Partnerzy serwisu:

 

Lotniska | Linie lotnicze - Polska

Szef LOT chce Centralnego Portu Lotniczego do 2023 r.

| Justyna Urbaniak źródło: RynekInfrastruktury.pl 08.09.2016

 

 

Szef LOT chce Centralnego Portu Lotniczego do 2023 r.
fot. doctor_bob, morguefile.com

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Ponieważ PLL LOT działa w oparciu o warszawski hub, a w 2020 roku planuje obsłużyć przynajmniej dwa razy tyle pasażerów co obecnie, konieczna jest budowa Centralnego Portu Lotniczego zlokalizowanego między Łodzią i Warszawą – mówił podczas dzisiejszego wystąpienia na Forum Ekonomicznym w Krynicy Rafał Milczarski, prezes narodowego przewoźnika.
Do 2020 roku LOT planuje obsługiwać 90 połączeń, w tym kilkanaście tras dalekiego zasięgu. Nowe kierunki będą zasilały siatkę przewoźnika sukcesywnie, w związku z czym nie ma innej możliwości, niż rozwój hubu przewoźnika w Warszawie. Ten obecny, a więc stołeczne Lotnisko Chopina, ze względu na bliskość centrum miasta i zabudowań, warunki rozwoju ma mocno ograniczone. Tymczasem zapewnienie jak najkrótszych i najwygodniejszych przesiadek to jeden z kluczowych elementów realizacji strategii rozwoju przewoźnika do 2020 roku.

Lotnisko musi nadążać za rozwojem

– W miarę otwierania kolejnych nowych połączeń dalekiego zasięgu przybywać będzie też połączeń krótkodystansowych, szczególnie z regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Zakładamy, że odsetek pasażerów tranzytowych, czyli tych, którzy korzystają z przesiadek w Warszawie, wyniesie w 2020 roku około 50 proc. Lotnisko, które jest naszym hubem, musi nadążać za naszym rozwojem, a więc zapewnić odpowiednią infrastrukturę i przepustowość. To duże wyzwanie dla Lotniska Chopina, które w okolicach roku 2020 będzie się już zbliżać do granic swojej przepustowości. LOT będzie w najbliższych latach kontynuować rozwój hubu na Lotnisku Chopina w Warszawie, ale docelowo konieczne będzie przeniesienie oferty na inne, centralnie zlokalizowane lotnisko w Polsce – mówił prezes LOT-u, Rafał Milczarski, podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.

– Chcemy rozwijać model sieciowy w oparciu o węzeł transferowy zlokalizowany w Polsce. To strategiczny interes naszego kraju. Chcemy stworzyć maksymalne możliwości transferowe. A funkcjonowanie takiego hubu jak Centralny Port Lotniczy w naszym kraju zwiększa jego atrakcyjność inwestycyjną, ułatwia życie inwestorów i dotarcie do kraju turystom. To natomiast jest silnikiem rozwoju gospodarczego. Chcemy wykorzystać naszą naturalną pozycję, by skonsolidować rynki Europy Środkowo-Wschodniej i łączyć polskie regiony z naszym portem centralnym. Stawiamy bardzo ważną tezę, że w Polsce konieczna jest spójna i długofalowa strategia dla transportu lotniczego. Nie jesteśmy w stanie bez tego realizować w sposób trwały naszych planów – kontynuował Milczarski.

CPL powinien powstać do 2023 roku

Zdaniem prezesa narodowego przewoźnika, zwiększenie przepustowości hubu jest konieczne również do tego, by zapewnić punktualność rejsów i strukturę falową.

– Żeby zapewnić efektywne transfery, lotnisko musi być wygodne. Jeśli chodzi o Lotnisko Chopina mamy istotne ograniczenia środowiskowe. Ograniczenie stanowi też niewystarczająca infrastruktura. Stołeczny port zbudowany jest pod pewną przepustowość. W gruncie rzeczy już teraz wykorzystujemy prawie wszystkie możliwości ruchu lotniczego na tym lotnisku. Przepustowość jest więc bliska wyczerpania. Przypominam, że warszawski port posiada limit 600 operacji w ciągu doby. Ten limit osiągniemy między rokiem 2018 i 2019. Ponadto stołeczne lotnisko ma też ograniczenia w operacjach nocnych i daleko niewystarczającą strefę non-schengen, niewydolną kontrolę graniczną i niewystarczającą infrastrukturę, taką jak sortownie bagaży, połączenie kolejowe czy infrastrukturę airside. LOT będzie kontynuować rozwój w oparciu o Lotnisko Chopina. Ale nie wyobrażamy sobie, by nie powstało centralnie zlokalizowane lotnisko w Polsce. Po roku 2020 roku rozwój LOT-u będzie zależny od tego, czy nasz kraj podejmie się tego trudnego i ambitnego zadania, ale koniecznego dla rozwoju gospodarczego Polski – podsumował Milczarski, dodając, że aby LOT mógł sprawnie funkcjonować, Centralny Port Lotniczy powinien powstać najpóźniej w 2023 roku.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 



ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS