Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Śląskie

MIB: Obejście Węgierskiej Górki jest priorytetową inwestycją

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 27.09.2016

PARTNER DZIAŁU


 

MIB: Obejście Węgierskiej Górki jest priorytetową inwestycją
fot. UG Węgierska Górka

Więcej z regionu:

Śląskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa potwierdza, że budowa S1 na odcinku obejścia Węgierskiej Górki ma priorytetowy charakter. – Potwierdzeniem znaczenia tego zadania są systematycznie podejmowane działania mające na celu zapewnienie finansowania dla tego odcinka – informuje portal RynekInfrastruktury.pl zespół prasowy resortu.
O drodze ekspresowej S1 i niezrealizowanej obwodnicy Węgierskiej Górki pisaliśmy TUTAJ. O komentarz w sprawie tego korytarza transportowego poprosiliśmy Ministerstwo Infrastruktury i budownictwa. W przekazanym redakcji komunikacie MIB przypomina, że w ostatniej procedurze naboru został sporządzony i złożony wniosek o dofinansowanie ze środków europejskich instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility – CEF), wspierającego budowę infrastruktury transgranicznej. Prawidłowo przygotowany wniosek nie został jednak zakwalifikowany do wsparcia.

– Niemniej jednak prowadzone są dalsze rozmowy z Komisją Europejską, dotyczące możliwości pozyskania środków w kolejnych konkursach. Rozważana jest też możliwość złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Intencją MIB jest możliwie szybka realizacja tej inwestycji, z uwzględnieniem uwarunkowań finansowych i dostępnych środków – informuje MIB.

Polska wywiązała się ze zobowiązań

Zgodnie z porozumieniem z 2007 r. o miejscu połączenia dróg szybkiego ruchu pomiędzy miejscowościami Skalite i Zwardoń, Polska i Słowacja zobowiązały się do takiego zorganizowania budowy, aby stworzyć warunki do prowadzenia transportu ciężarowego bez ograniczeń przez drogowe przejście graniczne Zwardoń – Skalite na odcinku Żywiec – Čadca do końca 2011 r., a na odcinku Čadca – Żylina do końca 2014 r.

MIB podkreśla, że Polska wywiązała się z porozumienia, oddając w 2010 r. odcinek S69 Milówka – Zwardoń oraz przebudowując odcinek drogi krajowej nr 69 i drogi powiatowej pomiędzy Przybędzą a Milówką. Strona słowacka, jak wynika z uzyskanych przez MIB informacji, wywiąże się z porozumienia oddając przygraniczny odcinek autostrady D3 Svrčinovec – Skalite, co planowane jest do końca 2016 r.

Memorandum w sprawie usunięcia wąskich gardeł

Resort infrastruktury i budownictwa przyznaje, że na granicy polsko - słowackiej odczuwalny jest niedostatek dostosowanych w pełni do ruchu towarowego połączeń drogowych. Obecnie funkcjonują tylko dwa takie połączenia: Chyżne – Trestna (w ciągu polskiej dk 7) oraz Barwinek – Vyšny Komarnik (w ciągu dk 19). Obecnie ruch ciężarowy z Polski w kierunku Żiliny i Bratysławy kieruje się głównie przez Chyżne lub Cieszyn i Republikę Czeską.

Na początku 2016 r. GDDKiA oraz słowacka Krajowa Spółka Autostradowa podpisały memorandum w sprawie inwestycji w korytarzu sieci bazowej TEN-T Bałtyk - Adriatyk. Strona polska zadeklarowała budowę obejścia Węgierskiej Górki w ciągu S1 (dawnej S69), strona słowacka zadeklarowała budowę odcinka Čadca Bukov – Svrčinovec autostrady D3. W ramach współpracy na rzecz budowy korytarza Bałtyk – Adriatyk planowane jest podpisanie deklaracji ministrów ds. transportu Polski, Rep. Czeskiej i Słowacji w sprawie m.in. usunięcia wszystkich wąskich gardeł na połączeniach kolejowych oraz połączeniu drogowym Katowice – Żilina do roku 2030 lub wcześniej.

Polsko – słowacka perspektywa połączeń

Jak informuje MIB, z inicjatywy strony polskiej, podczas wszystkich spotkań dwustronnych, poruszany jest temat rozwoju transgranicznych połączeń drogowych między Polską a Słowacją. Polska przykłada szczególną uwagę do podniesienia tonażu połączenia dróg krajowych przez Piwniczną Zdrój – Mniszek nad Popradem, gdzie w 2015 roku został wybudowany nowy most graniczny. Jednak tonaż dopuszczony na drodze dojazdowej ze strony słowackiej (8 ton) nadal nie pozwala na wykorzystywanie tego połączenia drogowego przez pojazdy cięższe.

Polska i Słowacja współpracują też przy projekcie Via Carpatia, którego celem jest budowa szlaku drogowego łączącego Bałtyk z Morzem Czarnym i Egejskim. Na pograniczu polsko-słowackim szlak ten tworzyć będą drogi ekspresowe, S19 po stronie polskiej oraz R4 po stronie słowackiej (połączenie Barwinek – Vyšny Komarnik).



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS