinny umożliwić zwiększenie przewozów intermodalnych między krajami Grupy Wyszehradzkiej. Połączenia kolejowe, po nowej lub zmodernizowanej infrastrukturze, między portami bałtyckimi a terminalami na Węgrzech, Słowacji czy w Czechach powinny odciążyć infrastrukturę drogową, a także zwiększyć wymianę handlową między tymi państwami – podsumował Andrzej Massel.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS